english  česky  日本語 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: LCC
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Japonské pivovary uvádějí na trh bezsacharidová piva

Dva ze čtyř předních pivovarů v Japonsku se v nedávné době rozhodly uvést na trh produkty zaměřené na milovníky piva, kteří dbají o své zdraví a štíhlou linii. Reagují tím na trend klesající spotřeby piva, které může pro řadu Japonců představovat nápoj příliš bohatý na kalorie.

Cukry jsou důležitou součástí při vaření piva, proto odstranění veškerých sacharidů během fermentačního procesu je z technického hlediska považováno za obtížný úkol. Na trhu již existuje celá řada piv s nízkým obsahem cukru, ale úplného vyloučení sacharidů během procesu výroby piva, aby chuť piva zůstala zachována, se dlouho nedařilo. Během výroby piva se škrob přeměňuje na cukry pomocí enzymů získaných ze sladu. Cukr se poté během fermentace rozloží na alkohol a oxid uhličitý. Nicméně zůstává v hotovém výrobku, protože kvasinky jej nedokáží všechen rozpustit.

Japonské pivovary ale v poslední době věnovaly zdokonalení procesu fermentace velké úsilí a nakonec to přineslo i výsledky. Pivovar Kirin, průkopník nového piva, v loni v říjnu uvedl na trh produkt bez sacharidů pod značkou Ichiban Shibori (v překladu První mladina). Toto pivo s nižším obsahem alkoholu (4 %) se hned stalo, především mezi mladými Japonci, velice populární. Během čtyř měsíců se ho prodalo 2,5 milionů kusů. Nicméně na jeho vývoji pracovali sládci v Kirinu celých pět let, během kterých provedli kolem 350 neúspěšných pokusů, než objevili správnou techniku.

Pivovar Suntory Beer, jeden z hlavních odběratelů českého chmele, nedávno vyvinul proces fermentace, kde kvasinky mohou efektivněji rozkládat cukr a prodloužit fermentaci tak, aby se rozložil veškerý obsah cukru. A také po pětiletých snahách uvedl letos v dubnu na trh bezsacharidové pivo obsahující 5,5 % alkoholu s názvem Perfect Suntory Beer, které má představovat pivo nové doby. Suntory Beer má cíl prodat do konce roku 2,3 milionů plechovek této značky.

Je zajímavé, že pivovary Asahi a Sapporo, zbývající dva ze čtveřice japonských pivovarnických gigantů, svoji nabídku podobným způsobem rozšířit zatím neplánují. S pivy s nízkým obsahem cukru se pokoušely prosadit minulosti v letech 2008 a 2016, nicméně kvůli nízké poptávce od prodeje časem ustoupily. Aktuální zájem o Ichiban Shibori a Perfect Suntory Beer ovšem ukazuje, že se chutě japonských zákazníků mění.

Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, Velvyslanectví ČR v Tokiu

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu