français  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Odkaz Olympijských a paralympijských her v Paříži 2024 a příležitosti pro české firmy

I když Olympijské a paralympijské hry ve Francii skončily, jejich dopad je stále patrný a přetrvávající nadšení otevírá nové množnosti i pro české firmy. Francie se díky hrám stala centrem pozornosti, ale i investic do sportovní infrastruktury a sportovních technologií a služeb. 

Francie letos v létě hostila letní olympijské a paralympijské hry. Do Paříže, kde konalo nevíce sportovních soutěží, se olympijské hry vrátily po 100 letech. Přímo ve francouzské metropoli se nacházelo 15 z 39 olympijských sportovišť, další byla v Bordeaux, Lille, Nice, Nantes, Marseille, Lyonu, ale i na Tahiti ve Francouzské Polynésii. 10 500 sportovců z 203 zemí zde soutěžilo ve 32 disciplínách.

K jedinečné atmosféře her zásadním způsobem přispěly ikonické kulisy Paříže: soutěže v plážovém volejbalu pod Eiffelovou věží, jezdecké soutěže u Versailleského zámku, šerm v Grand Palais, cyklisté na Montmartru a triatlonisté v centru Paříže a v Seině. 

ANALÝZA DOPADŮ OLYMPIJSKÝCH HER PAŘÍŽ 2024 A OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ DO DALŠÍCH LET

 

Paris 2024 Stade tour Eiffel

Paris 2024 Stade tour Eiffel

Pro Francii byly Olympijské hry unikátní příležitostí jak pro propagaci země a jejího know-how, tak pro posílení jejího vlivu na mezinárodní úrovni. Paříži umožnily zásadním způsobem urychlit probíhající transformaci města, zvýšit jeho návštěvnickou atraktivitu a potažmo podpořit ekonomiku, a to nejen regionu Ile de France. Cílem organizátorů bylo, aby pařížské hry byly první inkluzivní, solidární a ekologicky, sociálně a ekonomicky odpovědné hry v historii.

Do budoucna si Francie od her slibuje zvýšení obecného zájmu veřejnosti, zejména mládeže, o sport a o otázky spojené s problematikou inkluze osob se zdravotním postižením. Věří, že k tomu výrazně přispějí i skvělé výsledky francouzských sportovců: Francie se umístila v top 5 nejúspěšnějších zemí na Olympiádě a v top 8 na paralympiádě. Jejím cílem je využívat sport jako nový významný nástroj své soft power.

Nadšení z olympiády se okamžitě projevilo ve zvýšeném zajmu o zápisy do sportovních klubů a sportovních federací a v nákupu sportovního vybavení, a to zejména ve sportech, kde byla Francie úspěšná (plavání, stolní tenis, cyklistika, volejbal…). Francie věří, že pozitivní vedlejší účinky budou platit pro celé sportovní odvětví i nadále a to zejména době, kdy si sedavý způsob života vybírá svou daň na dospělých i dětech v podobě růstu obezity a nemocí pohybového aparátu a zatěžuje státní rozpočet výdaji na zdravotnictví. Sportovní boom představuje slibné perspektivy pro celý ekosystém aktérů ve sportovním odvětví.

Celkový rozpočet na OH Paris2024 činil cca 8,9 miliard eur - výrazně méně než u předchozích ročníků her. V Paříži se totiž například mnohem méně stavělo než na jiných hrách, neboť 95 % sportovní infrastruktury již existovalo. 4,4 miliardy eur byly určeny na organizaci her a další 4,5 miliardy na výstavbu objektů a renovaci staveb, které mají sloužit dál i po skončení her. 

Rozpočet byl nicméně překročen o 16% z důvodu mimořádně zvýšených vstupních nákladů způsobených epidemií COVID19, energetickou krizí a inflací a válkou na Ukrajině.

Podle Francouzského úřadu pro studium práva a ekonomie sportu - Centre de droit et d'économie du sport (CDES) by očekávané ekonomické dopady OH ve Francii a zejména v regionu Ile-de-France měly na období 17 let (2018-2034) představovat cca 9 miliard eur. Z toho 70 % přestavují přínosy do stavebnictví (2,5 miliardy eur) a organizačního zajištění OH (3,8 miliardy eur), 30 % přínos pro cestovní ruch (2,7 miliardy eur). 

Podle francouzského statistického úřadu INSEE Olympijské a paralympijské hry ve 3. čtvrtletí 2024 přispěly ke zvýšení francouzského HDP o 0,3procentního bodu. Celkový růst HDP se tak v tomto období očekává ve výši 0,4 %. Odborníci odhadují, že pozitivní efekt OH na ekonomiku trvá cca 3 roky, přesný dopad na DPH z dlouhodobějšího hlediska je však těžko měřitelný.

