Zaměstnanecká karta
10.07.2023 / 20:20 | Aktualizováno: 26.02.2025 / 15:55
Velvyslanectví ČR v Tunisu přijímá od 1. 1. 2024 žádosti o zaměstnanecké karty pouze od žadatelů zařazených do programů ekonomické migrace Klíčový a vědecký personál a Vysoce kvalifikovaný zaměstnanec.
Zaměstnanecká karta je určena pro občany tzv. třetích zemí, kteří budou v ČR zaměstnání déle než 3 měsíce.
Zaměstnanecká karta se vydává pro konkrétní pracovní místo. Volná pracovní místa obsaditelná zahraničními pracovníky lze najít v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty.
Předpokladem pro podání žádosti o zaměstnaneckou kartu je mít číslo volného pracovního místa, tedy číslo, pod kterým je pozice evidována v centrální evidenci volných pracovních míst. Více viz informace na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.
Termín se sjednává zásadně na e-mailové adrese tunis.consulate@mzv.gov.cz dle podmínek uvedených v kapitole "objednávání žadatelů".
Žádosti se podávají osobně. Se žadatelem se provádí pohovor a snímají se otisky prstů.
K ŽÁDOSTI PŘEDLOŽTE NÁSLEDUJÍCÍ:
● PAS
● FORMULÁŘ ŽÁDOSTI O ZAMĚSTNANECKOU KARTU – Ve formuláři je třeba kromě dalších požadovaných údajů uvést také číslo volného pracovního místa zařazeného v centrální evidenci volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty. Toto číslo lze nalézt u příslušného pracovního místa v centrální evidenci volných pracovních míst.
● BIOMETRICKÉ ÚDAJE (OTISKY PRSTŮ)
● PODPŮRNÉ DOKUMENTY PROKAZUJÍCÍ
○ ÚČEL POBYTU
◦ *pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti, nebo smlouva o smlouvě budoucí*, ze které vyplývá, že žadatel bude za svou práci, bez ohledu na její rozsah, pobírat alespoň minimální mzdu a že týdenní pracovní doba bude nejméně 15 hodin
◦ povolení k zaměstnání, je-li pro výkon zaměstnání vyžadováno
○ DALŠÍ PODMÍNKY ZAMĚSTNÁNÍ
◦ *doklady k prokázání ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI*, ze kterých vyplývá, že žadatel má odbornou způsobilost pro výkon zaměstnání, zejména požadované vzdělání nebo odbornou kvalifikaci
◦ REGULOVANÉ POVOLÁNÍ: žadatelé, kteří budou vykonávat tzv. regulované povolání, předloží doklad, že splňují podmínky pro jeho výkon (klikněte na profesi ("regulovanou jednotku"))
◦ AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁNÍ: žadatelé, kteří budou zaměstnáni prostřednictvím agentury, předloží doklad obsahující údaje o žadateli (jméno, příjmení, příp. rodné příjmení, státní příslušnost, datum a místo narození a bydliště), údaje o zaměstnání (druh a místo výkonu práce, ke které má být žadatel dočasně přidělen) a údaje o uživateli (název a sídlo)
○ *UBYTOVÁNÍ*
● POPLATEK
***ŽADATEL, KTERÝ JE ÚČASTNÍKEM PROGRAMU CÍLENÉ EKONOMICKÉ MIGRACE: tito žadatelé nemusí předkládat náležitosti označené hvězdičkou (*), tzn. nemusí předkládat (1) doklad o ubytování, (2) pracovní smlouvu / dohodu, ani (3) doklady k prokázání odborné způsobilosti – tito žadatelé namísto uvedených dokumentů MOHOU PŘEDLOŽIT POUZE PROHLÁŠENÍ ZAMĚSTNAVATELE obsahující informace o ubytování, uzavření pracovní smlouvy / dohody a o odborné způsobilosti.
Vzor prohlášení zaměstnavatele (DOCX, 34 KB)
NEPŘEHLÉDNĚTE:
-Náležitosti nesmí být starší 180 dnů, s výjimkou pasu, fotografie (odpovídá-li aktuální podobě) a dokladů k prokázání odborné způsobilosti.
