česky  english  français 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: OECD
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

OECD Skills Outlook 2023

Dne 6. listopadu 2023 byla zveřejněna zpráva OECD Skills Outlook 2023, která zdůrazňuje naléhavou potřebu posílení počátečního vzdělávání, rozšíření příležitostí pro další vzdělávání a rekvalifikaci, aby bylo zajištěno, že dostupné dovednosti budou účinně reagovat na potřeby trhu práce. To hraje zásadní roli v maximálním využití umělé inteligence a robotiky a současně napomůže k úspěšnému přechodu k bezemisní ekonomice.

Investice do dovedností mají klíčový význam pro úspěšnou implementaci zelených a digitálních transformací. Nicméně, tempo těchto transformací je výrazně rychlejší než schopnost vzdělávacích politik reagovat na nové trendy a potřeby v oblasti dovedností, což zahrnuje i schopnost reagovat na nově vznikající pracovní profily. S nástupem nových pracovních profilů a nárůstem požadavků na dovednosti se v průměru pouze 4 z 10 dospělých v zemích OECD účastní formálního či neformálního vzdělávání.

Podle prognózy OECD se očekává, že v období mezi roky 2019 a 2030 dojde k nejvýznamnějšímu nárůstu poptávky po dovednostech zahrnujících interakci s počítači, kreativním myšlením, analýzou dat a informací a komunikací s osobami mimo rámec organizace. Aby bylo možné plně využít potenciál propojených trhů práce, je rovněž klíčová znalost jazykových dovedností.

Také postoje a dispozice jednotlivců hrají roli při využití dovedností. Investice do dovedností jsou spojeny s motivací jednat. Například osoby s vyšším vzděláním častěji vnímají klimatickou změnu jako hrozbu. V zemích OECD vnímá 73 % osob s terciárním vzděláním, 66 % se sekundárním vzděláním a 63 % osob s primárním vzděláním změnu klimatu jako problém. Osoby s terciárním vzděláním jsou také ochotnější upravit svůj životní styl ve prospěch životního prostředí. Různé pohledy na umělou inteligenci také odrážejí úroveň dosaženého vzdělání. 55 % dospělých osob s terciárním vzděláním uvedlo, že AI bude především prospěšná, zatímco pouze 39 % těch bez terciálního vzdělání sdílí tento názor.

Zajímavým aspektem, který ukázala pandemie, je důležitost zdravotní gramotnosti, což zahrnuje schopnost jednotlivců přistupovat k informacím o zdraví, porozumět jim, vyhodnocovat je a aplikovat. Zde hrají technologie klíčovou roli, kdy poskytují jednotlivcům přístup k aktuálním vědeckým informacím, ale současně je vystavují falešným a potenciálně škodlivým informacím na internetu. Jedna z klíčových významů je tedy podpora dovedností pro efektivní orientaci v informačním prostředí.

Celou zprávu si můžete přečíst zde.

 

Zpracovala Karolína Uxová, stážistka SM