česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Velvyslanectví ČR v Kuala Lumpur
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Nárůst cestovního ruchu v Malajsii skýtá příležitost i pro české exportéry

Rozvoj cestovního ruchu v Malajsii nabírá vyšší rychlostní stupeň. Necelé čtyři měsíce před spuštěním národní brandingové kampaně, Visit Malaysia Year 2026, srší zástupci sektoru optimismem. Shodli se na tom účastníci nejvýznamnějšího veletrhu cestovního ruchu MATTA fair, který se konal od 5. do 7. září 2025 v Malajsijském mezinárodním obchodním a výstavním centru (MITEC), a který si opět vysloužil uznání Malajsijské knihy rekordů jako „největší cestovní veletrh pro spotřebitele“ v zemi. A čeští dodavatelé mohou hrát v tomto dynamickém období aktivní roli.

Zatímco incomingový cestovní ruch přináší především příležitosti pro poskytovatele služeb na domácím trhu, nemalý podíl koláče však čeká i na úspěšné dodavatele ze zahraničí. Již v současnosti mnoho malajsijských hotelů zdobí české sklo, lustry či světelné instalace. Další uplatnění nacházejí české mobilní aplikace a IT řešení, a to jak pro cestovní kanceláře tak pro přepravce. Společně s rozvojem cestovního ruchu roste i poptávka po sportovním a volnočasovém zboží. Již nyní se exportují do Malajsie silniční kola, horolezecká lana a další vybavení. Lze předpokládat další poptávka po GPS navigacích, cyklistických doplňcích a prémiovém outdoorovém oblečení a cestovních doplňcích.

 

Oblast cestovního ruchu, která přináší velký potenciál sama o sobě, je pak sektor welness a lázeňství. Zatímco s tradiční českou značkou z oblasti dekorativní a pečující kosmetiky se můžete setkat v mnoha maloobchodech po celé Malajsii, prostor pro odbyt v závislosti na růst sektoru cestovního ruchu, nachází i další produkty jako masážní pomůcky a welness produkty.

 

Jak již bylo zmíněno, i příjezdový cestovní ruch představuje příležitost pro uplatnění různých technologií a digitálních platforem. Stěžejní potenciál lze spatřovat v umělé inteligenci, internetu věcí (IoT) a hlavně kyberbezpečnosti. S růstem počtu hotelů roste i poptávka po rezervačních a platebních systémech, anebo po systémech pro správu hotelů a ubytování. V dnešní době jsou v Malajsii běžná chytrá řešení typu senzorů pro sledování obsazenosti parkovišť a celkové systémy jejich managementu, monitoring kvality ovzduší v destinacích, nebo pro řízení toku turistů. Subjekty cestovního ruchu potřebují systémy pro analýzu dat ( např. platformy pro sledování a analýzu návštěvnosti, chování turistů a jejich preferencí, například na základě dat z mobilních telefonů ).

 

Rok 2024 byl ve znamenaní silného oživení turistického sektoru ve většině jihovýchodní Asie, přičemž hlavní destinace zaznamenaly nejen nárůst mezinárodních příjezdů, ale také působivé tempo meziročního růstu. Co se týče postavení Malajsie v rámci jihovýchodní Asie, dle oficiálních statistik Tourism Malaysia – státní agentury na podporu cestovního ruchu podřízené Ministerstvu turismu Malajsie navštívilo Malajsii v roce 2024 téměř 38 milionů turistů. To by činilo z Malajsie největší trh v regionu, a to ještě i před tradičními destinacemi typu Thajska či Indonésie s Bali.

 

Jednotlivé zdrojové trhy pak vypadají následovně – Singapur (celkový počet turistů 18,85 mil., nárůst v 2024 oproti 2023 - 27,2 %), Indonésie (4,14 mil./19,1%), Čína (3,73 mil./130,9%), Thajsko (2,26 mil./-1,4%), Brunej (1,73 mil./55,2%) či Indie (1,36 mil./76,6%).

 

Celkový počet příjezdů do Malajsie v roce 2024 tedy činil 37,9 mil. turistů a vykázal robustní růst o 31,1%. Tento výsledek již loni dosáhl, a respektive překonal nastavený cíl 35,6 mil. ročně, který si Malajsie vytyčila pro Visit Malaysia Year 2026 (VM2026), jenž se bude konat počas celého příštího roku. Nejvýznamnějšími měsíci pak byly prosinec a srpen.

 

Mount Kinabalu

Mount Kinabalu

 

Koneckonců, optimismus zástupců sektoru cestovního ruchu vyplývá i z množství investic do infrastruktury. V Kuala Lumpur probíhá v současnosti výstavba nebo se plánuje otevření několika významných hotelů, zejména v segmentu luxusního ubytování. Tyto projekty reflektují rostoucí důvěru investorů v malajsijský cestovní ruch a pozici Kuala Lumpur jako klíčové destinace.

Mezi nejvýznamnější nové hotely, které se staví nebo brzy otevřou, patří např.Park Hyatt Kuala Lumpur (Tento hotel, který je debutem značky Park Hyatt v Malajsii se nachází v horních patrech mrakodrapu Merdeka 118, druhé nejvyšší budovy na světě a pro hosty otevřel své brány v srpnu 2025), Kimpton Naluria Kuala Lumpur, Waldorf Astoria Kuala Lumpur anebo Hyatt Regency Kuala Lumpur Midtown. Kromě těchto projektů jsou ve výstavbě a plánu i další hotely, jako například The Langham a Conrad, což signalizuje, že trh s luxusními hotely v Kuala Lumpur bude v následujících letech velmi aktivní, a jak již bylo zmíněno, optimismus investorů v cestovním ruchu.

Tvrdá data hovoří jasně: s nárůstem objemu trhu o třetinu se Malajsie stala lídrem cestovního ruchu v jihovýchodní Asii. Za tímto úspěchem stojí nejen silná turistická lákadla a kvalitní služby, ale také strategická poloha a výborné dopravní spojení. A tato dynamika otevírá dveře pro české dodavatele.

Milan Dostál, obchodní rada, Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur