česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo

Žádost o vydání duplikátu matričního dokladu

Matriční doklady (tj. rodné listy, oddací listy, úmrtní listy, doklady o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se jedná, narodila, uzavřela manželství, zemřela, nebo vstoupila do registrovaného partnerství. Jde-li o narození, uzavření manželství, úmrtí nebo vstup do registrovaného partnerství státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed (tzv. zvláštní matrika).
 

Při ztrátě matričního dokladu může matriční úřad, který vydával prvopis, vydat na žádost jeho duplikát (stejnopis). 

 

Matriční úřad vydá duplikát matričního dokladu:

  • fyzické osobě, které se doklad týká;
  • členům rodiny fyzické osoby, které se doklad týká (manžel, registrovaný partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci);
  • zmocněncům výše uvedených osob;
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků;
  • úmrtní list vydá matriční úřad také fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.

 

Žádost o duplikát matričního dokladu je možné podat buď přímo na příslušném matričním úřadu, nebo prostřednictvím Velvyslanectví ČR v Bratislavě, který ji tomuto úřadu postoupí.

K žádosti o duplikát matričního dokladu se předkládají níže uvedené doklady, přičemž všechny dokumenty musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích:

  1. doklad totožnosti
  2. pokud se doklad týká jiné osoby než žadatele, je třeba předložit doklad, kterým žadatel prokáže, že se požadovaný matriční doklad týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozenců
  3. plnou moc, požádá-li fyzická osoba prostřednictvím zmocněnce (podpis na plné moci musí být úředně ověřen)
  4. doklad, kterým fyzická osoba prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků

 

Pokud žadatel potřebuje český matriční doklad pro použití v jiném členském státě Evropské unie, požádá zároveň o to, aby matriční úřad vydal k matričnímu dokladu vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle příslušného předpisu Evropské unie (viz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191 ze dne 6. července 2016 o podpoře volného pohybu občanů zjednodušením požadavků na předkládání některých veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 ). Pro použití českých matričních dokladů v SR není tento formulář potřebný a plně dostačující je matriční doklad vystavený českém jazyce .

 

Za podání žádosti o vydání duplikátu matričního dokladu se hradí správní poplatek ve výši 600 CZK (platit lze buďto v hotovosti v EUR dle aktuálního kurzu ČNB, nebo platební kartou v CZK).

Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů. Vyřízení žádosti na Velvyslanectví ČR v Bratislavě trvá obvykle cca 1 měsíc.