français  česky 

rozšířené vyhledávání

Daňová problematika

Francouzský daňový systém zahrnuje jak přímé tak nepřímé daně. Z nepřímých daní je pak nejdůležitější platba DPH (TVA). Smlouva o zamezení dvojího zdanění a možnost zažádat o vrácení daně placené v zahraničí umožňují podnikatelům optimalizovat jejich daňové zatížení v rámci přeshraničních aktivit.

Francouzský daňový systém zahrnuje jak přímé tak nepřímé daně.  

Mezi přímé daně patří: 

  • daň z příjmu fyzických osob,  

  • daň z přímu právnických osob (Impôt sur les sociétés - IS), 

  • daň z majetku (Impôt sur la fortune - ISF) a  

  • přímé místní daně (daň z nemovitostí, daň z bydlení, daň z činnosti…).  

Z nepřímých daní je pak nejdůležitější daň z přidané hodnoty (TVA): 

DPH je nepřímá daň vztahující se na prodej zboží a služeb. Tato daň je placena zákazníkem za zboží, které spotřebovává, nebo za služby, které využívá. 

 

Daň z přidané hodnoty, DPH (Taxe sur la valeur ajoutée, TVA) 

DPH se podílí více než z cca 50% na celkových daňových příjmech Francie.  
V Francii existují následující typy sazeb DPH, které platí od 1. ledna 2014 následovně: 

  • 20 % - základní sazba: základní sazba se týká prodeje většiny zboží a služeb, 

  • 10 % - snížená sazba: se vztahuje zejména na nezpracované zemědělské produkty, palivové dřevo, stavební úpravy bytů, na které se nevztahuje níže uvedená sazba 5,5 %, některé ubytovací a kempinkové služby, veletrhy a výstavy, hry a pouťové atrakce, vstupné do muzeí, zoologických zahrad a památek, osobní dopravu, zpracování odpadu a stravování. 

  • 5,5 % - snížená sazba: se týká většiny potravin, hygienických výrobků pro ženy, zařízení a služeb pro zdravotně postižené, knih na jakémkoli nosiči, předplatného za plyn a elektřinu, dodávek tepla z obnovitelných zdrojů energie, dodávek jídel ve školních jídelnách, prodeje vstupenek na živá představení a filmy, některých dovozů a dodávek uměleckých děl, prací na zlepšení energetické kvality bydlení, sociálního nebo nouzového bydlení a vlastnictví domů. 

  • 2,1 % - zvláštní sazba: je vyhrazena pro léky hrazené ze systému sociálního zabezpečení, prodej živých řeznických a lahůdkářských zvířat osobám nepovinným k dani, televizní poplatky, některé pořady a tiskové publikace registrované u Commission paritaire des publications et agences de presse. 

  • 0% - zvláštní sazba: je omezena na vakcíny proti kovidu-19 a screeningové testy. 

Administrativní postup registrace pro obchodní společnosti

Do 15 dnů od zahájení podnikání je nutné, aby se obchodní společnosti  nahlásili u úřadu CFE (Le centre des formalités des entreprises), který se stará o zápisy a změny ve statutu firem. Viz. sekce „francouzské podnikatelské prostředí“, kde je možné dohledat i příslušný úřad CFE. U patřičného úřadu jste povinni se nahlásit při založení podnikatelské činnosti ve Francii a to pomocí deklarace „PO“ pro fyzické osoby a „MO“ pro obchodní společnosti . Tyto deklarace mimo jiné obsahují informace o Vašem platebním režimu daně z přidané hodnoty, pod který spadáte, viz. níže.

Po obdržení Vašeho přiznání, úřad CFE rozešle údaje o Vaší činnosti všem patřičným orgánům a Vám zajistí následující:

  • Zápis do národního adresáře firem a institucí (Registre National du Commerce et des Sociétés)
  • 14-číselné identifikační číslo SIRET vydávané francouzským národním statistickým úřadem INSEE. Číslo SIRET je vaší identifikací u všech úřadů ve Francii
  • Vydání registračního čísla pro platbu DPH (Numéro de TVA communautaire) pro vaše obchodní aktivity v rámci Evropské unie

Registrace k platbě DPH

Co se týče samotné registrace k DPH, je k tomu potřeba vyplnit žádost o registraci (IMP formulaire). K tomu je nutné přiložit tyto dokumenty:

  • Kopii o výpisu z obchodního rejstříku,
  • Originál potvrzení o placení DPH v ČR, na kterém bude uvedeno Vaše číslo plátce (v evropském formátu),
  • Pokud žádáte jako právnická osoba, kopie stanov nebo společenské smlouvy s překladem do francouzštiny,
  • Kopie faktur, nabídek, smluv nebo jiných dokumentů dokládajících obchodní vztahy s klienty nepodléhajícími platbě DPH ve Francii,
  • Bankovní údaje.

