deutsch  česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Kontroly kamiónů ve Švýcarsku – důvody a pravidla pro řidiče a majitele spedičních firem

(Archivní článek, platnost skončena 26.02.2018 / 01:00.)

Z bezpečnostních důvodů a na základě hesla „co neodpovídá platným předpisům, nejede“ kontrolují švýcarští policisté řidiče kamiónů i technický stav vozidel samotných.

Celní správa kontroluje obsah nákladu. K dispozici mají nejnovější technologie. Nesrovnalosti je třeba odstranit před pokračováním v cestě. Je vybíraná kauce, která se po ukončení správního řízení mění v pokutu. Proti rozhodnutí soudce je možné se odvolat.

 

Tato informace byla zpracována za účelem vyhnutí se zejména jazykovým nedorozuměním mezi policii a řidičem/ spediční firmou při kontrolách těžké silniční dopravy.

 

Upozorňujeme na to, že velvyslanectví není účastníkem řízení o dopravních přestupcích v nákladní dopravě a tak se nemůže zabývat problematikou např. hodnocení způsobu, jakým byl nákladní vůz naložený, či zda byly jeho světla nebo brzdy správně seřízené, ani souvisejícím jednáním s policii/ celní správou.

 

Doporučujeme, aby před vstupem na švýcarské území byla používaná vozidla pečlivě kontrolována za účelem vyhnutí se obtížím – švýcarští policisté ani celníci nejsou připraveni k jakémukoli druhu diskuse na místě shledání závady.

 

Důvody a způsoby kontroly:

 

Jedním z hlavních motivátorů neúprosnosti kontrol a budování profesionálních kontrolních středisek, byla nehoda v gotthardském tunelu z roku 2001, během které došlo k požáru a po následné nehodě na horské cestě přes průsmyk ke kompletnímu uzavření trasy od Basileje na severu až do Chiassa na jižní straně země.

 

Cílem veškerých kontrol je, aby byla zlepšena bezpečnostní situace na švýcarských silnicích, které jsou častokrát užší a strmější než jinde v Evropě a tak kladou zvýšené nároky na účastníky dopravy. Riziko nehod v úzkých tunelech a na mostech je všude navíc potencováno tím, že zde jsou z vojensko-strategických důvodů připravené zabetonované nálože dynamitu, které mají v případě válečného napadení po aktivaci zničit průjezdy případným okupantům. O jejich detonaci z důvodu nárazu při nehodě pochopitelně nemá nikdo zájem. Jedna nehoda na hlavním tahu může i bez katastrofických komplikací snadno způsobit i několikadenní zácpy napříč celým územím tím, že díky horskému terénu nejsou k dispozici alternativní cesty k objetí nehody.

 

Kontroly policie se bez výjimky řídí heslem „co aktuálně neodpovídá platným předpisům, nejede“. Toto se týká jak vozidla samotného, řidiče i nákladu.

 

Nejedná se o obtěžování dopravců, ale o systematický a celoplošný systém ke zvýšení silniční bezpečnosti. Platná technická kontrola (česká ani švýcarská či jiná) nemá relevanci s ohledem na to, že je přihlíženo k aktuálnímu stavu vozidla, nákladu i řidiče.

 

Pokud řidič s kamiónem absolvuje trasu vedoucí přes Švýcarsko, je tedy pravděpodobné, že bude stejně jako ostatní řidiči kontrolován důsledně a pravidelně buď v jednom ze stabilních kontrolních center, nebo na mobilní kontrolní jednotce. Kontroly se soustředí jak na technický stav vozidla (váha, rozměry, technický stav – brzdy, světla, ovládací zařízení vozidla, obecný stav vozidla a nápravy…). I řidiči jsou kontrolovaní (platnost řidičských průkazů, pasu/ občanského průkazu/víza). Zvláštní pozornost je věnována dodržování předepsaných přestávek na odpočinek i testům na alkohol a jiné omamné látky.

