Ministerstvo zahraničních věcí ČR

   česky      english     

rozšířené vyhledávání

Přejít na menu

Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo

1. Registrace osob

 

1.1. Úkony před příjezdem do České republiky

1.1.1. Podání žádosti o vízum

Před odjezdem do České republiky za účelem dlouhodobého pracovního působení na diplomatické misi, konzulárním úřadu nebo mezinárodní vládní organizaci je třeba věnovat pozornost tomu, zda se na konkrétní osobu vztahuje povinnost podat žádost o vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem podání žádosti o povolení k dlouhodobému pobytu vydávaného Ministerstvem zahraničních věcí České republiky dle § 30 odst. 2 zákona č. 326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů.

Zejména je nutné rozlišit mezi možností krátkodobého bezvízového pobytu v České republice pro držitele diplomatických či služebních pasů (stanoveného např. dvoustrannou dohodou) a dlouhodobým pobytem za účelem přidělení k diplomatické misi v České republice, ke kterému je výše uvedené vízum vyžadováno.

Registrace Diplomatickým protokolem Ministerstva zahraničních věcí České republiky může být provedena pouze v případech, kdy osoby žádající o registraci přicestují na území České republiky v souladu se svým vízovým resp. bezvízovým statusem.

Žádost o vízum jsou povinny podat následující osoby:

  • člen personálu diplomatické mise nebo konzulárního úřadu státu, se kterým má Česká republika vízovou povinnost (tzn. vstup a pobyt na území České republiky je umožněn pouze na základě platného víza), a jeho rodinný příslušník, pokud je občanem tohoto státu;
  • pracovníci mezinárodních vládních organizací, kteří jsou občany státu, se kterým má Česká republika vízovou povinnost;
  • rodinný příslušník občana státu, se kterým má Česká republika bezvízový styk, který je však sám občanem státu s vízovou povinností;
  • rodinný příslušník občana EU, který sám není občanem EU a není držitelem pobytové karty rodinného příslušníka občana EU na území jiného členského státu EU ve smyslu čl. 10 směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států.

Povinnost podat žádost o vízum se nevztahuje na následující osoby:

  • občan EU;
  • rodinný příslušník občana EU, který sám není občanem EU a je držitelem pobytové karty rodinného příslušníka občana EU na území jiného členského státu EU ve smyslu čl. 10 směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států;
  • člen personálu diplomatické mise nebo konzulárního úřadu státu, se kterým má Česká republika uzavřenou dohodu o zrušení vízové povinnosti (ve smlouvě musí být stanoveno, že vstupní vízum za účelem dlouhodobého pobytu, resp. přidělení k misi, není vyžadováno),
    a jeho rodinný příslušník, pokud je občanem tohoto státu a vztahují se na něj příslušná ustanovení zmíněné dvoustranné dohody.

1.1.2. Obecné náležitosti žádosti o vízum

Ministerstvo zahraničních věcí vysílajícího státu, resp. příslušná mezinárodní vládní organizace, požádá před odjezdem nového pracovníka mise, úřadu nebo organizace se sídlem v České republice, nebo jeho rodinného příslušníka, na českém zastupitelském úřadě v příslušné zemi verbální nótou o vydání víza.

Žádost je třeba podat 2 měsíce před plánovaným odjezdem pracovníka do České republiky.

K verbální nótě se přikládá:

  • vyplněný formulář „Žádost o udělení dlouhodobého víza“;
  • diplomatický pas (diplomatický zástupce, konzulární úředník a jejich rodinní příslušníci) nebo služební pas (člen administrativního a technického personálu diplomatické mise, konzulární zaměstnanec konzulárního úřadu, člen služebního personálu diplomatické mise nebo konzulárního úřadu a jejich rodinní příslušníci), příp. běžný cestovní pas (vedoucí a úředník mezinárodní vládní organizace a jejich rodinní příslušníci, soukromá služebná osoba);
    • v případě, že vysílající stát nevybavuje rodinné příslušníky diplomatickým nebo služebním pasem, je možné ve výjimečných případech status rodinného příslušníka potvrdit diplomatickou nótou ministerstva zahraničních věcí vysílajícího státu s objasněním praxe vydávání pasů rodinným příslušníkům a zároveň potvrzením, že dotyčná osoba je považována za rodinného příslušníka ve smyslu Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích
  • 1 fotografie pasového formátu;
  • další podklady podle kategorie žadatele – viz dále.

1.1.3. Další specifické náležitosti žádosti o vízum dle kategorie osob

Vyslaný člen personálu

V případě vyslaných členů personálu je nezbytné, aby verbální nóta ministerstva zahraničních věcí vysílajícího státu obsahovala kategorii personálu dle Vídeňské úmluvy o diplomatických(1), resp. konzulárních(2) stycích a jméno jeho předchůdce na diplomatické misi nebo konzulárním úřadu.

Pokud nový pracovník na misi nebo úřadě nikoho nestřídá a dochází v jeho případě k navýšení počtu personálu mise nebo úřadu, musí být tato skutečnost v nótě výslovně uvedena.