Všechny dokumenty je potřeba odeslat na příslušný Service des impôts des entreprise (SIE), který se nachází v místě sídla vaší společnosti. Tento úřad pro podnikové daně vám následně přidělí DPH identifikační číslo tvořící součást SIREN. Vyřízení žádosti trvá v průměru 3 týdny.

Pro zahraniční společnosti vyřizuje veškeré formality k registraci k placení DPH Service des impôts des entreprises étrangères (SIE).

Více naleznete na: www.impots.gouv.fr


Forma platby DPH

Existují dvě podoby plateb DPH, jejichž výběr nahlašujete Vašemu daňovému úřadu formou doporučeného dopisu. Způsob platby pak následovně nelze změnit po dobu dvou let.

  • Režim RN, reálný normální režim. V tomto režimu jste povinni každý měsíc odesílat vyplněný formulář CA3. Pomocí tohoto formuláře vypočítáte Vaše DPH z předchozího měsíce. Pokud je výše DPH nižší než 4000 Eur, můžete toto prohlášení podávat jednou za čtvrt roku. Tento režim mohou využívat firmy s obratem minimálně 234 000 EUR v oboru služeb a 777 000 EUR
  • Režim RSI – reálný zjednodušený režim. V rámci tohoto režimu jste povinni platit čtyřikrát ročně zálohu, každý rok se konkrétní data plateb mění, proto doporučujeme sledovat konkrétní data v elektronickém kalendáři. Na konci roku jste pak následovně povinni podat přiznání CA12, které rekapituluje Vaši daňovou aktivitu za poslední kalendářní rok, a ze které Vám bude spočítána výše záloh pro následující rok. Přiznání CA12 se podává do začátku května.

Tento režim mohou využívat firmy s obratem mezi 81 500 EUR a 777 000 EUR pro oblast nákupu a prodeje a 32 600 a 234 000 EUR pro oblast služeb.

V obou případech lze platit dvěma způsoby, buď osobně na přepážkách daňového úřadu, pod který spadáte, nebo elektronicky. Elektronickým způsobem lze podat a zaplatit přiznání  současně, či podat přiznání a zažádat si o vrácení peněz. Pro společnosti s vysokými zisky je elektronické podání povinností (od 1.10.2011 se jedná o společnosti s obratem vyšším než 230 000 EUR.)

  • Osvobození od placení DPH podléhají malé podniky, jejichž obrat v předchozím roce byl nižší než stanovené limity (jejich hodnota se mění každým rokem). Pokud tyto podmínky obchodní společnost splňuje, není povinna platit DPH a tudíž ani podávat daňové přiznání. Na vydané faktury pak společnost DPH nezapočítává a pouze uvádí informaci o faktu, že není plátcem DPH. (TVA non applicable)

Zažádání o vrácení daně z přeplatků

Obchodní společnosti inkasují daň při prodeji a platí daň při nákupu. V případě, že objem zaplacené daně z odpočitatelných položek  přesáhne hodnotu daně inkasované, vzniká nárok na vrácení daně. Rozdíl je na základě žádosti vrácen.

O navrácení daně si může zažádat jakákoli společnost, minimální suma, o kterou je možné žádat je 150 EUR za rok.

Mezi odpočitatelné položky spadá nákup položek nezbytných pro provoz podniku, nelze do nich zahrnout výdaje soukromého charakteru ani položky, které nepodléhají DPH.

Firma žádá o vrácení u svého daňového úřadu. V rubrice „Vos services locaux“ vyplníte adresu, směrovací číslo Vaší společnosti a server Vám automaticky nalezne kontakt na váš úřad. Žadatel si může vybrat mezi dvěma formami vrácení peněz. Prvně může zažádat o odečtení částky z dalšího platebního období. Dále pak při splnění určitých podmínek může požadovat přímé vrácení peněz.

Společnosti žádají o navrácení DPH (TVA) zasláním následujících formulářů na daňový úřad:

  • Formuláře č. 3519 (naleznete v přílohách) pro firmy spadající pod normální fiskální režim
  • Firmy podléhající zjednodušenému fiskálnímu režimu píší požadovanou částku k vrácení do svého ročního daňového přiznání č. 3517-CA12 nebo 3517-CA12E, pro zjednodušený režim zemědělských aktivit pak 3517-AGR.
  • Bankovní spojení, tzv. RIB, případně adresu svého trvalého bydliště
  • Přehledný seznam faktur, který obsahuje informace o jménu a adrese dodavatele či poskytovatele služeb, datum a výše jednotlivých faktur a výši DPH uvedeném na faktuře

Všechny popsané operace lze snadno provádět ve vašem osobním prostoru stránky Ministerstva financí, www.impots.gouv.fr, do kterého je nutné se zaregistrovat (viz. níže).

Daně bývají vraceny ročně, v některých případech lze však zažádat o čtvrtletní či měsíční vyplacení. Možnost se týká pouze žádosti o 760 EUR a více.

Jiné podmínky platí pro společnosti, podléhající speciálním daňovým režimům. V níže uvedeném kalendáři si vždy hlídejte data, do kterých žádost musíte podat, prostudujte důkladněji uvedené linky a vždy žádejte o vrácení DPH z jednotlivých položek s rozvahou, francouzská administrativa studuje velmi důkladně podaná přiznání a neváhá v případě nesrovnalostí poslat do dotyčné firmy finanční kontrolu.

Zažádání o vrácení daně placené v zahraničí

Legislativa Evropské unie sladila pravidla pro povinnost přiznání daně z přidané hodnoty. Jedná se vždy o příjemce služby, který daň musí přiznat a v jehož státě bude služba či zboží zdaněno. Proto je možné zažádat o vrácení daně ze země, odkud pochází poskytovatel služby/prodejce, pokud daná služby/zboží bylo zdaněno. Od roku 2010 je procedura žádání o vrácení daní z jiného státu jednodušší. Žadatel podá elektronickou žádost přes internetový portál, přes který bude jeho žádost zpracována patřičným úřadem ve Francii, který se již sám obrátí na úřady státu, od kterého je vrácení žádáno. On-line žádost je dohledání na příslušných stránkách, kde v rubrice Professional, Espace abonné (předplacený prostor, viz. „Zaregistrování na portálu ministerstva financí“), najdete patřičné odkazy.

Pokud jste českou firmou a chcete zažádat o vrácení DPH z produktů či služeb zakoupených ve Francii, obraťte se na Ministerstvo financí České republiky.

Více viz. link

Zaregistrování na portálu ministerstva financí

Abyste mohli plně užívat služeb portálu ministerstva financí, je nutné se zaregistrovat a zapsat si služby, kterých chcete využívat.

Některé společnosti získají přístup do registrovaného prostoru již během jejich prvních administrativních kroků. Jiné se musí zaregistrovat sami, pro tuto registraci je potřeba vlastnit elektronický certifikát (identifikační číslo pro internetové operace) schválený Ministerstvem financí nebo certifikát „fiscal pro“ poskytovaný zdarma francouzským Ministerstvem financí, který však slouží pouze pro  potřeby portálu impots.gouv.fr.

Dalším krokem je registrace služeb, které budete chtít využívat. Tyto služby si vyberete v aplikaci impots.gouv.fr, vytisknete, odpovědná osoba podepíše tento výběr a zašlete je úřadu SIE (Service des impots et entreprises).

Pro všechny bližší informace navštivte stránky francouzského ministerstva financí www.impots.gouv.fr, kde rovněž nalezente veškeré formuláře pro rok 2016 a elektronický kalendář.

Daň z příjmu právnických osob (Impôt sur les sociétés - IS)

V roce 2022 bude dokončeno postupné snižování sazby daně z příjmů právnických osob, které začalo v roce 2019. Pro všechny společnosti tedy platí jednotná sazba ve výši 25 % bez ohledu na jejich obrat.

