Mise japonských novinářů navštívila česká místa spojená s českou účastí na EXPO 2025
26.09.2024 / 07:56 | Aktualizováno: 26.09.2024 / 07:57
Ve dnech 2.-8. září 2024 se v rámci projektu ekonomické diplomacie (PROPED) uskutečnila cesta skupiny novinářů z japonských médií Mainichi Newspapers, ABC TV, Fuji TV and Jiji Press do ČR, během které proběhla setkání a návštěvy řady míst v Jihomoravském kraji, Libereckém kraji a v Praze spojených s českou účastí na připravované Světové výstavě EXPO v příštím roce v Ósace. Představily se nejen inovativní technologické společnosti, ale i ty z tradičního sklářského nebo šperkařského odvětví. Byla také přiblížena bohatá česká historie a kultura, která je především v Japonsku spojená se jmény Alfonse Muchy a Antonína Dvořáka. V průběhu programu měli novináři mj. příležitost k rozhovorům o náplni českého pavilonu na EXPO 2025 s náměstkem MZV Jiřím Kozákem, brněnskou primátorkou Markétou Vaňkovou, nebo partnery české účasti na EXPO Marcusem Muchou a Williamem Lobkowiczem.
Mise zahájila svoji cestu na jižní Moravě ve vinařství Thaya, kde proběhla prezentace moravských vín a prohlídka vinic. Následovala návštěva míst spojených s Alfonsem Muchou: zámek v Moravském Krumlově, kde je vystavena Slovanská epopej, a jeho rodný dům v Ivančicích. Program pokračoval v Brně nejdříve představením laserové společnosti AtomTrace, která bude prezentována v rámci českého pavilonu, a poté rozhovorem s brněnskou primátorkou Markétou Vaňkovou na brněnské radnici, která uvedla, jakým způsobem se Brno chystá představit v Ósace v příštím roce. I prohlídka augustiniánského opatství, kde žil a prováděl své výzkumy J. G. Mendel, zapadá do konceptu propagace Česka na EXPO v souvislosti s Mendelovým týdnem, který v létě 2025 proběhne na českém pavilonu. Den byl zakončen degustací v restauraci Element, kde měli novináři příležitost ochutnat speciální menu, které bude podáváno v restauraci pavilonu s půlročním předstihem.
Novinářská delegace pokračovala do Libereckého kraje, kde nejdříve navštívila nanotechnologickou společnost Elmarco. Ta dlouhodobě rozvíjí v Japonsku obchodní aktivity a ve spolupráci s Kanceláří GK pro českou účast na EXPO 2025 připravuje na pavilonu mezinárodní konferenci k nanotechnologiím. S ohledem na to, že český pavilon bude mít unikátní plášť ze skla a ČR je známá svou sklářskou tradicí, byly další zastávky věnovány místnímu sklářskému průmyslu. Konkrétně proběhly prohlídky u Preciosy, Lasvitu, Pačinek Glass a Ševčík Bohemia Glass. Speciální návštěva proběhla doma a v ateliéru Michaely Lesařové Roubíčkové, dcery Reného Roubíčka, z jehož dílny pochází maskot české účasti na EXPO 2025 René. Program v Libereckém kraji zakončila návštěva Granátu Turnov, partnera českého pavilonu a společnosti, která se i díky dubnové výstavě na Velvyslanectví v Tokiu snaží o opětovný prodej jejích šperků na japonském trhu.
Program v Praze začal virtuální prohlídkou českého pavilonu zajištěnou společností Virtuplex za účasti náměstka ministra zahraničních věcí Jiřího Kozáka, který při té příležitosti poskytl novinářům několik rozhovorů. Výjimečným okamžikem byla návštěva Muchova domu, při které byl průvodcem v japonštině pravnuk slavného malíře Marcus Mucha, výkonný ředitel Muchovy nadace. Podobný dojem udělal na další zástavce v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě William Lobkowicz, který se také osobně ujal role průvodce. Nad českým pivem měli novináři možnost k rozhovorům se třemi baseballovými hráči českého národního týmu, který je od posledního mistrovství světa v Japonsku nesmírně populární. Poslední večer byl ve znamení slavností plavby po Vltavě, ke které se připojil japonský velvyslanec v ČR Kansuke NAGAOKA a další význační hosté. Poslední zastávkou byla vesnice Nelazahoves, ve které proběhl před odletem novinářů komorní koncert k výročí narození Antonína Dvořáka v jeho rodném domě a novináři měli možnost prohlídky nově otevřeného interaktivního muzea představujícího osobnost Antonína Dvořáka a jeho hudbu.
Press trip byl připraven jako projekt ekonomické diplomacie (PROPED) financovaný Ministerstvem pro místní rozvoj a ve spolupráci s agenturou CzechTourism a Kanceláří generálního komisaře pro českou účast na EXPO 2025.