Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

5. Pravidla silničního provozu a přestupky

 

Dodržování pravidel silničního provozu v České republice osobami požívajícími výsad a imunit a pravidla parkování

5.1. Základní pravidla silničního provozu

Jednání účastníků silničního provozu v České republice je upraveno zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), v platném znění (1). Zákon o silničním provozu je souhrnnou normou upravující provoz a stanovující pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Dopravní přestupky spáchané osobami požívajícími diplomatických výsad a imunit jsou evidovány Diplomatickým protokolem.

Aktuální znění pravidel je k dispozici například na internetové adrese www.ibesip.cz- v českém jazyce. Nejdůležitější pravidla silničního provozu
v anglickém jazyce s přehledným grafickým znázorněním pro snadnější orientaci je možno nalézt na internetové adrese BESIP - Tématické stránky.

Diplomatický protokol žádá diplomatické mise, konzulární úřady a mezinárodní organizace, aby se s pravidly silničního provozu řádně seznámily. S ohledem na zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu Diplomatický protokol považuje za vhodné, aby jednotlivé mise podle svých možností informovaly o pravidlech silničního provozu i své občany, kteří navštíví Českou republiku.

__________

(1) zákon č. 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů

5.1.1 Časté případy porušení pravidel silničního provozu České republiky

  • neoprávněné zastavení a stání (parkování) zejména na místech vyhrazených pro osoby se zdravotním postižením a v parkovacích zónách bez uhrazení poplatku,
  • jízda na červenou nebo nedání přednosti v jízdě,
  • překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o 20 km/hod. a více, mimo obec o 30km/hod.a více,
  • předjíždění vozidla v případech, kde je to zakázáno,
  • řízení motorového vozidla bez sjednaného pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinného ručení) nebo bez platného osvědčení o technické způsobilosti nebo vozidla, které není technicky způsobilé k provozu,
  • držení telefonního přístroje, nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení, v ruce (či jiným způsobem) při řízení vozidla,
  • řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, nebo bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky,
  • dopravní nehody, při nichž je privilegovanou osobou jinému způsobena větší škoda (tj. škoda vyšší než 100.000,-Kč),
  • otáčení, couvání, nebo jízda v protisměru na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla,
  • dopravní přestupky spáchané osobou, která není držitelem řidičského oprávnění k řízení motorových vozidel v České republice, nebo osobou, která nedosáhla zákonem stanoveného věku pro udělení řidičského oprávnění v České republice anebo není zdravotně způsobilá k řízení motorového vozidla,
  • ujetí od dopravní nehody a neposkytnutí první pomoci.

Závažnost uvedených deliktů se zvyšuje jejich opakováním, některé delikty mohou naplňovat skutkovou podstatu trestného činu.

5.2. Šetření deliktů osob požívajících výsad a imunit a jejich dopravních nehod

Pokud se osoba požívající diplomatické výsady a imunity stane účastníkem dopravní nehody, nebo dopustí-li se dopravního přestupku, Diplomatický protokol doporučuje dotčeným osobám maximálně spolupracovat při řešení vzniklé situace s Policií České republiky nebo městskou policií, což následně usnadní další průběh vyřizování záležitosti.

5.2.1. Kategorie personálu s omezeným rozsahem imunit

5.2.1.1. Administrativně techničtí pracovníci a jejich rodinní příslušníci

S ohledem na omezený rozsah imunit u správních deliktů pouze na úkony při plnění služebních úkolů  je mise vždy vyzvána Ministerstvem zahraničních věcí České republiky k doložení, zda dotyčný plnil v době spáchání přestupku pracovní úkoly související s jeho funkcí a o jaký konkrétní úkol se jednalo. Poskytnutá informace musí být věrohodná.

Vynětí ze správní jurisdikce nepožívají rodinní příslušníci člena administrativně technického personálu. Pracovníci některých mezinárodních organizací nepožívají žádných imunit ve vztahu k porušení dopravních předpisů (viz. příslušné dohody – Host Country Agreements).

