Změny výplat důchodů českých občanů do zahraničí
17.10.2025 / 13:44 | Aktualizováno: 17.10.2025 / 13:54
S účinností od 1. ledna 2026 dojde ke změnám, které se týkají výplat důchodů českých občanů do zahraničí, zejména pak podmínek zasílání tiskopisu “Potvrzení o žití“ .
S účinností od 1. ledna 2026 dochází ke změnám, které se týkají výplat důchodů českých občanů (dále jen „žadatelů“) do zahraničí, zejména pak podmínek zasílání tiskopisu “Potvrzení o žití“ (dále jen „Potvrzení o žití“).
Aktuální režim do 31. 12. 2025
V současné době se výplata českých důchodů do zahraničí provádí, až na výjimky uvedené níže, na základě tiskopisu “Žádost osoby žijící mimo území České republiky o výplatu českého důchodu poukazem na účet“ a Potvrzení o žití. Zmíněné tiskopisy jsou zasílány České správě sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) v případě žadatelů žijících v zahraničí prostřednictvím zastupitelského úřadu.
V případě Potvrzení o žití je nezbytné zasílat tento z vlastního podnětu a v časových intervalech, které si žadatel sám určí. Může to být čtvrtletně, pololetně nebo i v jiném časovém intervalu. To znamená, že pokud žadatel zasílá Potvrzení o žití například čtvrtletně, důchod mu je vyplácen též čtvrtletně a vždy za předcházející čtvrtletí (důchod na účet žadatele se vyplácí zpětně a pouze do konce měsíce, v němž bylo Potvrzení o žití vystaveno). Z výše uvedeného plyne, že požaduje-li nyní žadatel dostávat důchod měsíčně, je nezbytné Potvrzení o žití zasílat pravidelně každý měsíc.
Nový režim od 1. 1. 2026
Změny od 1. 1. 2026 se týkají zejména skutečnosti, že ČSSZ bude vyžadovat Potvrzení o žití pouze dvakrát ročně, a to vždy v červnu a prosinci. Na rozdíl od dosavadního stavu platného do konce roku 2025 se bude důchod automaticky vyplácet měsíčně, tedy v pravidelných měsíčních splátkách náležejících za běžný kalendářní měsíc. Pokud žadatel nezašle Potvrzení o žití v požadovaném termínu, ČSSZ mu pozastaví od následujícího měsíce výplatu důchodu do doby, než Potvrzení o žití opět doručí ČSSZ.
Z výše uvedeného plyne, že pro měsíční výplatu důchodu již nebude nutné zasílat Potvrzení o žití každý měsíc. Změna se týká veškerých důchodů vyplácených ČSSZ (starobní, pozůstalostní /vdovský, vdovecký, sirotčí/, invalidní).
Nový režim platí pro žadatele, kteří bydlí v členském státě Evropské unie (včetně Norska, Islandu, Lichtenštejnska, Švýcarska a Spojeného království) nebo ve státě, se kterým Česká republika uzavřela mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení.
Současně platí, že možnost výplaty důchodu bankovním šekem na adresu žadatele v zahraničí končí rokem 2025 a tato služba nebude od 1. 1. 2026 možná.
Obecně
Nad rámec uvedeného dále shrnujeme náležitosti, které musí Potvrzení o žití při zasílání ČSSZ splňovat a kvůli kterým se žadatelé v zahraničí často obracejí na ZÚ:
Potvrzení o žití se může zaslat následujícími způsoby:
1. Poštou na adresu: Česká správa sociálního zabezpečení, Odbor realizace výplat pojistných dávek a exekučních srážek, Křížová 25, 225 08 Praha 5, Česká republika. Vlastnoruční podpis žadatele na tiskopisu Potvrzení o žití musí být úředně ověřen, dále musí být uvedeno zejména datum vystavení (resp. ověření vlastnoručního podpisu) a razítko příslušného úřadu (blíže viz vysvětlivky na tiskopisu) nebo,
2. Elektronicky na elektronickou adresu podatelny ČSSZ: posta@cssz.cz. Žadatel vyplní Potvrzení o žití, vytiskne, vlastnoruční podpis musí být úředně ověřen, naskenuje jej z listinné do elektronické podoby, podepíše jej kvalifikovaným elektronickým podpisem a zašle jej e-mailem na elektronickou adresu podatelny ČSSZ posta@cssz.cz nebo,
3. Elektronicky datovou schránkou: Žadatel vyplní Potvrzení o žití, vytiskne, vlastnoruční podpis musí být úředně ověřen, naskenuje jej z listinné do elektronické podoby, podepíše jej kvalifikovaným elektronickým podpisem a odešle jej prostřednictvím své datové schránky do datové schránky ČSSZ (49kaiq3).
K tomuto doplňujeme, že tiskopis lze rovněž vyplnit a vytisknout prostřednictvím ePortál ČSSZ, avšak odeslat na ČSSZ lze pouze výše uvedenými způsoby.
Zasílání valorizačního oznámení:
Valorizační oznámení je v současné době zasíláno ČSSZ formou listinného oznámení poštou na adresu žadatele. Od roku 2026 bude nově toto oznámení zasíláno bezplatně v elektronické podobě, a to buď prostřednictvím datové schránky, nebo ePortálu ČSSZ.
Formu listinného oznámení poštou na adresu žadatele bude stále možno využít s tím, že o tuto formu musí však žadatel v předstihu požádat. Náklady na poštovné v souvislosti s využitím této listinné formy budou poté odečteny z první valorizované splátky důchodu. Občané narození před rokem 1955 jsou od hrazení těchto nákladů spojených se zasíláním osvobozeni.
