Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

Odbor rozvojové spolupráce a humanitární pomoci

 

Na základě zákona č. 151/2010 Sb., o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci poskytované do zahraničí a o změně souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 151/2010 Sb.“) zajišťuje a koordinuje realizaci zahraniční rozvojové spolupráce ČR s cílem zajistit kontinuitu, komplementaritu a koherenci zahraniční politiky ČR v této oblasti.

  • Koordinuje realizaci zahraniční rozvojové spolupráce ČR a humanitární pomoci poskytované do zahraničí s cílem zajistit kontinuitu, komplementaritu a transparentnost zahraniční politiky ČR v této oblasti.
  • Podílí se na formulaci a provádění zahraniční politiky ČR v oblasti bilaterální a multilaterální zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci. Při jejím vytváření spolupracuje s Radou pro zahraniční rozvojovou spolupráci, s Českou rozvojovou agenturou a se zástupci občanské a odborné veřejnosti.
  • Koncepčně zpracovává problematiku zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci ve formě střednědobých strategických dokumentů, které předkládá vládě ČR k projednání a následně dohlíží na jejich naplňování.
  • V oblasti bilaterální rozvojové spolupráce připravuje pro ministra roční plány, včetně střednědobého finančního výhledu, určené k projednání vládou ČR. Při jejich přípravě využívá mj. výsledky jednání a doporučení koordinační Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci a nezávislé odborné expertízy.
  • Připravuje roční zprávy o rozvojové spolupráci a o humanitární pomoci, které jsou vládě ČR předkládány pro informaci.
  • Plní funkci hlavního statistického místa pro sběr, třídění a vyhodnocování dat o oficiální rozvojové pomoci ČR (ODA- Official Development Assistance) pro účely statistického výkaznictví OECD.
  • Plní funkci sekretariátu Rady pro zahraniční rozvojovou spolupráci složené z představitelů ministerstev, státních úřadů, platforem nevládních organizací a podnikatelských subjektů.
  • Ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou zajišťuje informovanost široké veřejnosti, orgánů státní správy a politické reprezentace ČR o rozvojové a humanitární politice ČR s cílem zvýšit povědomí a zájem o tuto problematiku.
  • Spolupracuje s platformami českých nevládních organizací a podnikatelských subjektů, které vyvíjejí činnost v oblasti zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci. Ve spolupráci s nimi napomáhá k zapojení podnikatelských subjektů a nevládních organizací do realizace multilaterální rozvojové spolupráce a k zajištění komerční návaznosti na projekty zahraniční rozvojové spolupráce realizované s účastí ČR.
  • Ve spolupráci s dalšími orgány státní správy, příspěvkovými nebo rozpočtovými organizacemi, bankovními a úvěrovými institucemi, odbornými svazy a rozvojovými platformami napomáhá ke zvyšování povědomí o programech a projektech rozvojové spolupráce EU s možností účasti českých subjektů.
  • Zajišťuje přípravu bilaterálních programů rozvojové spolupráce s partnerskými zeměmi a sleduje dodržování dohodnutých teritoriálních a tematických priorit při realizaci zahraniční rozvojové spolupráce Českou rozvojovou agenturou a dalšími orgány státní správy.
  • Sleduje a hodnotí efektivnost realizace projektů a programů zahraniční rozvojové spolupráce. Koordinuje evaluace rozvojových projektů a programů a sleduje implementaci doporučení vzešlých z evaluačních zpráv.
  • Metodicky řídí rozvojové diplomaty a místní pracovní síly vykonávající agendu zahraniční rozvojové pomoci na ZÚ v prioritních zemích zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
  • Zpracovává agendu posilování kapacit veřejných vysokých škol v rozvojových zemích a agendu vládních stipendií poskytovaných Českou republikou rozvojovým zemím: ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem vnitra vytváří koncepční rámec poskytování rozvojových stipendií a ve spolupráci se ZÚ se podílí na každoročním výběru stipendistů.
  • Zpracovává agendu malých lokálních projektů realizovaných místními subjekty v gesci ZÚ; ve spolupráci s věcně příslušnými útvary MZV a ZÚ každoročně vybírá projekty a metodicky řídí jejich realizaci.
  • Koordinuje a harmonizuje aktivity ČR jakožto dárce v partnerských zemích s ostatními vyspělými dárci.
  • V oblasti humanitární pomoci sleduje a vyhodnocuje situační zprávy EU a OSN o humanitárních krizích ve světě, shromažďuje a vyhodnocuje poznatky ze ZÚ a z dalších zdrojů a předkládá návrhy na poskytnutí humanitární pomoci, o kterých rozhoduje ministr zahraničních věcí nebo vláda ČR. Při poskytování humanitární pomoci do zahraničí se řídí příslušnou právní úpravou2, a spolupracuje s generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru Ministerstva vnitra a s dalšími relevantními subjekty.
