
Agenda ženy, mír a bezpečnost
09.11.2021 / 13:45 | Aktualizováno: 11.07.2025 / 10:34
Rezoluce Rady bezpečnosti (RB) OSN č. 1325 o ženách, míru a bezpečnosti byla přijata dne 31. 10. 2000 jako vůbec první rezoluce RB usilující o posílení role a účasti žen v rámci mírových a bezpečnostních procesů. Hlavním cílem rezoluce 1325 je nejen zvýšit účast žen na rozhodovacích procesech týkajících se všech fází konfliktu od prevence až po řešení konfliktů a post-konfliktní rekonstrukci, ale i zabránit porušování práv žen s důrazem na prevenci sexuálního násilí. Navazující rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1820 (2008), 1888 (2009), 1889 (2009), 1960 (2010), 2106 (2013), 2122 (2013) a 2242 (2015) rezoluci 1325 posilují a substantivně a procedurálně specifikují. Problematika rezoluce 1325 a navazujících rezolucí se postupně rozrostla a nyní se souhrnně nazývá „Agenda Ženy, mír a bezpečnost“ (dále jen „Agenda WPS“ – Women, Peace and Security Agenda).
Agenda WPS stojí na 4 pilířích: Participace (Participation) - plná a rovná účast a zastoupení žen na všech úrovních rozhodování, včetně mírových procesů, a širší společensko-politické sféry. Ženy by měly být také aktivně začleňovány do všech fází řešení konfliktů (peacebuilding, peacemaking, peacekeeping). Pokud jsou ženy v těchto procesech opomíjeny, není vyslyšen hlas poloviny obyvatelstva a vzniklý mír má menší šanci na úspěch. Ochrana (Protection) - ochrana práv žen a dívek v konfliktních a postkonfliktních situacích, včetně potírání sexuálního násilí v konfliktech a obecně boj proti genderově podmíněnému násilí. Důraz na specifické potřeby žen a dívek v oblasti pomoci, například při navrhování uprchlických táborů, podpoře vnitřně vysídlených osob a při poskytování humanitární pomoci. Prevence (Prevention) – začlenění genderové perspektivy napříč politikami, neboť aktivní zapojení žen do chodu společnosti, včetně posilování jejich postavení, sehrává zásadní roli při prevenci konfliktů. Snaha o zpochybňování diskriminačních genderových norem, postojů a chování a na práci s muži a chlapci jako s hybateli změn. Post-konfliktní obnova (Relief and Recovery) – fáze obnovy a rozvoje musí zahrnovat dlouhodobé strategie pro podporu a postavení žen a dívek v ekonomické, politické a sociální oblasti. Tento pilíř rovněž podporuje posilování schopností žen působit jako aktérky v procesech rekonstrukce a obnovy.
Hlavními realizátory agendy WPS jsou samotné státy. Agenda WPS je tedy implementována prostřednictvím národních akčních plánů, k jejichž přijetí jsou státy vyzývány. Své strategie k zohledňování principů WPS má také EU a NATO.
Česká zahraniční politika dlouhodobě řadí zajištění bezpečnosti, prosperity a udržitelného rozvoje a lidské důstojnosti, včetně ochrany lidských práv, mezi své hlavní cíle. Jejich splnění je propojeno s podporou genderové rovnosti a implementací Agendy WPS. Na konci roku 2016 předložila Česká republika svůj první Národní akční plán k implementaci Rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1325 (2000), o ženách, míru a bezpečnosti a souvisejících rezolucích na léta 2017-2020. V listopadu 2020 přijala svým usnesením vláda ČR druhý Národní akční plán na léta 2021-2025, který navázal na první plán s cílem zajistit, aby snahy a aktivity České republiky v oblasti míru a bezpečnosti adekvátně reflektovaly aktuální potřeby, priority i práva žen a dívek jak v ČR, tak ve světě. Platformou pro monitoring a výměnu informací k Agendě WPS se stala meziresortní pracovní skupina, která byla ustavena v roce 2021. Dne 9. 7. 2025 přijala vláda v rámci usnesení č. 521 již třetí Národní akční plán ČR k agendě WPS na období 2026 - 2030.
Dokumenty:
Národní akční plán ČR k agendě ženy, mír a bezpečnost na roky 2021-2025 (DOCX, 35 KB)
Národní akční plán ČR k agendě ženy, mír a bezpečnost na roky 2021-2025 - opatření (XLSX, 74 KB)
- Implementační zpráva 2021 (DOCX, 426 KB)
- Implementační zpráva 2022 (DOCX, 203 KB)
- Implementační zpráva 2023 (DOCX, 552 KB)
- Implementační zpráva 2024 (DOCX, 577 KB)
Národní akční plán ČR k agendě ženy, mír a bezpečnost na roky 2017-2020 (DOC, 965 KB)
- Implementační zpráva 2017 (DOCX, 720 KB)
- Implementační zpráva 2018 (DOCX, 2 MB)