english  česky 

rozšířené vyhledávání

Občanský průkaz ČR

Občanské průkazy si  od ledna 2025 lze v zahraničí vyřídit na pověřených zastupitelských úřadech ČR. Od 1. 4. 2025 bylo mezi tyto zastupitelské úřady zařazeno i Velvyslanectví ČR ve Haagu. Občané ČR si je však mohou i nadále vyřizovat na území ČR bez ohledu na to, zda mají v ČR trvalý pobyt či nikoliv.

Komplexní informace k řízení o občanských průkazech poskytuje odpovědný orgán, Ministerstvo vnitra ČR. Informace jsou rovněž dostupné na Portálu veřejné správy

Občanský průkaz se vydává:

  • občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let,
  • občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let,
  • občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let,
  • občanům starším 12 let, u nichž je dočasně fyzicky nemožné pořídit otisky prstů, s dobou platnosti na 1 rok.

O vydání občanského průkazu může požádat:

  • občan starší 15 let,
  • za občana mladšího 15 let jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče, nebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc,
  • za občana staršího 15 let, kterému byl jmenován opatrovník z důvodu, že mu jeho zdravotní stav působí obtíže při hájení jeho práv, žádá tento opatrovník, umožňuje-li to rozsah jeho působnosti,
  • za občana staršího 18 let může o vydání občanského průkazu požádat rovněž člen domácnosti, jehož oprávnění zastupovat bylo schváleno příslušným orgánem veřejné moci.

Doporučujeme podat žádost vždy v době platnosti dosavadního občanského průkazu a neodkládat podání žádosti o nový občanský průkaz na dobu, kdy již dosavadní pozbude platnosti.

Občan je povinen dostavit se k podání žádosti o vydání občanského průkazu osobně (bez ohledu na věk).

Občan ČR starší 15 let s trvalým pobytem na území ČR má povinnost mít platný občanský průkaz. Ostatní občané ČR (děti mladší 15 let, občané, kteří ukončili trvalý pobyt na území nebo osoby nesvéprávné) si mohou doklad pořídit, ale není to jejich povinností.

Velvyslanectví ČR v Haagu samo občanské průkazy nevydává a stejně jako cestovní pasy mu jsou doručovány vydávajícím úřadem z ČR k předání žadatelům. V praxi to znamená, že pokud občan podal žádost o vydání občanského průkazu u pověřeného zastupitelského úřadu, fyzicky jej vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný podle místa trvalého pobytu občana nebo jeho posledního trvalého pobytu na území České republiky a zašle jej k vydání na daný zastupitelský úřad. Pokud občan ČR v České republice trvalý pobyt neměl, nebo jej nelze zjistit, vydá občanský průkaz Magistrát města Brna.

Lhůty

Je-li žádost podána u zastupitelského úřadu, činí zákonná lhůta k jeho vydání až 120 dnů. Na zastupitelském úřadu není možné podat žádost ve zrychleném režimu vydání. Žádost o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě lze podat u Ministerstva vnitra ČR, u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností a dále v hlavním městě Praze u kteréhokoliv úřadu městské části Prahy 1 až 22. U občanského průkazu vydávaného ve zkrácené lhůtě je vydávajícím orgánem také Ministerstvo vnitra ČR, je-li u něj žádost o vydání občanského průkazu podána. Žádost o občanský průkaz je možné také podat na kterémkoliv úřadu s rozšířenou působností a požádat o jeho převzetí na konkrétním zastupitelském úřadě ČR v zahraničí. V takovém případě činí lhůta rovněž až 120 dnů.

Náležitosti žádosti

Žadatel o vydání prvního občanského průkazu s trvalým pobytem na území ČR je povinen při podání žádosti předložit rodný list; vzniknou-li důvodné pochybnosti o jeho státním občanství ČR, rovněž doklad o státním občanství vydaným po 1. 1. 2014 nebo listinu o nabytí státního občanství ČR, která nesmí být starší než 1 rok, nebo cestovní pas ČR se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji.

Občan ČR žádající o vydání prvního občanského průkazu, který nabyl státní občanství ČR prohlášením nebo udělením, je povinen předložit rodný list a doklad o státním občanství ČR.

Občan ČR, který trvalý pobyt na území ČR již ukončil, je povinen předložit český doklad totožnosti (platný cestovní pas ČR) nebo cizozemský doklad totožnosti (platný cestovní pas nebo platný občanský průkaz členského státu EU) a doklad o českém občanství a český rodný list. K prokázání státního občanství ČR lze předložit osvědčení o státním občanství ČR vydané po 1 . 1. 2014 nebo listinu o nabytí státního občanství ČR ne starší než 1 rok.

V případě dětí (mladších 15 let) musí zákonný zástupce prokázat svou totožnost a předložit český rodný list dítěte. 

Fotografie žadatelů pořizujeme bezplatně přímo na konzulárním oddělení Velvyslanectví ČR v Haagu, a to v průběhu podání žádosti o občanský průkaz.

Zneplatnění občanského průkazu z důvodu změn a další informace

Upozorňujeme, že platnost občanského průkazu končí okamžitě v případě ukončení trvalého pobytu na území ČR. V případě změny místa trvalého pobytu v ČR nebo změny jména, příjmení, rodinného stavu (manželství/partnerství/rozvod/vdovství apod.), tedy údajů zapsaných povinně či nepovinně (rodinný stav) v jinak platném občanském průkazu, končí jeho platnost již 45 dnů od právní moci takovéto změny. Pokud si takovou změnu občan nezaregistroval v základním registru osob, nelze o nový občanský průkaz požádat do doby, než to zajistí. Typicky se jedná o matriční události, které nastaly v cizině a občan si u Zvláštní matriky v Brně nevyřídil jejich zápis.

Převzetí  občanského průkazu

Občanský průkaz, o nějž bylo požádáno na pověřeném zastupitelském úřadě, si lze převzít pouze u tohoto zastupitelského úřadu, nikoliv u jiného pověřeného zastupitelského úřadu. Pokud o to žadatel při podání žádosti výslovně požádal, pak si může občanský průkaz převzít u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, příslušného podle místa trvalého pobytu občana nebo posledního trvalého pobytu na území České republiky, nebo u Magistrátu města Brna, neměl-li žadatel o vydání občanského průkazu nikdy místo trvalého pobytu v ČR, nebo nelze-li místo jeho trvalého pobytu zjistit.

Žadatel starší 15 let přebírá doklad osobně, za občany mladší 15 let přebírá občanský průkaz jejich zákonný zástupce, přičemž účast občana mladšího 15 let se při převzetí dokladu nevyžaduje.  Pokud o to žadatel požádá, ověřitelným způsobem prokáže důvod hodný zvláštního zřetele  (omezení osobní svobody, nemohoucnost) a úřad v ČR, který občanský průkaz vystavuje to nezpochybní, může jej převzít zmocněnec na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele, žadatele o občanský průkaz.  Pokud si chce občanský průkaz dítěte převzít druhý rodič (než ten, který o něj požádal), musí kromě své totožnosti prokázat i rodičovství rodným listem  dítěte.

Správní poplatky

1. Za žádost o občanský průkaz podanou na ZÚ s převzetím na stejném ZÚ se hradí správní poplatek ve výši 500 CZK, v případě občanů mladších 15 let ve výši 300 CZK (platit lze  v hotovosti  v EUR dle aktuálního kurzu ČNB nebo platební kartou v CZK).

2. Poplatek za přijetí žádosti o vydání občanského průkazu u zastupitelského úřadu s převzetím u obecního úřadu obce s rozšířenou působností podle místa trvalého pobytu nebo posledního trvalého pobytu činí 300 CZK, v případě občanů mladších 15 let 200 CZK.

3. Poplatek za umožnění převzetí občanského průkazu u zastupitelského úřadu, pokud byla žádost podána u obecního úřadu obce s rozšířenou působností, činí 200 CZK, v případě občanů mladších 15 let 100 CZK.

Poplatek za poskytnutí součinnosti při správě státních dat pro elektronické využití občanského průkazu zastupitelským úřadem činí 100 CZK.

Konzulární poplatky jsou vybírány v hotovosti v EUR nebo je možná platba kartou (CZK). 

vydavani OP (DOCX, 20 KB)