
Předání stavebnic Merkur školám v rajonu Şamaxı
12.12.2019 / 18:16 | Aktualizováno: 14.12.2019 / 08:26
Velvyslanec ČR v Ázerbájdžánu Milan Ekert a jeho zástupce Daniel Putík předali ve dnech 9. a 12. prosince 2019 školám ve vesnicích Muğanlı, Qaravəlli, Meysəri, Əngəxaran a Qızmeydan v rajonu Şamaxı stavebnice české firmy „Merkur Toys“. Předání stavebnic, jemuž byli v jednotlivých jedenáctiletkách vedle jejich ředitelů, pedagogů a studentů přítomni i vedoucí oddělení mezinárodních vztahů Ministerstva školství Ázerbájdžánské republiky pan Tural Əhmədov, ředitel odboru školství v administrativě rajonu Şamaxı pan Namiq Nağıyev a vedoucí organizace EkoSfera paní Firuzə Sultan-zadə, proběhlo v rámci malého lokálního rozvojového projektu, který s podporou z rozpočtu Ministerstva zahraničních věcí ČR realizovala organizace EkoSfera. Cílem projektu je zajistit poskytnutím stavebnic Merkur výše uvedeným školám lepší připravenost studentek a studentů na technické profese i na další vzdělávání, to vše s využitím metod založených na principu „škola hrou“.
Velvyslanec Ekert se v projevu při předávání stavebnic doplněných ázerbájdžánským překladem manuálů dodaných firmou Merkur Toys, jichž budou v hodinách fyziky i v rámci volnočasových aktivit využívat učitelé i žáci, zaměřil na historii proslulé značky „Merkur“ a výroby stavebnic „Inventor“ a „Merkur“, která již od roku 1920 probíhá v Polici nad Metují. Jak velvyslanec podtrhl, vývojáři stavebnic Merkur vždy usilovali o jejich využitelnost ve školní výuce, o rozvoj technických dovedností chlapců a dívek a jejich zájmu o vědu. V té souvislosti zmínil německého fyzika Petera Grünberga, narozeného roku 1939 v Plzni a zesnulého roku 2018, který své technické záliby jako chlapec začal kultivovat na stavebnici Merkur, kterou dostal od tatínka k Vánocům. Peter Grünberg, který byl po válce s rodinou odsunut, obdržel roku 2007 s francouzským kolegou Albertem Fertem Nobelovu cenu za objev obří magnetorezistence, který umožnil výrazné zvýšení paměťové kapacity počítačových pevných disků. Stavebnice Merkur stála v Grünbergově případě na počátku cesty k objevům, které se promítly a ještě promítnou do života lidí po celém světě; totéž platí pro Otto Wichterleho (1913-1998), který na aparatuře sestavené doma ze stavebnice Merkur a motoru z dynama od jízdního kola zahájil výrobu měkkých kontaktních čoček.
Projekt zaměřený na školy v rajonu Şamaxı navazuje na úspěšný projekt „Energeticky efektivní škola“, v jehož rámci byla ve spolupráci s konsorciem českých firem rekonstruována škola v Qaravəlli. Využitím stavebnic „Merkur“ ve výuce mohou „jedenáctiletky“ v Muğanlı, Qaravəlli, Meysəri, Əngəxaranu a Qızmeydanu ázerbájdžánským školám posloužit jako vzor modernizace vzdělávacího procesu s využitím českých technologií. Výsledky evaluace projektu, již Velvyslanectví ČR v Baku plánuje provést roku 2020 ve spolupráci s učiteli z příslušných škol, Ministerstvem školství Ázerbájdžánu a firmou Merkur Toys, mohou českým subjektům pomoci při zaměření budoucích projektů realizovaných v různých zemích světa v rámci naplňování 4. z Cílů udržitelného rozvoje („Kvalitní vzdělání“).