
Nové letecké spojení ČR a Islandu a klíčový význam cestovní ruchu pro obnovu islandské ekonomiky
21.06.2017 / 22:42 | Aktualizováno: 10.07.2017 / 15:26
(Archivní článek, platnost skončena 01.11.2017 / 01:00.)
Začátkem června 2017 zahájily hned dvě letecké společnosti s bází v Praze nové pravidelné spoje na hlavní islandské letiště Keflavík. Historicky poprvé tak vznikl letecký most mezi ČR a Islandem a doba letů nepřesahuje čtyři hodiny. Linka Českých aerolinií (OK) odlétá z Prahy v pondělí a ve čtvrtek pozdě večer, linka Wizz Air Hungary (W6) je provozována ve středu a v neděli. Nabídnutá sedačková kapacita obou dopravců umožňuje na přímých letech mezi ČR a Islandem přepravit během letní sezóny 5,6 tis. cestujících měsíčně.
Letový řád pro léto 2017
směr Praha (PRG) - Keflavík (KEF) | směr Keflavík (KEF) - Praha (PRG) | ||||||
Dny provozu | Číslo letu | Odlet PRG | Přílet KEF | Dny provozu | Číslo letu | Odlet KEF | Přílet PRG |
středa, neděle | W6 2723 | 06.30 | 08.40 | úterý, pátek | OK 461 | 00.40 | 06.25 |
pondělí, čtvrtek | OK 460 | 21.55 | 23.50 | středa, neděle | W6 2724 | 09.20 | 15.05 |
I letecké společnosti působící na českém trhu využívají strmé křivky turistického zájmu o Island a připomínají, že cestovní ruch se stal hlavním pilířem růstu islandské ekonomiky: růst HDP za r. 2016 činil 7,2 %. V r. 2017 by na Island mělo zavítat 2,2-2,4 mil. turistů (v r. 2016 to bylo 1,8 mil.), kteří na ostrově utratí 500 mld. ISK. Ještě v r. 2015 se přitom předpokládalo, že Island překročí 2miliónovou návštěvnickou hranici teprve v r. 2020.
V důsledku rostoucích cen na Islandu se však zkracují doby turistických pobytů. V r. 2015 trval jeden pobyt na ostrově průměrně 4,5 nocí, kdežto v r. 2016 již jen 3,8 nocí. Ceny turistických balíčků na Islandu během r. 2016 vzrostly o 20-30 %, i když inflace činila jen 2 %.
Z průzkumu z dubna 2017 vyplývá, že 47 % dotázaných Islanďanů by preferovalo zavedení kvóty na maximální počet turistů, kteří by mohli během roku na Island zavítat. Polovina by doporučila zavedení příletové taxy. Hlavním zdrojem obav je dopad masové turistiky na tvář přírody i na stav a vytížení silniční infrastruktury, nedostatek hotelového ubytování pro Islanďany, platový dumping, jakož i připravované zvýšení rozlohy a kapacity hlavního islandského letiště Keflavík.
Autor: Josef Smyček, zástupce velvyslance, zastupitelský úřad ČR v Oslo