-Náležitosti musí být předloženy v českém jazyce. Dokumenty v cizím jazyce je potřeba zároveň předložit v úředně ověřeném překladu do českého jazyka.
-Cizozemské úřední dokumenty musí být opatřeny tzv. vyšším ověřením. V případě Tuniska jde o apostilu; v případě Libye je nutné, aby zastupitelský úřad provedl vyšší ověření razítka a podpisu příslušného pracovníka Ministerstva zahraničních věcí Libye. Vzhledem k náročnosti procesu vyššího ověření doporučuje, abyste nám libyjské dokumenty zaslali nejprve ke kontrole e-mailem, abychom zjistili, zda je vůbec velvyslanectví ověřit může.
-Pas a podpůrné dokumenty prokazující účel pobytu musí být předloženy v originále. Tyto originály budou žadateli vráceny, bude-li si přát si je ponechat. Pas se žadateli vrací vždy, předkládá se opět při vyznačení víza.
-Ostatní náležitosti lze předložit v originále nebo v úředně ověřené kopii.
-Žádáme žadatele, aby si zároveň připravili i sadu kopií všech náležitostí.
-PŘEDKLÁDEJTE POUZE ÚPLNÉ ŽÁDOSTI SE VŠEMI NÁLEŽITOSTMI.
-ŘÍZENÍ O ŽÁDOSTECH, KTERÉ NEBUDOU OBSAHOVAT VŠECHNY PŘEDEPSANÉ NÁLEŽITOSTI, BUDOU ZASTAVENA A ŽADATEL BUDE VYZVÁN K JEJICH DOPLNĚNÍ. (§ 169i + § 169r odst. 4) zákona o pobytu cizinců) PRODLOUŽÍ SE TÍM CELKOVÁ DOBA PRO VYŘÍZENÍ ŽÁDOSTI!
VYČKEJTE ROZHODNUTÍ.
O žádostech o zaměstnanecké karty se rozhoduje v zákonné lhůtě do 60 dnů. Ve zvlášť složitých případech nebo při vyžádání závazného stanoviska u Úřadu práce ČR tato lhůta může být prodloužena na 90 dnů.
V PŘÍPADĚ SCHVÁLENÍ VÍZA SI SJEDNEJTE CESTOVNÍ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ – POUZE NA OBDOBÍ 1 MĚSÍCE, KTERÉ POKRYJE OBDOBÍ, NEŽ NASTOUPÍTE DO ZAMĚSTNÁNÍ A STANETE SE ÚČASTNÍKEM VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ.
Cizí státní příslušníci musí být během svého pobytu v ČR pojištěni. Při vyzvednutí víza předložte pojistnou smlouvu a všeobecné pojistné podmínky prokazující uzavření cestovního zdravotního pojištění a jeho rozsah.
Na požádání konzulátu předložte rovněž doklad o úhradě pojistného.
VYZVEDNĚTE SI VÍZUM V PŘÍPADĚ JEHO SCHVÁLENÍ NEBO ZAMÍTACÍ FORMULÁŘ V PŘÍPADĚ ZAMÍTNUTÍ VÍZA.
Žadatelé si mohou převzít svůj pas s vízem sami, nebo tím mohou někoho pověřit. V takovém případě musí pověřená osoba předložit ověřenou plnou moc.
POZNÁMKA: Vízum automaticky neopravňuje ke vstupu do ČR, resp. schengenského prostoru. Držitel víza je na vnějších hranicích povinen prokázat, že splňuje podmínky ke vstupu dané schengenským hraničním kodexem a může být při vstupu požádán předložit doklady týkající se plánovaného pobytu.
Zaměstnanecká karta umožňuje svému držiteli volný pohyb po schengenském prostoru po dobu nejdéle 90 dní v jakémkoliv 180ti denním období za nevýdělečným účelem (v tomto ohledu má charakter krátkodobého schengneského víza).