5.2.1.2. Místní síly

Pracovníci diplomatické mise, konzulárního úřadu, mezinárodní organizace nebo jejich úřadoven, kteří jsou občany přijímajícího státu nebo jsou v něm trvale usedlí (tzv. místní síly), kteří nejsou registrováni Diplomatickým protokolem, nepožívají diplomatických imunit na území České republiky. Pokud jsou těmto pracovníkům vydávána jakákoliv potvrzení o výkonu činnosti ve prospěch mise, osvědčuje se jimi pouze jejich pracovněprávní vztah k misi. Nelze se jejich prostřednictvím domáhat jakýchkoliv výsad a imunit. Dokladem, který může osvědčit diplomatické výsady a imunity, je pouze identifikační průkaz Ministerstva zahraničních věcí České republiky vydávaný Diplomatickým protokolem, ten ale této kategorii osob není vydáván.

5.2.1.3. Honorární konzulární úředníci

Honorární konzulové působící na území České republiky nepožívají vynětí ze správní jurisdikce České republiky (2) ve vztahu k dopravním přestupkům, neboť se jedná o občany České republiky resp. o osoby v České republice trvale usedlé. Řízení motorového vozidla nelze považovat za „úřední úkon“ ve smyslu výkonu konzulární funkce, s výjimkou mimořádných situací prokazatelného poskytování konzulární pomoci.

__________

(2) čl. 71 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích

5.2.1.4. Průjezd cizího diplomatického zástupce a jeho rodinného příslušníka akreditovaného v jiném státě územím České republiky (3)

Diplomatický zástupce cizího státu akreditovaný ve třetí zemi (mimo Českou republiku) a jeho rodinní příslušníci, kteří projíždějí územím České republiky, aby nastoupil na své místo nebo se na něj vrací v rámci služební cesty a nebo se přes území České republiky vrací po skončení své diplomatické mise do své země, požívá v České republice nedotknutelnosti a rovněž vynětí ze správní jurisdikce. Tyto výsady a imunity nejsou poskytovány diplomatickým zástupcům cizích států akreditovaných ve třetích zemích a jejich rodinným příslušníkům v případě soukromých cest.

5.2.2. Šetření dopravních deliktů

5.2.2.1. Ověření totožnosti a rozsah imunity

V souladu s právním řádem České republiky, zákonem č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky (4), je každý cizinec povinen na požádání policisty nebo strážníka obecní policie prokázat totožnost předložením cestovního dokladu, průkazu o povolení k pobytu nebo identifikačního průkazu vydaného Ministerstvem zahraničních věcí osobám požívajícím výsad a imunit podle mezinárodního práva.

Bez prokázání totožnosti náležitým dokladem není možné určit, zda dotčená osoba požívá diplomatických výsad a imunit.

Dále dle zákona č. 273/2008 Sb. o Policii České republiky (5)  a zákona č. 553/1991 Sb. o obecní policii (6) je policista oprávněn požadovat prokázání totožnosti po řidiči vozidla, který je podezřelý ze spáchání správního deliktu i osob, od nichž je požadováno vysvětlení.

5.2.2.2. Úkony po ověření totožnosti

Jestliže orgány veřejné moci (policie, orgány obcí a krajů) během šetření dopravní nehody nebo přestupku dojdou k závěru, že se řízení dotýká osoby, která by mohla na území České republiky požívat výsad a imunit, požádají Ministerstvo zahraničních věcí České republiky o ověření této skutečnosti. Na základě jeho vyjádření se rozhodne o dalším postupu, buď se věc odloží, nebo se pokračuje v řízení. V řízení je též pokračováno v případě, že imunita není uplatňována.

Pro možnost ověření totožnosti a skutečnosti, že se jedná o osobu požívající výsad a imunit je potřeba, aby tato osoba měla vždy u sebe identifikační průkaz vydávaný Ministerstvem zahraničních věcí České republiky, nebo cestovní doklad.

