OECD Skills Outlook 2023
15.11.2023 / 15:06 | Aktualizováno: 15.11.2023 / 15:12
Dne 6. listopadu 2023 byla zveřejněna zpráva OECD Skills Outlook 2023, která zdůrazňuje naléhavou potřebu posílení počátečního vzdělávání, rozšíření příležitostí pro další vzdělávání a rekvalifikaci, aby bylo zajištěno, že dostupné dovednosti budou účinně reagovat na potřeby trhu práce. To hraje zásadní roli v maximálním využití umělé inteligence a robotiky a současně napomůže k úspěšnému přechodu k bezemisní ekonomice.
Investice do dovedností mají klíčový význam pro úspěšnou implementaci zelených a digitálních transformací. Nicméně, tempo těchto transformací je výrazně rychlejší než schopnost vzdělávacích politik reagovat na nové trendy a potřeby v oblasti dovedností, což zahrnuje i schopnost reagovat na nově vznikající pracovní profily. S nástupem nových pracovních profilů a nárůstem požadavků na dovednosti se v průměru pouze 4 z 10 dospělých v zemích OECD účastní formálního či neformálního vzdělávání.
Podle prognózy OECD se očekává, že v období mezi roky 2019 a 2030 dojde k nejvýznamnějšímu nárůstu poptávky po dovednostech zahrnujících interakci s počítači, kreativním myšlením, analýzou dat a informací a komunikací s osobami mimo rámec organizace. Aby bylo možné plně využít potenciál propojených trhů práce, je rovněž klíčová znalost jazykových dovedností.
Také postoje a dispozice jednotlivců hrají roli při využití dovedností. Investice do dovedností jsou spojeny s motivací jednat. Například osoby s vyšším vzděláním častěji vnímají klimatickou změnu jako hrozbu. V zemích OECD vnímá 73 % osob s terciárním vzděláním, 66 % se sekundárním vzděláním a 63 % osob s primárním vzděláním změnu klimatu jako problém. Osoby s terciárním vzděláním jsou také ochotnější upravit svůj životní styl ve prospěch životního prostředí. Různé pohledy na umělou inteligenci také odrážejí úroveň dosaženého vzdělání. 55 % dospělých osob s terciárním vzděláním uvedlo, že AI bude především prospěšná, zatímco pouze 39 % těch bez terciálního vzdělání sdílí tento názor.
Zajímavým aspektem, který ukázala pandemie, je důležitost zdravotní gramotnosti, což zahrnuje schopnost jednotlivců přistupovat k informacím o zdraví, porozumět jim, vyhodnocovat je a aplikovat. Zde hrají technologie klíčovou roli, kdy poskytují jednotlivcům přístup k aktuálním vědeckým informacím, ale současně je vystavují falešným a potenciálně škodlivým informacím na internetu. Jedna z klíčových významů je tedy podpora dovedností pro efektivní orientaci v informačním prostředí.
Celou zprávu si můžete přečíst zde.
Zpracovala Karolína Uxová, stážistka SM