Žádost o vydání duplikátu matričního dokladu
24.11.2022 / 13:58 | Aktualizováno: 20.12.2024 / 16:10
Matriční doklady (tj. rodné listy, oddací listy, úmrtní listy, doklady o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se jedná, narodila, uzavřela manželství, zemřela, nebo vstoupila do registrovaného partnerství. Jde-li o narození, uzavření manželství, úmrtí nebo vstup do registrovaného partnerství státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed (tzv. zvláštní matrika).
Při ztrátě matričního dokladu může matriční úřad, který vydával prvopis, vydat na žádost jeho duplikát (stejnopis).
Matriční úřad vydá duplikát matričního dokladu:
- fyzické osobě, které se doklad týká;
- členům rodiny fyzické osoby, které se doklad týká (manžel, registrovaný partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci);
- zmocněncům výše uvedených osob;
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků;
- úmrtní list vydá matriční úřad také fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.
Žádost o duplikát matričního dokladu je možné podat buď přímo na příslušném matričním úřadu, nebo prostřednictvím Velvyslanectví ČR v Bratislavě, který ji tomuto úřadu postoupí.
K žádosti o duplikát matričního dokladu se předkládají níže uvedené doklady, přičemž všechny dokumenty musí být předloženy v originálech nebo v úředně ověřených fotokopiích:
- doklad totožnosti
- pokud se doklad týká jiné osoby než žadatele, je třeba předložit doklad, kterým žadatel prokáže, že se požadovaný matriční doklad týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozenců
- plnou moc, požádá-li fyzická osoba prostřednictvím zmocněnce (podpis na plné moci musí být úředně ověřen)
- doklad, kterým fyzická osoba prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
Pokud žadatel potřebuje český matriční doklad pro použití v jiném členském státě Evropské unie, požádá zároveň o to, aby matriční úřad vydal k matričnímu dokladu vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle příslušného předpisu Evropské unie (viz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191 ze dne 6. července 2016 o podpoře volného pohybu občanů zjednodušením požadavků na předkládání některých veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 ). Pro použití českých matričních dokladů v SR není tento formulář potřebný a plně dostačující je matriční doklad vystavený českém jazyce .
Za podání žádosti o vydání duplikátu matričního dokladu se hradí správní poplatek ve výši 600 CZK (platit lze buďto v hotovosti v EUR dle aktuálního kurzu ČNB, nebo platební kartou v CZK).
Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů. Vyřízení žádosti na Velvyslanectví ČR v Bratislavě trvá obvykle cca 1 měsíc.