Kopie záznamu o odložení Policie České republiky je následně prostřednictvím Diplomatického protokolu zaslána misi s výzvou dodržovat dopravní předpisy České republiky.

__________

(3) Čl. 40 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích
(4) § 103 odst. c) zákona č.  326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území České republiky, ve znění pozdějších předpisů
(5) § 63 zákona č. 273/2008 Sb. o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů
(6) § 11 a 12 zákona č. 553/1991 Sb. o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů

5.2.2.3. Dechová zkouška na alkohol a požití návykových látek, zamezení v řízení motorového vozidla

Česká republika plně respektuje ustanovení příslušných mezinárodních smluv o výsadách a imunitách, včetně ustanovení o vynětí vybraných osob ze správní či trestní jurisdikce přijímajícího státu, nicméně tyto smlouvy zároveň stanoví, že osoby požívající výsad a imunit mají dbát zákonů přijímajícího státu. Příslušníci Police České republiky, strážníci obecní police a další zákonem stanové osoby jsou v souladu s právním řádem přijímajícího státu (7) oprávněni vyzvat každého řidiče, včetně osob požívající výsad a imunit, k podstoupení dechové zkoušky na alkohol. Pouze provedením dechové zkoušky na alkohol, nebo obdobného testu na návykové látky, lze spolehlivě vyloučit, že dotyčná osoba se nenacházela v rozhodné době pod jejich vlivem. Pokud se dotyčná osoba odmítne nezbytným testům na alkohol nebo návykové látky podrobit, má se za to, že byla pod jejich vlivem (8).

V zájmu bezpečnosti silničního provozu i své se všechny osoby požívající výsad a imunit, vyzývají, aby s Policií České republiky a strážníky obecní police v případě zastavení vozidla účinně spolupracovaly a dechové zkoušce na alkohol nebo jiné návykové látky se podrobily.

V případě, kdy dojde k rozhodnutí o neumožnění pokračovat v řízení motorového vozidla osobou požívající výsad a imunit, policie informuje diplomatickou misi, konzulární úřad nebo mezinárodní organizaci a zároveň Ministerstvo zahraničních věcí České republiky (v pracovní době Diplomatický protokol, mimo pracovní dobu stálou službu Operačního a informačního centra Ministerstva zahraničních věcí České republiky.)

Ve výjimečných případech mají příslušníci Policie ČR pravomoc na místě zadržet řidičský průkaz dotčené osoby. Po dobu zadržení řidičského průkazu nesmí držitel řidičského oprávnění řídit motorové vozidlo (9).

Kontakty

v pracovní době:

Diplomatický protokol MZV ČR

tel: 224 182 296

mimo pracovní dobu:

stálá služba Operačního a informačního centra MZV ČR

tel: 224 182 425, 224 182 837

__________

(7) § 5 ost. 1, písm. f) a g) zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
(8) § 20 odst. 2 zákona 65/2017 Sb. o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů
(9) § 118a odst. 1 písm. c, d, e, f a § 118b odst. 1 a 2 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

5.2.2.4. Šetření za mimořádných okolností - případy nutné obrany a přímého ohrožení života

V souladu s obecným mezinárodním právem a na základě judikátů mezinárodních soudů, názoru Komise OSN pro mezinárodní právo i převládající praxe států, lze výjimku z osobní nedotknutelnosti diplomatických zástupců, konzulárních úředníků a úředníků mezinárodních vládních organizací, resp. jejich úřadoven, připustit v případech, kde se jedná o nutnou obranu (např. před fyzickým útokem na policistu osobou požívající imunitu zjevně pod vlivem alkoholu nebo návykových látek), kdy je třeba zabránit v páchání trestné činnosti ze strany diplomata a dokonce i v případě, kdy se osoba požívající výsad a imunit riziku ohrožení zdraví nebo života sama vystavuje. Výjimku z imunity lze uplatnit pouze při bezprostředním protiprávním jednání osob požívajících imunit. V těchto případech Policie České republiky nebo městská policie informuje o případu co nejdříve jak cizí diplomatickou misi, tak
i Diplomatický protokol Ministerstva zahraničních věcí České republiky.