Finanční příjmy z OH představovaly především příjmy z rekordního prodeje vstupenek ( 9,5 milionu prodaných vstupenek na olympijské hry z 10 milionů vstupenek k prodeji, z toho 3,5 milionu prodány do zahraničí a více než 2,5 milionu vstupenek na paralympiádu). Dále pak příjmy z prodeje audiovizuálních vysílacích práv Paris 2024 ve výši cca 3,5 miliardy eur a příjmy z merchandisingu. Díky euforii z OH Paříž a zvýšené poptávce po suvenýrech z OH prodeje překročí původně očekávané 2 miliardy eur. Dodatečné příjmy představovaly i příjmy z prodeje dočasně zvýšeného jízdného v MHD (téměř o 100 %), tak aby bylo pokryto posílení pařížské hromadné dopravy o 15 %.  

Hry primárně probíhaly severně od Paříže, na území devíti měst sjednocených ve sdružení Plaine Commune, kde nacházela i olympijská vesnice a mediální centrum. Olympiáda byla výjimečnou příležitostí, jak urychlit urbanistickou proměnu tohoto původně dělnického předměstí Paříže, které výrazně utrpělo v důsledku dezindustrializace a bylo jedním z nejchudších departmentů ve Francii. Region tak získal investice do infrastruktury, které by pravděpodobně jinak nezískal: nové stadiony, nové linky a stanice metra, či revitalizace bývalých průmyslových zón a výstavba cyklostezek. 

Olympijská vesnice, kde bylo ubytováno cca 14 500 sportovců, a mediální centrum se stanou novou součástí města, kam se bude moci nastěhovat cca 6 000 obyvatel do více než 2800 nových bytů. Sportovní a volnočasová zařízení budou moci být využívána občany i po skončení her. Nová čtvrt bude zahrnovat školy, hřiště, hotely, obchody a kancelářské prostory na více než 52 ha revitalizované plochy. V nadcházejícím desetiletí do Seine-Saint-Denis poputuje několik miliard dalších veřejných a soukromých investic, což představuje významné podnikatelské příležitosti v celém spektru oblastí.

Globální mediální pokrytí olympiády zvýšilo mezinárodní pozitivní povědomí o Paříži a potažmo o Francii, jako turistické destinaci a místě vhodném pro konání velkých mezinárodních akcí. Velmi pozitivní image, kterou olympijské hry vyslaly po celém světě, by měla přispět ke zvýšení počtu turistů na dlouhá léta dopředu, což představuje příležitosti pro firmy se zaměřením na sektor HORECA. Pozitivní dopad na cestovní ruch v příštích 15 letech se odhaduje na 9 miliard eur.  

Úspěšné organizační zvládnutí OH a originální pojetí slavnostních ceremoniálů budou pro Francii a do OH zapojených organizátorů i umělců do budoucna sloužit jako reference. Francie tak ukázala, že umí hostit a bezpečně zorganizovat velkolepé mezinárodní eventy, což výhledově představuje zajímavé příležitosti v oblasti event managementu.

Co se týče městské hromadné dopravy, ač nebyla Olympiáda hlavním důvodem výstavby nových stanic či linek, jednoznačně byla akcelerátorem. Výstavba dalších 4 a rozšíření dvou linek metra pokračuje v rámci plánu Grand Paris Express.

Přes 2 miliardy eur byly investovány do modernizace stanic rychlometra RER a vlakových nádraží, aby byly přístupné osobám s handicapem. Olympijské hry ale opět poukázaly na historické pařížské metro a jeho nedostatečnou přístupnost pro cestující s omezenou schopností pohybu a či rodiče s kočárky. Většina stanic nejstarší části metra není vybavena výtahy, plošinami či rampami, mnohé nedisponují ani jezdícími schody. Jen necelých 10% stanic je bezbariérových. Kolosální projekt modernizace metra se odhaduje na 15-20 miliard eur a jeho realizace by měla trvat 15-20 let. Projekt je v současné době na úplném začátku, kdy proběhly první veřejné debaty a jednání mezi kompetentními institucemi.

Z širšího pohledu byla paralympiáda příležitostí nastolit téma handicapu v široké společenské debatě. Téměř polovina osob se zdravotním postižením neprovozuje žádnou sportovní činnost, proto byly tyto hry také silným impulsem pro větší podporu sportu pro osoby s handicapem, zvýšení povědomí o potřebách a výzvách, kterým tito lidé čelí, ale také podnítily zájem o rozvoj a inovace v této oblasti. Tento sektor skýtá široké pole působení v oblastech, jako jsou asistenční technologie, adaptivní sportovní vybavení, rehabilitační pomůcky, specializované softwarové aplikace a další pokročilá řešení.

