Veřejná diplomacie
Odbor veřejné diplomacie působil na Ministerstvu zahraničních věcí České republiky od roku 2011, od roku 2023 je součástí Odboru komunikace. Agenda veřejné diplomacie se zabývá kontaktem s českou i zahraniční veřejností. Nová koncepce zahraniční politiky ČR, která vešla v platnost v červenci 2015, pevně zakotvila jako jeden ze svých cílů i šíření „dobrého jména v zahraničí“, což je základním úkolem české veřejné diplomacie. Ta sehrává důležitou roli při podpoře ostatní diplomatické činnosti ministerstva, a to například konáním prezentačních akcí v zahraničí, propagací české kultury, rozvojem školské spolupráce, prohlubováním aktivit neziskového sektoru ve vztahu k zahraničním partnerům, atd. Klíčovou roli sehrávají naše zastupitelské úřady, jejichž činnost Odbor komunikace koordinuje.
Při propagaci České republiky v zahraničí vycházíme z několika nosných témat. Tradičně výrazná je oblast sportu, zaměřujeme se také na výrazné milníky a osobnosti z české historie, zvyšujeme povědomí o české hudební, filmové a divadelní tvorbě. Při naplňování těchto úkolů hrají výraznou roli i Česká centra, příspěvková organizace Ministerstva zahraničích věcí ČR, která prosazují českou kulturní scénu na mezinárodním poli a aktivně podporují vnímání ČR ve světě jako moderní a kreativní země s bohatou kulturní tradicí.
Ve vztahu k domácí veřejnosti se snažíme o posílení diskuze o zahraniční politice a rozšíření povědomí o postojích české diplomacie a jejích aktivitách, kde je naším partnerem Ústav mezinárodních vztahů, v. v. i. V rámci veřejné diplomacie jsou naší veřejnosti poskytovány také praktické a užitečné informace.
Důležitou součástí veřejné diplomacie jsou konference, semináře a další prezentační akce, které Ministerstvo zahraničních věcí ČR a naše zastupitelské úřady organizují, spoluorganizují nebo podporují prostřednictvím grantů či jinou formou.
Odbor komunikace spolupracuje s řadou dalších partnerů, jejichž podpora je pro efektivní veřejnou diplomacii doma i v zahraničí klíčová. Patří mezi ně vládní agentury (například CzechTourism v oblasti turismu), nestátní neziskové organizace, krajanské komunity, firmy, vědecká a akademická obec, zájmová sdružení, ale i další státy a mezinárodní organizace.