Ve výjimečných případech může dále dojít k odtahu vozidla s diplomatickou registrační značkou. Jedná se zejména o situace, kdy toto vozidlo neoprávněně parkuje na vyhrazeném parkovišti (dochází tak k porušování veřejného zájmu a k poškozování subjektivních práv osob, kterým bylo parkoviště vyhrazeno). V tomto případě policista nebo strážník obecní policie nejdříve ve spolupráci s Diplomatickým protokolem vyrozumí provozovatele vozidla. Odtah je krajním řešením, pokud provozovatel sám nezjedná nápravu. Pokud by však vozidlo tvořilo překážku přímo ohrožující bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích (např. parkování před vjezdem do nemocnice apod., na přechodu pro chodce) je v pravomoci policisty nebo strážníka obecní policie rozhodnout o odtahu bezprostředně (10) a provozovatele vozidla cestou Diplomatického protokolu příp. prostřednictvím stálé služby Operačního a informačního střediska MZV ČR vyrozumět až následně. Jestliže dojde k odtahu vozidla, náklady s ním spojené jsou k tíži provozovatele.

__________

(10) § 45 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích

5.3. Opatření v případech porušení pravidel silničního provozu

5.3.1.  Druhy opatření

Podle závažnosti porušení pravidel silničního provozu Ministerstvo zahraničních věcí České republiky může uplatnit níže uvedená opatření:

5.3.1.1. Předvolání (pohovor)

V případech, kdy Diplomatický protokol shledá žádoucí projednat delikt osobně, přistoupí k pozvání (předvolání) zástupce diplomatické mise za účelem projednání přijetí přiměřených opatření. Ta mohou spočívat podle povahy a závažnosti případu v interních opatřeních (např. napomenutí, nebo jiné kárné opatření) o nichž bude Diplomatický protokol informován.

5.3.1.2. Žádost o zřeknutí se vynětí z jurisdikce České republiky

Dalším možným opatřením je žádost o zřeknutí se vynětí privilegované osoby z jurisdikce orgánů České republiky v souladu s článkem 32 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích nebo článkem 45 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích, resp. žádat o neuplatnění imunity. Pokud této žádosti dotčená mise (vysílající stát) nevyhoví, Ministerstvo zahraničních věcí zváží, i s přihlédnutím k principu vzájemnosti, další opatření.

5.3.1.3. Krácení nenárokových výhod

Jako další doplňkové opatření ke zjednání nápravy nežádoucího chování privilegovaných osob je krácení nenárokových výhod (např. neposkytnutí refundace daní zaplacených při nákupu zboží a služeb) či restriktivní opatření v oblasti registrace motorových vozidel.

5.3.1.4. Označení osoby za persona non grata či osobu nežádoucí

V případech, kdy se ostatní opatření míjí účinkem nebo mise či privilegovaná osoba nejeví snahu delikt vyřešit jiným způsobem, může být ze strany Ministerstva zahraničních věcí České republiky přistoupeno k prohlášení dotyčného za osobu non grata či za osobu nepřijatelnou dle čl. 9 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích, příp. čl. 23 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích.

5.3.2.  Odpovědnost provozovatele motorového vozidla – opatření v případech přestupků, u nichž není identifikován řidič

V případech porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích zjištěných zejména kamerovými systémy (nebo jiným automatizovaným technickým prostředkem používaným bez obsluhy), nebo pokud se jedná o nedovolené zastavení nebo stání, kdy není ztotožněna osoba podezřelá ze spáchání dopravního přestupku (tj. řidič vozidla), odpovídá za přestupek provozovatel vozidla(11).

Kamerovými systémy jsou dokumentovány zejména přestupky překročení nejvyšší dovolené rychlosti, nezastavení vozidla na signál, který přikazuje zastavit vozidlo (jízda na červenou), užití vyhrazeného jízdního pruhu v rozporu se zákonem nebo porušení zákazu užití vyhrazeného jízdního pruhu, nedovolené zastavení a stání a další.  Síť kamerových systémů monitorujících silniční provoz a zaznamenávajících dopravní přestupky je na území České republiky hustá.

V případě uvedených dopravních přestupků, u kterých není zjištěna totožnost řidiče vozidla, obce s rozšířenou působností mohou po zjištění nebo oznámení přestupku (tj. ve fázi před zahájením řízení o přestupku v rámci předprocesních úkonů) vyzvat provozovatele vozidla, s nímž došlo ke spáchání přestupku (misi, nebo člena jejího personálu, či mezinárodní organizaci, nebo člena jejího personálu, na které je vozidlo registrováno) k dobrovolné úhradě určené částky, nebo sdělení jména osoby, která dopravní přestupek spáchala, čímž se provozovatel vozidla zprostí odpovědnosti za přestupek.

Ministerstvo zahraničních věcí České republiky je informováno o všech přestupcích členů diplomatické mise nebo členů jejího personálu, mezinárodní organizace nebo členů jejího personálu, včetně dopravních přestupků, které byly spáchány vozidlem registrovaným na tyto subjekty a zachyceny kamerovými systémy nebo jiným automatizovaným technickým prostředkem používaným bez obsluhy.

Pokud je na konkrétního provozovatele motorového vozidla oznamován vysoký počet spáchaných přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, Diplomatický protokol nejméně jedenkrát v roce příslušnou misi o této skutečnosti informuje a kromě žádosti o přijetí konkrétních nápravných opatření šéfem mise může přistoupit k restriktivním opatřením v podobě krácení nenárokových daňových výsad nebo restriktivním opatřením v oblasti registrace motorových vozidel.

__________

(11) §125f zákona č. 361/2000Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů

5.4. Parkování vozidel osob požívajících výsad a imunit

Pozn.: Problematika parkování na Letišti Václava Havla je obsažena v kapitole 11 – Režim pohybu na letišti Václava Havla.

5.4.1. Parkování v zónách placeného stání

Obec může pro organizování dopravy vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určité úseky užít pro parkování za cenu sjednanou s příslušnými cenovými předpisy (12)  – jedná se zejména o tzv. zóny placeného státní za účelem parkování. A to buďto krátkodobého (do 24 hod.) nebo dlouhodobého. Sjednaná cena se platí zakoupením parkovací karty nebo parkovacího oprávnění (dlouhodobé státní) nebo zaplacením v parkovacím automatu (krátkodobé stání). Úhrada ceny parkovného je úhradou za poskytnutí služby – využití parkovacího místa (v zóně placeného státní), proto nejsou osoby požívající diplomatických výsad a imunit vyjmuty z placení parkovného.

__________

(12) § 23 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

5.4.2. Parkování – poskytování recipročních vyhrazených bezplatných /popř. placených/ parkovacích stání pro diplomatické mise a konzulární úřady

Česká republika vychází při poskytování bezplatných parkovacích míst diplomatickým misím a konzulárním úřadům především z principu reciprocity. V případech, kdy není možné reciprocitu z objektivních důvodů ověřit, vychází se z Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (13)  nebo jiné obdobné dohody či smlouvy zejména s přihlédnutím k zajištění řádného výkonu funkcí, bezpečnostní situace a objektivních podmínek (personální obsazení a typ zastoupení, úrovni bilaterálních vztahů) diplomatické mise nebo konzulárního úřadu.

Poskytování bezplatných parkovacích míst diplomatickým misím a konzulárním úřadům  akreditovaným v České republice je v hlavním městě Praze upraveno obecně závaznou vyhláškou (14) a realizuje se uzavřením písemné smlouvy mezi Technickou správou komunikací hl. m. Prahy a diplomatickou misí či konzulárním úřadem.