Jedním z nejmedializovanějších přínosů her je výrazné zlepšení kvality vody v řece Seině, díky čemuž se několik soutěží odehrávalo přímo v řece (například triatlon). Od roku 2025 by se tak plavání v řece v upravených lokalitách mělo stát běžnou letní zábavou, a to díky investicím v celkové výši 1,4 miliardy eur, které směřovaly do čistíren odpadních a dešťových vod, nových vodojemů na dešťovou vodu, modernizace řídícího vodohospodářského systému, modernizaci 10 000 přípojek a vybudování tisíců nových kanalizačních přípojek. Koupání se nicméně zatím týká jen Paříže a departementů na toku řeky bezprostředně před hlavním městem. Západní předměstí Paříže si bude muset na plavání v Seině ještě několik let počkat. Projekt zkvalitnění vody v řece Seině proto pokračuje i nadále a v nadcházejících letech zde lze počítat s dalšími rozsáhlými investicemi v oblasti vodního hospodářství.

Letošní OH byly výjimečné, co se týče míry integrace inovačních materiálů, postupů a technologického pokroku v oblasti stavebnictví, logistiky, bezpečnosti atd, a to jak během příprav a výstavby, tak v průběhu OH. Výjimečné byly i z hlediska ekologické odpovědnosti: maximální využití stávající infrastruktury, přístupnost všech sportovišť MHD, užití recyklovaných a recyklovatelných materiálů, užití uhlíkového betonu, biologických materiálů, napojení sportovišť a zařízení na stávající elektrickou síť, atd. 

Odkaz Olympijských a paralympijských her ve Francii tak vytváří vhodné podmínky pro vstup zahraničních firem, které mohou nabídnout produkty či služby v oblasti sportu, zdraví, handicapu, technologií či volnočasových aktivit. I české firmy mohou těžit z rostoucího zájmu o sport, o zdravý způsob života a nové technologie na trhu s vysokou kupní silou. Podmínkou je rychle reagovat na tento zvýšený zájem a dlouhodobě využít impuls, který zásadním způsobem podpořily Olympijské a paralympijské hry v Paříži.

 

Paris 2024 Stade de France

Paris 2024 Stade de France

ČESKÝ GYMNATHLON MÍŘÍ DO FRANCIE – NOVÉ SPORTOVNÍ AKTIVITY PRO DĚTI V PAŘÍŽI

Možnost vyzkoušet si různé sporty a užít si olympijskou atmosféru nabídlo dětem s rodiči i francouzské zastoupení Asociace Český Gymnathlon, z.s., a to přímo v olympijské fanouškovské zóně v Parku de la Légion d‘honneur na severním předměstí Paříže.  

Gymnathlon nabízí již více než 7 let všestranný sportovní program pro komplexní sportovní rozvoj dětí. Metodika byla vyvinuta ve spolupráci s odborníky z Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy a prostřednictvím hravých a metodicky promyšlených tréninků pomáhá u dětí budovat lásku k pohybu a ke sportu. Osvědčený obchodní model od letošního září Gymnathlon nabízí i v Paříži.

„Naším cílem je nabídnout dětem možnost zdravě se pohybově rozvíjet díky zábavným hrám, založeným na co největším prožitku dětí spojeným se sportem”, říká Jan Šmíd, zástupce Gymnathlonu pro Francii. „Atmosféra her přitáhla do fanzón spoustu dětí, které tam sledovaly výkony sportovců na velkých obrazovkách a během přestávek obcházely stánky. Mezi nimi byl i ten náš ve spolupráci s CzechTourism, kde jsme nabízeli širokou škálu her jako ukázku našeho programu. Tato akce nám pomohla zviditelnit i náš program ve Francii, kde jsme letos úspěšně otevřeli první sportovní kursy pro malé Pařížany ve věku od dvou do šesti let v 16. pařížském obvodu. Velké sportovní události vždy vzbudí zájem o pohyb, a to nejen u dětí. A tak se organizace olympijských her v Paříži jevila jako zajímavá příležitost, kterou nelze přehlédnout,” dodal Jan Šmíd.

Gymnathlon ve Fanzoně

Gymnathlon ve Fanzoně

NĚKOLIK ČÍSEL 

• 10 500 sportovců z 203 zemí soutěžilo ve 32 disciplínách 

• 878 soutěží se konalo v 36 lokacích

• 15 milionů návštěvníků, z toho 2 miliony zahraničních

• 45 000 dobrovolníků,  30 000 policistů a četníků a 15 000 členů ozbrojených složek (vojáků).

• prodalo se rekordních 12 milionů vstupenek, z toho na olympijské hry 9,5 milionu a 2,5 milionu na paralympijské hry.

• za sledování zahajovacího ceremoniálu olympijských her 2024 z nábřeží Seiny zaplatilo 100 000 diváků.  Zahajovací ceremoniál sledovalo přes 1 miliardu televizních diváků po celém světě.

• díky OH se v regionu Ile de France kolem Paříže postavilo téměř 100 plaveckých bazénů, z toho 33 na severním předměstí, Seine Saint Denis. 

• zpravodajství zajišťovalo 25 000 novinářů z celého světa