česky  english  shqip 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Wikimedia Commons
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Tirana zavede systém rychlé elektrobusové dopravy

Nový systém veřejné dopravy založený na elektrobusech vznikne v příštích letech v Tiraně. Projekt zahrnuje tři páteřní linky rychlé autobusové dopravy, chytré nabíjecí stanice, depo, řídící centrum a elektronický odbavovací systém. Financování zajistí Evropská Unie.

Tirana hodlá centralizovat stávající systém městské hromadné dopravy zajišťovaný mnoha soukromými dopravci. Od centralizace systému do rukou města si magistrát Tirany slibuje vyšší efektivitu přepravy a její komfort. Projekt bude založen na třech páteřních linkách tzv. rychlé autobusové dopravy zajišťovaných elektrobusy. Nové páteřní síti pak bude přizpůsobena ostatní hromadná i individuální doprava v metropoli.

Obsahem projektu bude dodávka elektrobusů a rychlých nabíjecích stanic na příslušných linkách, autobusové depo s chytrým dobíjením, řídící středisko rychlé autobusové dopravy, elektronický odbavovací systém, komunikační systém a příslušné stavební práce zahrnující trasy koridorů, zastávky, depo a řídící středisko.

Nositelem projektu je Ministerstvo infrastruktury a energetiky a Magistrát města Tirana. Projekt je ve fázi výběru konzultační firmy, která má zajistit vypracování studie, vypracování podkladů pro vypsání tendru na dodávku, vypracování projektu a stavební a investiční dozor. Konzultační firma má být vybrána do konce roku 2023. Doba implementace projektu, včetně přípravných konzultačních prací je stanovena na 60 měsíců.

Financování projektu, jehož náklady se odhadují na 110 mil. EUR zajistí Evropská Unie formou půjčky a grantu od německé rozvojové banky KfW.

Projekt je příležitostí nejen pro české dodavatele elektrobusů, ale též dodavatele nabíjecích stanic, odbavovacího systému rychlé autobusové dopravy a v neposlední řadě i systému inteligentního světelného řízení dopravy na vyhrazených koridorech (např. řadiče řízení dopravních světel křižovatek s prioritou městské dopravy apod.).

Zastupitelský úřad v Tiraně proto projekt sleduje s cílem získání bližších informací o výběru konzultační firmy a přípravě následného tendru na dodávku elektrobusů a navazujícího technologického systému rychlé autobusové přepravy. Tyto informace hodlá předat případným zájemcům o účast v tendru z řad českých firem.

Petr Vlk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Tiraně