česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

"Pražský tramvajový systém je příkladný"

Článek Mortena Engelbrechta publikovaný v Letbaner.dk.

Tramvaj Praha

Obyvatelé Kodaně využívají veřejnou dopravu málo, protože město nedisponuje hustým, atraktivním systémem tramvajové dopravy.

Kodaň má i s příměstskými částmi, stejně jako Praha, přibližně 1,4 milionu obyvatel, ale na rozdíl od pražského dopravního systému, je veřejná doprava v ulicích založena výhradně na autobusové dopravě, a v té nových cestujících nepřibývá. Kodaň je přeplněná automobily proto, že městská veřejná doprava není pro motoristy atraktivní. V Praze je situace podstatně jiná. Důvodem je skutečnost, že město postavilo 142 km nových tramvajových tratí a propojilo je se stávající sítí, která měří 518 km. Navíc má Praha 59 km dlouhou trať metra, stejně jako systém jízdenek, který nevyžaduje označení jízdenky při každé cestě. V ulicích jezdí jednadvacet denních tramvajových linek a devět nočních. V roce 2012 přepravily 324 milionů cestujících. K tomu má tři paprskovitě uspořádané trasy metra, které přepraví každoročně přibližně 500 miliónů cestujících. Tramvajové linky navíc spojují příměstské čtvrti s trasami metra.

Omezený počet automobilů

Vzhledem k velikosti města je počet automobilů v ulicích relativně nízký. Je to dáno tím, že motoristé mají alternativu ve formě husté sítě příměstské železniční a tramvajové dopravy, nadzemní i podzemní, vjezd automobilů do centra je navíc na mnoha místech omezen. Tramvajové linky obsluhuje 931 tramvajových souprav, které jsou neustále modernizovány. Nejstarší vozy jsou 36 let staré, ale jsou dobře udržovány a mají velmi dobré jízdní vlastnosti. Navíc jsou staré vozy průběžně nahrazovány moderními, nízkopodlažními soupravami. Na mnoha místech také vznikly tramvajové rychlodráhy nebo úseky, kde mohou tramvaje jezdit rychleji.

Příkladný systém jízdného

Veřejnou dopravu ve městě používá podstatná část Pražanů proto, že tramvaje mají intervaly 5-10 minut a na tratích v centru jezdí tři až čtyři linky. To znamená, že po městě lze cestovat s minimem přestupů. Cestující nastupují a vystupují všemi dveřmi bez nutnosti si kupovat při vstupu jízdenku. Je to dáno tím, že si mohou jízdné předplatit na 1, 3, 5 nebo 12 měsíců a jezdit po městě neomezeně metrem, tramvajovou nebo autobusovou dopravou. Děti, studenti a důchodci platí poloviční cenu, lidé starší sedmdesáti let cestují zdarma. Roční jízdné vyjde na zhruba 1600 Kr.

Magnet pro turisty

Stejně jako Kodaň, je i Praha historicky zajímavým městem. Působí také jako bezpečné město. Policie je v ulicích vidět a turistům i občanům je ochotná pomáhat. Na rozdíl od Kodaně jsou ulice i náměstí v centru města dobře udržovány a jsou čisté ve dny i v noci. Veřejná doprava je velmi snadno přístupná i pro turisty. Můžete si zakoupit jednotlivé jízdenky nebo jízdenku jednodenní i třídenní, která vyjde na cca 35 DKK na den na neomezený počet kilometrů. Lze je zakoupit v trafikách, v automatech a v prostorách metra. Jízdenku stačí označit pouze jednou přímo v dopravním prostředku. Všechny tyto faktory přispěly k tomu, že v roce 2012 Prahu navštívilo téměř 1,7 miliónu turistů.

Studijní návštěva

Nebyla by Praha se svou moderní sítí veřejné dopravy vhodným cílem studijní návštěvy představitelů kodaňského magistrátu? Praha a dalších 200 evropských měst mají moderní síť tramvajové dopravy, která představuje alternativu pro motoristy a omezuje znečištění i přetíženost automobilovou dopravou.


Článek Prags bybanesystem er forbilledligt

 

přílohy

Byfornyelse_og_letbaner_april2014_2014_04_01 212 KB PDF (Acrobat dokument) 7. 5. 2014