Albánie jako perspektivní trh pro české potravinářské výrobky
16.04.2025 / 13:28 | Aktualizováno: 16.04.2025 / 13:40
Albánie se v posledních letech stává atraktivním trhem pro české exportéry díky rostoucímu dovozu potravinářských produktů, jako jsou mléčné výrobky, nealkoholické nápoje, víno a pivo. Zvyšující se spotřeba těchto komodit je podpořena růstem turismu a vývojem preferencí albánských spotřebitelů.
Mléčné výrobky
Albánie ročně importuje přibližně 20.000 tun mléčných výrobků, neboť domácí produkce
mléka i kapacity jeho zpracování jsou nedostatečně rozvinuté. V roce 2023 dosáhla hodnota
dovozu mléka a smetany s přidaným cukrem nebo sladidly 4,17 milionu USD, což
představuje meziroční nárůst o 790 %. Na albánském trhu je poptávka po UHT a sušeném
mléku, kvalitních sýrech, jogurtech (zj. ochucených či míchaných; v bílých jogurtech není
příliš prostoru pro import) a dalších mléčných produktech, což otevírá prostor pro export
českých výrobků, které jsou konkurenceschopné díky nižším výrobním nákladům či vyšší
kvalitě.
Nealkoholické nápoje
Trh s nealkoholickými nápoji v Albánii zažívá růst díky změně preferencí spotřebitelů
směrem ke zdravější produkci. V roce 2023 činila hodnota importu nealkoholických nápojů
(bez ovocných šťáv) 170 tisíc USD při objemu přes 105 tisíc litrů; i přes předpokládaný další
nárůst domácí poptávky je prostor pro importované nápoje nevelký, kdy šanci mají spíše
specializované druhy nápojů za předpokladu odpovídajícího a intenzivního marketingu..
České společnosti mohou nabídnout produkty jako ovocné šťávy, kombuchu a funkční
nápoje s přírodními ingrediencemi. Díky rostoucí poptávce po inovativních nápojích mají
české firmy šanci rozšířit svůj export do Albánie.
Víno
Albánie v roce 2023 importovala víno v hodnotě 20 milionů USD (převážně produkce z IT, FR,
AT, DE, L.Ameriky či J.Afriky) což představuje výrazný nárůst oproti předchozím letům.
Spotřeba vína v zemi dosáhla 21 tisíc tun a očekává se její mírný růst do roku 2028. České
vinařské produkty mají příležitost oslovit albánský trh díky rostoucímu zájmu o kvalitní vína.
Zvláštní výzvou i příležitostí je export prémiových vín, která mohou mít ambici konkurovat
zavedené mezinárodní i domácí produkci. Z České republiky může být zajímavé především
bílé víno.
Pivo
Import piva do Albánie zažívá rekordní růst. V roce 2024 bylo dovezeno celkem 59,4 milionu
litrů piva, což je nejvyšší objem za posledních 11 let a představuje meziroční nárůst o 7 %. V
lednu 2025 bylo dovezeno 3,2 milionu litrů piva, což je nárůst o 35 % oproti stejnému
období předchozího roku. Importované pivo nyní tvoří přibližně 60 % albánského trhu. České
pivovary mají příležitost nabídnout své produkty jako kvalitní alternativu k zavedeným
zahraničním značkám. Nejsilnější českou značkou na albánském trhu je Budějovický Budvar,
dobře zastoupeny v maloobchodní síti jsou i Plzeňský Prazdroj a Velkopopovický Kozel.
Příležitosti jsou i v oblasti výstavby místních pivovarů. Jednu z nich již ve spolupráci s
ambasádou využily Pacovské strojírny, které v Albánii aktuálně realizují zakázku.
Prezentace českých firem na české ambasádě
Kvůli uvedeným albánským příležitostem uspořádala ambasáda v Tiraně ve spolupráci s
obchodními komorami v Tiraně a Drači prezentaci českých firem Madeta, Kofola, F.H.
Prager, Budweiser Budvar, Marlenka a vinařství Baloun, Sonberk, THay, Lahofer, Iwayin, sv.
Barbora, Sedlecká vína a Habánské sklepy. Prezentaci zahájili velvyslanec ČR Pavel Vacek a
prezident Tiranské obchodní komory Nikolin Jaka. České firmy měly možnost propojit se s
místními distributory a zástupci velkých obchodních řetězců.
Albánie představuje sice poměrně malý, ale zajímavý exportní trh pro české firmy díky
rostoucímu dovozu potravin a vývojem preferencí spotřebitelů směrem ke kvalitnějším
potravinám. Výrobci zaměření na tradici, kvalitu a inovace mají šanci využít tento potenciál
k průniku na nový trh a vytvoření spolupráce k dlouhodobému odbytu.
David Černohorský, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tiraně