česky  по-русски 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Občanské průkazy

Občanské průkazy si lze v zahraničí od roku 2025 vyřídit na pověřených zastupitelských úřadech ČR, které jsou stanoveny Ministerstvem zahraničních věcí. Od 18. listopadu 2025 je mezi pověřenými úřady i Velvyslanectví České republiky v Moskvě. Základní informace a náležitosti při vyřizování občanských průkazů jsou uvedeny níže.

Komplexní informace k řízení o občanských průkazech poskytuje gestorský resort, tedy Ministerstvo vnitra ČR. Jsou také dostupné na portálu Služeb veřejné správy. Pravidla pro obstarávání občanských průkazů ze zahraničí jsou stejná u všech pověřených zastupitelských úřadů, které postupují dle zákona v koordinaci zajišťované Ministerstvem zahraničních věcí ČR.

 
Máte povinnost požádat o vydání občanského průkazu, pokud


- jste občan České republiky, máte na jejím území trvalý pobyt a jste starší 15 let,
- máte vydaný občanský průkaz, kterému skončila platnost, nebo došlo ke změně údajů zapsaných v občanském průkazu.


Máte právo na vydání občanského průkazu, pokud


- jste občan České republiky s trvalým pobytem v cizině,
- žádáte za občana mladšího 15 let,
- žádáte za občana omezeného ve svéprávnosti.
 

Jak si sjednat termín


Pokud chcete požádat o vydání občanského průkazu na našem úřadu je nutné sjednat si termín podání. Termíny jsou udělovány obvykle ve středu nebo pátek dopoledne. 

O termín si požádejte e-mailem Moscow.Consulate@mzv.gov.cz - do e-mailu uveďte jméno žadatele, a zda se jedná o první občanský průkaz. 

 

Náležitosti žádosti o vydání prvního občanského průkazu


Žádost o vydání občanského průkazu se všemi potřebnými údaji zpracuje úředník s využitím údajů z příslušných informačních systémů a vy ji pouze zkontrolujete a podepíšete. Fotografii pořizuje úředník digitálním fotoaparátem při podání žádosti.
 

K vydání prvního občanského průkazu občanovi, který má trvalý pobyt na území České republiky, se předkládá:

- rodný list,
- doklad o státním občanství, vzniknou-li důvodné pochybnosti o tomto údaji nebo
- cestovní pas.


K vydání prvního občanského průkazu po nabytí státního občanství se předkládá:

- rodný list,
- doklad o státním občanství České republiky.


K vydání prvního občanského průkazu nebo občanovi, který nemá trvalý pobyt na území České republiky, nebo který ukončil pobyt v cizině, se předkládá:

- rodný list,
- doklad o státním občanství, nebo
- cestovní pas.


K vydání prvního občanského průkazu občanovi, jehož svéprávnost byla omezena, se předkládá:

- rodný list občana, jemuž má být občanský průkaz vydán,
- doklad o státním občanství, vzniknou-li důvodné pochybnosti o tomto údaji, nebo
- cestovní pas,
- rozhodnutí o omezení svéprávnosti občana,
- občanský průkaz nebo cestovní pas opatrovníka,
- veřejná listina, která zakládá nebo potvrzuje oprávnění podat žádost za občana.
 
Náležitosti žádosti o vydání občanského průkazu


Při vydání nového občanského průkazu se předkládá dosavadní občanský průkaz.

Občan, který nemůže předložit dosavadní občanský průkaz, je povinen předložit:

- rodný list, a vzniknou-li důvodné pochybnosti o jeho státním občanství, rovněž doklad o státním občanství České republiky, nebo
- průkaz totožnosti; průkazem totožnosti se rozumí doklad, který je veřejnou listinou a ve kterém jsou uvedeny údaje o žadateli, včetně jeho podoby a státního občanství České republiky, umožňující identifikovat tohoto žadatele.
 

Doklady potřebné k vydání občanského průkazu musí být předloženy v originále, ověřeném opise nebo ověřené kopii

 

Kdy službu řešit


Máte povinnost požádat o vydání občanského průkazu:

1. ve lhůtě do 15 dnů

- po uplynutí platnosti dosavadního občanského průkazu,
- po ohlášení ztráty, odcizení, zničení nebo nebezpečí zneužití občanského průkazu,
- po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu,
- po nabytí právní moci rozhodnutí o skončení platnosti vašeho občanského průkazu z důvodů: poškození průkazu; nesprávných údajů nebo neoprávněně provedených změn v průkazu; podstatné změny vaší podoby,
   po uplynutí 45  dnů ode dne: ohlášení změny místa trvalého pobytu; nabytí právní moci rozhodnutí o změně jména nebo příjmení; nabytí právní moci rozhodnutí o změně rodného čísla; změny pohlaví; změny rodinného stavu nebo registrovaného partnerství, je-li       údaj o rodinném stavu zapsán v občanském průkazu.


2. ve lhůtě do 30 dnů       

- po dosažení 15 let,
- po nabytí plné svéprávnosti poté, co byla svéprávnost omezena rozhodnutím soudu,
- po ohlášení změny místa trvalého pobytu po ukončení pobytu v cizině.


3. ve lhůtě do 60 dnů

- po nabytí státního občanství České republiky.
 

Poplatek


Poplatek lze zaplatit v hotovosti v EUR dle aktuálního kurzu ČNB, nebo platební kartou v CZK.

Za žádost o občanský průkaz podanou v zahraničí se hradí správní poplatek ve výši 500 CZK, v případě občanů mladších 15 let ve výši 300 CZK.

Poplatek za přijetí žádosti o vydání občanského průkazu u zastupitelského úřadu s převzetím u obecního úřadu obce s rozšířenou působností činí 300 CZK, v případě občanů mladších 15 let 200 CZK.

Poplatek za umožnění převzetí občanského průkazu u zastupitelského úřadu, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, činí 200 CZK, v případě občanů mladších 15 let 100 CZK.

Poplatek za poskytnutí součinnosti při správě státních dat pro elektronické využití občanského průkazu zastupitelským úřadem činí 100 CZK.

 

Převzetí občanského průkazu


Žádost o nový občanský průkaz bude vyřízena ve lhůtě do 120 dní.

Občanský průkaz, o nějž bylo požádáno na pověřeném zastupitelském úřadě, si lze převzít pouze u tohoto zastupitelského úřadu, nikoliv u jiného pověřeného zastupitelského úřadu.

O možnosti převzít si hotový občanský průkaz bude žadatel informován e-mailem. Jakmile žadateli tato informace přijde, je potřeba, aby nám napsal e-mail, aby si dohodl termín převzetí hotového dokladu. 

Pokud o to žadatel při podání žádosti výslovně požádal, pak si může občanský průkaz namísto našeho konzulárního oddělení převzít u obecního úřadu obce s rozšířenou působností příslušného podle místa trvalého pobytu občana nebo posledního trvalého pobytu na území České republiky, nebo u Magistrátu města Brna, neměl-li žadatel o vydání občanského průkazu nikdy místo trvalého pobytu v ČR nebo nelze-li místo jeho trvalého pobytu zjistit. 

Žadatel starší 15 let přebírá doklad osobně, za občany mladší 15 let přebírá občanský průkaz jejich zákonný zástupce, přičemž účast občana mladšího 15 let se nevyžaduje.