Průzkum "TALIS" v oblasti výuky a vzdělávání
27.06.2014 / 16:56 | Aktualizováno: 17.09.2014 / 14:55
Přestože učitelé většinou svoji profesi milují a neradi by ji měnili, cítí se být ve společnosti často přehlíženi, nedoceněni a nedostatečně podporováni. To jsou hlavní obecné poznatky aktuálně zveřejněného mezinárodního průzkumu OECD v rámci pedagogické komunity v oblasti výuky a vzdělávání (Teaching and Learning International Survey, TALIS).
Celkově se průzkumu zúčastnilo přes 100 000 učitelů ze 34 zemí.
Průzkum ukazuje, že značná část učitelů pracuje v "izolaci", tj. bez jakékoliv pedagogické interakce s ostatními kolegy (předávání a sdílení zkušeností či nejlepší praxe) i bez zpětné vazby od nadřízených. Učitelský sbor se nadále feminizuje, v řadě zemí (především v Evropě) také výrazně stárne. Kariérní postup a finanční ohodnocení jsou často založeny na jiných parametrech než jsou schopnosti a výkon. Značnou část pracovní doby zabírají zbytečné administrativní úkony a řešení organizačních záležitostí.
Odborným gestorem projektu TALIS v ČR - realizátorem dotazníkového šetření (mezi učiteli 2. stupně a řediteli škol) a poskytovatelem širokého souboru dat do tohoto srovnání - je Česká školní inspekce (ČŠI), která u příležitosti včerejšího (25.6.2014) představení výsledků průzkumu soustředila svoji pozornost především na aktuální situaci v českém učitelském sboru.
Přečtěte si (anglicky) kompletní zprávu o průzkumu společně s výběrem hlavních zjištění a dílčími analýzami pro všech 34 členských zemí OECD.
Údaje pro Českou republiku lze nalézt na webové stránce České školní inspekce.
Přečte si také "country profile" České republiky (v angličtině).