OECD - Hospodářský přehled České republiky 2016
16.06.2016 / 19:26 | Aktualizováno: 30.11.2016 / 12:55
Dne 6. června 2016 zveřejnil generální tajemník OECD v Praze nový Hospodářský přehled OECD ČR 2016, nejvýznamnější výstup OECD vůči ČR. Dokument podrobněji analyzuje otázky produktivity práce a efektivnosti veřejného sektoru.
Původní publikaci v anglickém jazyce lze najít zde: http://goo.gl/SygCwM
Doprovodné materiály včetně shrnutí v českém jazyce lze najít zde: http://goo.gl/sV5suI
Ve dnech 6. a 7. června 2016 proběhla oficiální návštěva generálního tajemníka Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Angela Gurríi (GT OECD) v ČR. Hlavním účelem této návštěvy bylo zveřejnění Hospodářského přehledu OECD ČR 2016, klíčového dokumentu, který OECD zpracovává pro své členy ve zhruba dvouletém cyklu.
OECD se v novém Hospodářském přehledu pro ČR podrobněji věnuje tématu produktivity práce a otázkám efektivnosti veřejného sektoru. Přehled konstatuje, že přes úspěšně zvládnutou transformaci hospodářství a celkově dobrou makroekonomickou kondici se od ekonomické a finanční krize výrazně zpomalila konvergence ČR k průměrné úrovni vyspělosti zemí OECD.
Analýzy poukazují na významné zpomalení dynamiky růstu produktivity práce jako na jeden z hlavních faktorů, bránících posunu ČR mezi země, jejichž produkce má vysokou přidanou hodnotu. ČR nedostatečně využívá potenciál inovací, progresivních technologií i znalostí a dovedností pracujících obyvatel, což je překážkou pro docílení vyšší příjmové úrovně a spokojenějšího života. Lepší dynamiku produktivity lze podpořit rovněž zvýšením efektivnosti práce veřejného sektoru ve spojitosti s účinnější realizací nezbytných reforem.
Shrnutí tematických kapitol přehledu:
Kapitola 1. Podporou produktivity k příjmové konvergenci
Za poslední dvě desetiletí se úroveň příjmů v České republice výrazně přiblížila průměru OECD. Po začátku světové krize v roce 2008 se ale proces konvergence zastavil. Růst produktivity práce začal zaostávat za trendem a odchylka je převážně strukturálního charakteru. Je zapotřebí politik, které podpoří domácí zdroje růstu produktivity. Mezi ně patří lepší zacílení podpory výzkumu a vývoje z veřejných zdrojů a soustředěnější inovační politiky, k nimž by přispěla racionalizace institucí a nástrojů podpory. Ke zvýšení produktivity českých firem jsou nutné zejména cílené politiky k posílení znalostního kapitálu (dovedností, manažerských schopností, spolupráce apod.). V zájmu snazšího přerozdělování zdrojů by se měly reformovat rámcové podmínky. K posílení růstu a produktivity malých a středních podniků (MSP) je konkrétně třeba zlepšit pravidla úpadku, politiku hospodářské soutěže a regulační politiky, přístup k financím a zdanění MSP.
Kapitola 2. Zvýšení výkonnosti a efektivity veřejného sektoru
Výdaje na samotnou veřejnou správu jsou relativně nízké, stejně jako ukazatele její výkonnosti. Mezi problémy patří plýtvání při zadávání veřejných zakázek, nedostatky v řízení investičního cyklu a vysoká fluktuace zaměstnanců. Tato kapitola hledá cesty, jak stavět na nedávných reformách, jako jsou lepší postupy u projektů financovaných z fondů EU či nový zákon o státní službě, a zvýšit účinnost a účelnost ve veřejném sektoru. Ke zlepšování služeb by mohlo napomoci zatím málo uplatňované monitorování výsledků. Problémy veřejné správy umocňuje struktura místní samosprávy, které zahrnuje přes 6200 obcí, komplikuje koordinaci a vede k přetížení kapacit. Druhá část kapitoly se proto soustředí na způsoby, jak zlepšit efektivitu a kvalitu poskytování veřejných služeb a lépe využít přínosů decentralizace.

GT OECD A. Gurría, ministr zahraničních věcí L. Zaorálek a náměstek ministra M. Tlapa na konferenci u příležitosti 20 let členství ČR v OECD