Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

učebnice
Foto: ©MZV
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Jednání zmocněnce pro krajany s pracovní skupinou pro tvorbu učebnic pro české školy v zahraničí

 

V pondělí 26. června 2023 debatoval zvláštní zmocněnec pro krajany Jiří Krátký s týmem „Pracovní skupiny pro tvorbu učebnic pro české školy v zahraničí“.
 

Jarní celosvětové on-line debaty MZV a MŠMT, které ukázaly na potřebu vytvoření vhodných univerzálních typů učebnic českého jazyka a reálií, přinášejí své konkrétní výsledky. Pracovní pětičlenná skupina pro tvorbu vhodných učebnic je v této chvíli složená ze zástupců škol ve Švýcarsku, Řecku, Německu, USA a jazykových specialistů z ČR. Skupina má připravený tříletý projekt tvorby vhodného materiálu, který bude postupně realizovat a současně ověřovat v praxi. Na jeho konci by měl stát ucelený výukový materiál, který by měl vyhovovat všem typům českých krajanských škol ve světě s různým stupněm výukových potřeb.

V současné době registruje MZV ve světě cca 120 českých krajanských škol s velice různým stupněm ambicí v naplňování oficiálního rámce českých školních osnov. Rozlišnost ambicí vyplývá z různorodé situace škol ve světě a z konkrétního prostředí, ve kterém školy působí. Tyto vnější okolnosti prostředí mají přímý vliv na to, že ve skutečnosti jen cca 10 % největších škol patří do tzv. smluvního rámce poskytovatelů vzdělání podle osnov MŠMT ČR. Ostatních 90 % škol vychází z redukovaného objemu učiva a je proto nuceno vytvářet materiály vlastní ad-hoc tak, aby vyhovovaly možnostem škol i dětí v rámci vymezené časové dotace a v rámci cílů jednotlivých škol. Především pro menší školy představuje tvorba vlastních materiálů (výukových listů) poměrně velkou časovou zátěž mimo vlastní výuku. Následně přirozeně chybí i jejich komplexnost.

Vytvoření komplexního materiálu, který by poskytoval možnost několika stupňů prohlubování znalostí, byl zatím nejvíce chybějícím prvkem v technické opoře výuky ve školách. Červnový rozhovor týmu se zvláštním zmocněncem se týkal především možností financování a časování projektu tak, aby projekt mohl být započat a částečně realizován již v příštím roce. Jako vhodný nástroj se pro tento účel tak zdá být „co-funding“ - skládání krajanských financí formou sdíleného příspěvku do projektu z darů jednotlivých škol. Zvažuje se možnost přímého zapojení časopisu Krajánek.

Tým informoval zmocněnce rovněž o konzultacích vedených o podpoře s MŠMT, odkud také zazněl reálný příslib podpory ve střednědobém výhledu. Zájmem a cílem pracovní skupiny je možnost začít na projektu procovat již v roce 2024. I z tohoto důvodu byl vzhledem k srpnovému termínu předkládání žádostí o krajanské dary vybrán pro konzultaci projektu červnový termín. Projekt bude přirozeně tématem ještě dalších jednání setkávání českých škol a debat organizovaných MZV nad problematikou krajanského školství. Na on-line jednání se zvláštním zmocněncem pracovní skupinu zastupovaly Lenka Kanellia a Alena Pajasová.

.