  • Standardní sazba daně z příjmů právnických osob za účetní období 2022 (období začínající 1. ledna 2022 nebo později) je tedy  25 %.

Pro některé společnosti však stále platí snížená sazba. 

  • Snížená sazba daně z příjmů právnických osob ve výši 15 % se vztahuje na malé a střední podniky, jejichž roční obrat před zdaněním je nižší než 10 milionů EUR, a jejichž kapitál je plně splacen a alespoň ze 75 % vlastněn fyzickými osobami (nebo společností, která toto kritérium uplatňuje). Tato snížená sazba se vztahuje na část zisku do výše 38 120 EUR. Nad tuto částku se zisk zdaňuje běžnou sazbou daně z příjmů právnických osob, tj. 25 % (pro účetní období začínající 1. ledna 2022 nebo později). 

Více informací : L'impôt sur les sociétés, comment ça marche ? | economie.gouv.fr

 

Daň z příjmu podnikatelů (Impôt sur le revenu pour les professionnels)

Jedná se o globální daň uplatněnou na celkový příjem jednotlivce v průběhu jednoho roku. Z daňového hlediska existují pro jednotlivce dvě možnosti: podnikatel může zvolit režim zdanění mikro-podniků nebo režim srážkové daně z příjmu (mikro-sociální režim).

Režim zdanění mikro-podniků je možný uplatnit individuálním podnikatelem, který podléhá dani z příjmu v kategorii zisků průmyslových nebo komerčních pro obchodní nebo řemeslnou činnost, nebo nekomerčního zisku z odborné činnosti.

Srážkovou daň z příjmu je možné zvolit podnikatelem za určitých podmínek a v rámci tohoto zjednodušeného režimu podléhá podnikatel srážkové dani, která nahrazuje daň z příjmu a povinné příspěvky sociálního zabezpečení.

 

Daň z nemovitého majetku (impôt sur la fortune immobilière - IFI)

Od 1.1. 2018 ve Francii platí daň z nemovitého majteku (impôt sur la fortune immobilière - IFI), která přebírá v určitých oblastech ustanovení původní majetkové daně (ISF). Daň z nemovitého majetku (IFI) se vztahuje na osoby, které vlastní nemovitý majetek, jehož čistá hodnota přesahuje 1,3 milionu EUR. Zdanění se týká se veškerého zdanitelného nemovitého majetku a majetkových práv, která jsou k 1. lednu daného roku v přímém nebo nepřímém vlastnictví všech osob, které tvoří daňovou domácnost.  
IFI se vypočítává podle progresivní stupnice sazeb. Pokud podléháte IFI, výpočet této daně začíná na částce 800 000 EUR a pohybuje se od 0,5 –1,5% dle jednotlivých tranší. 

Zdanění IFI závisí na daňovém domicilu: 

  • Daňový rezident ve Francii : zdanění se týká veškerého majetku nebo práv k nemovitostem, jakož i podílů nebo akcií realitních společností, které domácnost vlastní ve Francii i v zahraničí. '
    Pokud jste právě převedli své daňové bydliště do Francie poté, co jste měli v předchozích pěti kalendářních letech daňový domicil v zahraničí, podléhají dani pouze nemovitosti a majetková práva, které vlastníte ve Francii. Toto zdanění se vztahuje pouze na nemovitosti nacházející se ve Francii a platí po dobu 5 let.
  • Daňový nerezident: zdanění podléhá nemovitý majetek a vlastnická práva k nemovitému majetku ve Francii ze strany vaší domácnosti a podíly nebo akcie, které vlastníte vy nebo vaše domácnost v realitních společnostech vlastnících nemovitosti ve Francii. 

Více informací: Impôt sur la fortune immobilière (IFI) : personnes et biens concernés | Service-public.fr 

přílohy

Formulář CA3 127 KB PDF (Acrobat dokument) 13. 7. 2010

Formulář 3519 141 KB PDF (Acrobat dokument) 13. 7. 2010

Formulář 3517s CA12 289 KB PDF (Acrobat dokument) 13. 7. 2010

Formulář 3517AGR 240 KB PDF (Acrobat dokument) 13. 7. 2010

smlouva o zamezení dvojího zdanění 163 KB DOC (Word dokument) 20. 12. 2010

Formulář CA12 1 MB PDF (Acrobat dokument) 13. 7. 2010