  • Zajišťuje naplnění schválené humanitární pomoci včetně event. výběrových řízení, smluvních úkonů, dalšího jednání s realizátory a kontroly a vyhodnocení realizované pomoci.
  • Vyjadřuje se k žádostem o souhlas s pořádáním veřejných sbírek, jejichž výtěžek bude použit v zahraničí.
  • Vytváří příznivé podmínky pro zapojení českých expertů do práce mezinárodních rozvojových a humanitárních organizací (např. formou vysílání dobrovolníků nebo podpory krátkodobých stáží).
  • Koordinuje spolupráci ČR s hlavními orgány EU působícími v oblasti rozvojové spolupráce a humanitární pomoci. Zpracovává problematiku Pracovní skupiny pro rozvojovou spolupráci a mezinárodní partnerství (CODEV-PI), Pracovní skupiny pro humanitární a potravinovou pomoc (COHAFA) a pracovní podskupiny RELEX-Horizontal. Koordinuje zapojení ČR do implementace Iniciativy Global Gateway a iniciativ Team Europe. Koordinuje a ve spolupráci s dalšími věcně příslušnými útvary zajišťuje správu a implementaci NDICI-GE, včetně příslušného komitologického Výboru NDICI. Dále má v gesci Nástroj pro humanitární pomoc (HAI), včetně příslušného komitologického výboru Evropské komise (HAC).
  • Ve spolupráci s dalšími věcně příslušnými útvary MZV se podílí na zpracování problematiky dalších unijních pracovních skupin - např. Pracovní skupiny pro země Afriky, Karibiku a Tichomoří (ACP), Pracovní skupiny pro civilní ochranu a krizové řízení (PROCIV), Pracovní skupiny pro spolupráci s OSN (CONUN) a vybraných nástrojů vnější akce EU - např. nástroje předvstupní pomoci (IPA).
  • Zastupuje ČR na mezinárodních konferencích s rozvojovou a humanitární tematikou.
  • Zastupuje ČR ve Výboru OECD pro rozvojovou pomoc (DAC), a to zvláště v pracovních orgánech pro statistiku, evaluace a efektivnost pomoci. Účastní se rovněž jednání organizovaných Rozvojovým centrem OECD (DEV - Development Centre), a to zvláště na zasedáních na vyšší úrovni. Zajišťuje implementaci standardů a doporučení OECD/DAC do rozvojové politiky ČR. Koordinuje realizaci peer review rozvojového systému ČR a zapojení ČR do peer review rozvojových systémů jiných členů DAC.
  • Podporuje zapojení zahraniční rozvojové spolupráce a humanitární pomoci ČR do činnosti OSN. Smluvně zajišťuje spolupráci s vybranými agenciemi rozvojového systému OSN.
  • V rozsahu své působnosti odborně řídí činnost SZEU Brusel, SM New York, SM Ženeva, SM Vídeň a Stálé mise při OECD v Paříži, ZÚ Řím (Stálé zastoupení ČR při FAO) a ZÚ Nairobi (UNEP a HABITAT).
  • Do působnosti odboru patří zejména následující fóra a agencie systému OSN:
    • a) 2. výbor Valného shromáždění OSN (rozvojová témata),
    • b) Hospodářská a sociální rada OSN (ECOSOC) - rozvojová a humanitární problematika a příslušné funkční komise a orgány,
    • c) Světová zdravotnická organizace (WHO),
    • d) Organizace Spojených národů pro výživu a zemědělství (FAO),
    • e) Světový potravinový program (WFP),
    • f) Mezinárodní fond pro zemědělský rozvoj (IFAD),
    • g) Organizace Spojených národů pro průmyslový rozvoj (UNIDO),
    • h) Kancelář OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA),
    • i) Rozvojový program OSN (UNDP),
    • j) Populační fond OSN (UNFPA),
    • k) Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR),
    • l) Dětský fond OSN (UNICEF),
    • m) Program OSN pro životní prostředí (UNEP),
    • n) Program OSN pro lidská sídla (UN-HABITAT),
    • o) Program OSN pro snižování rizika katastrof (UNDRR),
    • p) Dobrovolníci OSN (UNV),
    • q) Společný program OSN pro boj s HIV/AIDS (UNAIDS),
    • r) Agencie OSN pro genderovou rovnost a posílení postavení žen (UN Women),
    • s) Ústřední fond OSN pro naléhavou pomoc (CERF),
    • t) Globální fond pro životní prostředí (GEF),
    • u) Globální aliance pro vakcíny a očkování (GAVI),
    • v) Globální fond pro boj s AIDS, tuberkulózou a malárií (GFATM),
    • w) Mezinárodní fond pro nákup léčiv (UNITAID).
  • V rámci svěřených agend eviduje a koordinuje předkládání a prosazování kandidatur ČR do orgánů OSN a řídících struktur mezinárodních organizací.
  • V rámci svěřených agend sleduje a koordinuje činnost ostatních ministerstev spojenou s členstvím ČR ve specializovaných orgánech a organizacích systému OSN a v mezinárodních úmluvách.
  • Zabezpečuje styk MZV se sekretariáty vládních výborů, rad a komisí a zastupuje MZV v meziresortních orgánech v oblasti své působnosti.
  • Je resortním kontaktním místem pro oblast státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím. Spolupracuje s Radou vlády pro nestátní neziskové organizace.
  • Spravuje a administrativně zpracovává peněžní prostředky alokované na zahraniční rozvojovou spolupráci, humanitární pomoc a příspěvky mezinárodním organizacím.
.