 

Při namátkových kontrolách při průjezdu stabilních center může také řidič s vozidlem mnohokrát projet kontrolním střediskem bez kontroly a pak opět být předmětem kontroly při další cestě. Navíc se může stát, že bude kontrolovaný na mobilní kontrolní jednotce, tato zpravidla je ve tvaru "maringotky" opatřené menším počtem kontrolních mechanismů převozného charakteru. Pochopitelně celníci mají ještě další mašinérií - např. možnost "rentgenu" vozidla za účelem zjištění způsobu naložení i obsahu deklarovaného nákladu. Ve střediscích jsou primárně a vždy kontrolována vozidla, která na první pohled by nemusela splňovat předpisy, dále podle náhodného a nepředvidatelného klíče další kamióny (např. každý třetí v levé průjezdové řadě, jiný den pak každý pátý v řadě pravé spolu s každým druhým v řadě levé apod.).

 

Odstranění závad:

 

Pokud jsou nalezeny závady snadno odstranitelné (např. nevyvážený či nedostatečně připoutaný náklad, neseřízená světla) policejní technici pokud to je v jejich silách asistují s nápravou, aby došlo k minimálnímu zdržení dopravy.

 

Je-li to nutné, je řidič a jeho vůz dopraven k nejbližšímu bezpečně dostupnému servisu. Pokud si přeje řidič (nebo majitel firmy) jet do jiného servisu, jsou náklady za bezpečný doprovod účtovaná k tíži celkového účtu.

 

Po odstranění závad (zpravidla je vše děláno přednostně v pracovní den obratem po obdržení potřebných náhradních dílů) a uhrazení účtu za opravu, může řidič s kamiónem pokračovat v cestě.

 

Uhrazení kauce/pokuty – dokumentace a možnost odvolání se:

 

Procesně podkladové materiály policie jdou k posouzení a potvrzení k soudu/ státnímu zastupitelství. Aby mohl řidič s nákladem obratem pokračovat v cestě, je nejprve vybrána kauce ve výši očekávané pokuty.

 

Platba kauce – nejlépe kreditní kartou nebo bankovním převodem na účet policie. V případě pochybnosti pravosti policisty/ celního úředníka nikdy v hotovosti. Řidič obdrží potvrzení o platbě (Quittung) obsahující uhrazenou částku a hlavičku policie, která kauci nařídila.

 

Policisté ani celní správa nemají žádný zisk z vybíraných kaucí. Tyto se vybírají naopak proto, aby řidič mohl se svým nákladem a s minimálním zdržením pokračovat obratem po odstranění závad a nemusel čekat na ukončení soudního líčení svým charakterem zhruba odpovídajícímu našemu správnímu řízení.

 

Po ukončení řízení u soudce/ státního zastupitelství je dokumentace spolu s konečným rozsudkem zaslána majiteli firmy/ vozu (adresa se, aby vše bylo v pořádku a korespondence zaslána na správné místo, opisuje přímo z licence, kterou musí řidič mít sebou). V případě, že by majitel nesouhlasil, může se proti výsledku odvolat.

 

Proces doručení dokumentace a konečného verdiktu může trvat i několik měsíců, přičemž švýcarská strana na rozdíl od české nemá stanovené lhůty k vyřízení. Je tedy třeba být trpělivý a na korespondenci si počkat. Pokud by doručení trvalo déle, než 90 dnů je možné zaslat dotaz ke stavu řízení na adresu policie k předmětnému číslu řízení.

 

Pro případ potřeby přikládáme neoficiální seznamy překladatelů i právníků. Samozřejmě je možno využít služeb kohokoli jiného, dle volby stěžovatele.

Překladatelské firmy – neoficiální seznam:

http://www.mzv.cz/bern/cz/viza_a_konzularni_informace/preklady_overovani_a_pravni_pomoc/neoficialni_seznam_soudnich_tlumocniku_a.html

Právníci a poradenské firmy – neoficiální seznam:

http://www.mzv.cz/bern/cz/viza_a_konzularni_informace/preklady_overovani_a_pravni_pomoc/neoficialni_seznam_advokatnich_a.html

 

S. Miholová

16.2.2015