__________

(13) Čl. 25 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích

(14) § 6 odst. 1 obecně závazné vyhlášky č. 5/2011 Sb. hl. m. Prahy o místním poplatku za užívání veřejného prostranství

5.4.2.1. Postup pro podání žádosti o uzavření smlouvy o vyhrazení parkovacích míst

Diplomatická  mise,  konzulární  úřad  nebo  mezinárodní  organizace  se  sídlem  v  Praze  nejprve na dopravním odboru příslušné městské části požádá o předběžný souhlas, kterým dopravní odbor potvrdí, že z dopravně komunikačního hlediska nic nebrání vyhrazení parkovacího místa. Současně formou verbální nóty adresované Diplomatickému protokolu ověřuje, zda je splněna podmínka reciprocity. Po potvrzení splnění principu vzájemnosti, resp. jeho rozsahu, kontaktuje Technickou správu komunikací hl. m. Prahy – obchodní oddělení. K žádosti o uzavření smlouvy (formulář žádosti viz příloha) přikládá potvrzení Diplomatického protokolu a předběžný souhlas dopravního odboru příslušné městské části a dále nákres se zakreslenými parkovacími místy v rámci pozemní komunikace.

Na základě tohoto vyjádření a potvrzení Diplomatického protokolu uzavírá Technická správa komunikací hl. m. Prahy s misí výpůjční smlouvu na bezplatná parkovací místa, příp. nájemní smlouvu na placená parkovací místa.

Po uzavření smlouvy s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy se diplomatická mise obrátí opět na dopravní odbor příslušné městské části s žádostí o vydání Rozhodnutí o zvláštním užívání komunikace potvrzující, že parkovací místa jsou na základě smlouvy vyhrazena ve prospěch mise. Toto Rozhodnutí je vydáváno zpravidla na 1 rok. Po vydání Rozhodnutí o zvláštním užívání komunikace je mise oprávněna kontaktovat kteroukoliv firmu dopravního značení, která na zakázku a za úplatu, k tíži mise, vyhotoví a umístí příslušné svislé a vodorovné dopravní značení /tj. dopravní značku a pruhy/. Mise je vlastníkem tohoto dopravního značení a na své náklady je povinna ho udržovat nebo obnovovat. Při změně sídla či ukončení činnosti mise je povinna neprodleně uvést vodorovné i svislé značení do původního stavu.

5.4.2.2 Pravidelné obnovení žádosti o vydání Rozhodnutí o zvláštním užívání komunikace

Příslušnou městskou část - odbor dopravy – diplomatická mise každý rok požádá písemnou žádostí o nové Rozhodnutí o zvláštním užívání komunikace, jelikož toto rozhodnutí je vydáváno pouze na dobu určitou /tj. na jeden rok/, a to v dostatečném časovém předstihu nejpozději 1 měsíc před ukončením doby, jež je uvedena v Rozhodnutí.

Vzhledem k tomu, že Technická správa komunikací hl. m. Prahy vydává zpravidla smlouvu na dobu neurčitou, není třeba ji každoročně obnovovat. Jak vyplývá ze smlouvy, požaduje však na diplomatické misi každý rok doručit na TSK kopii nového Rozhodnutí o zvláštním užívání komunikace.

5.4.2.3. Postup při realizaci nutných změn v otázce vyhrazených parkovacích stání

Jestliže jsou zapotřebí jakékoliv změny v již uzavřené výpůjční smlouvě na bezplatná parkovací místa, příp. nájemní smlouvě na placená parkovací místa, diplomatická mise písemně kontaktuje Technickou správu komunikací hl. m. Prahy a postupuje dle jejich instrukcí. A to např. při změně sídla mise, před ukončením fungování mise apod. V případě, že je nezbytná součinnost, kontaktuje také Diplomatický protokol Ministerstva zahraničních věcí České republiky.

Kontakt

Technická správa komunikací hl. m. Prahy
pí Ambrožová
tel: 257 015 319

5.5. Přílohy

Ke stažení na www.mzv.cz/protokol - Formuláře / Forms

.