_____________

(1) Kategorie personálu: diplomatický personál (vč. diplomatické hodnosti), administrativní a technický personál, služební personál
(2) Kategorie personálu: konzulární úředník (vč. konzulární hodnosti), konzulární zaměstnanec, služební personál

Děti

V případě dětí mladších 18 let, které do České republiky cestují pouze s jedním z rodičů, se dále předkládá úřední doklad upravující pobyt dítěte v České republice vyplývající z rodinné situace. Jedná se např. o soudní rozhodnutí o střídavé roční péči o dítě (zejména v případě rozvedených párů), notářsky ověřenou dohodu rodičů o péči o dítě, resp. o pobytu dítěte v České republice s uvedením doby pobytu, příp. notářsky ověřené prohlášení druhého rodiče (souhlas s pobytem dítěte v České republice po dobu vyslání).

K žádosti je nutné přiložit originál výše uvedeného, řádně ověřeného (podle vnitrostátních podmínek státu žadatele) dokumentu – tj. např. dokument, jehož podpis je ověřen na diplomatické misi České republiky, superlegalizovaný dokument, ev. dokument opatřený apostilou.

V případě dětí ve věku 18 – 26 let se dále předkládá potvrzení o přijetí ke studiu v řádném denním celoročním studiu bakalářského nebo magisterského typu (příp. posledního ročníku střední školy) na škole evidované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.

V případě, že dítě nemá v České republice zajištěné studium výše uvedeného typu, je nutné podat žádost o povolení k pobytu prostřednictvím Ministerstva vnitra České republiky. Žádost je možné podat ve zjednodušeném režimu vydávání pobytových povolení rodinným příslušníkům členů personálu
diplomatických misí(3).

Pokud během pobytu v České republice legalizovaného prostřednictvím Ministerstva vnitra České republiky zahájí dítě řádné studium akceptované pro účely registrace(4), bude možné jeho registraci dodatečně provést.

V případě dětí odkázaných na trvalou péči rodičů se dále předkládá potvrzení certifikovaného zdravotnického zařízení.

_____________

(3) viz nóta Ministerstva zahraničních věcí České republiky, odboru Konzulárních koncepcí a metodiky č.j. 304148/2014-KKM ze dne 5. června 2014
(4) tzn. řádné denní celoroční studium bakalářského nebo magisterského typu na škole evidované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (jazykové kurzy ani přípravné kurzy ke studiu na vysoké škole nejsou pro účely registrace akceptovány)

Soukromé služebné osoby

Žádost o vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem podání žádosti o povolení k dlouhodobému pobytu vydávaného Ministerstvem zahraničních věcí se podává na českém zastupitelském úřadě ve státě, jehož je soukromá služebná osoba občanem, popřípadě jenž vydal cestovní doklad, jehož je cizinec držitelem, nebo ve státě, ve kterém má cizinec povolen dlouhodobý nebo trvalý pobyt(5).

K žádosti o vízum musí být kromě standardních náležitostí přiložena ověřená kopie podepsané pracovní smlouvy(6) označená Diplomatickým protokolem.

Soukromá služebná osoba bude vyzvána k osobnímu pohovoru. Součástí tohoto pohovoru může být mj. ověření schopnosti komunikace mezi soukromou služebnou osobou a budoucím zaměstnavatelem a ověření znalosti podmínek pracovní smlouvy a pobytu v České republice.

Před vyznačením víza může být českým zastupitelským úřadem vyžádáno potvrzení o zdravotním pojištění v České republice(7) platném ode dne příletu soukromé služebné osoby do České republiky.

_____________

(5) Seznam zemí, jejichž státní příslušníci jsou oprávněni požádat o udělení víza i na jiném zastupitelském úřadě, uvádí vyhláška č. 429/2010 Sb., stanovící výjimky z povinnosti cizince požádat o vízum nebo povolení k pobytu na místně příslušném zastupitelském úřadě České republiky.
(6) Vzor pracovní smlouvy zohledňující české právní předpisy a další podmínky pobytu soukromé služebné osoby v České republice – viz Přílohy (je rovněž k dispozici na www.mzv.cz/protokol - Registrace osob - přílohy).
(7) viz § 180 j) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů

1.2. Registrace Diplomatickým protokolem po příjezdu do České republiky

1.2.1. Osoby oprávněné k registraci

K registraci na Diplomatickém protokolu jsou oprávněny následující kategorie personálu diplomatických misí, konzulárních úřadů a mezinárodních vládních organizací.

Vyslaný člen personálu

Členové diplomatické mise v následujících kategoriích:

  • diplomatický zástupce;
  • člen administrativního a technického personálu;
  • člen služebního personálu;

Členové konzulárního úřadu v následujících kategoriích:

  • konzulární úředník;
  • konzulární zaměstnanec;
  • služební personál;
  • honorární konzulární úředník.

Soukromé služebné osoby zaměstnané ve službách členů diplomatické mise nebo konzulárního úřadu.

Vedoucí a úředníci kanceláří mezinárodních vládních organizací v následujících kategoriích:

  • vedoucí a úředníci, kteří požívají diplomatických výsad a imunit podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích ve stejném rozsahu jako diplomatičtí zástupci;
  • úředníci, kteří požívají výsad a imunit podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích ve stejném rozsahu jako členové administrativního a technického personálu diplomatické mise;
  • vedoucí a úředníci, kteří požívají výsad a imunit v rozsahu daném příslušnou mezinárodní smlouvou.

K registraci na Diplomatickém protokolu jsou oprávněny pouze osoby s plným pracovním úvazkem na diplomatické misi, konzulárním úřadu (s výjimkou honorárních konzulárních úředníků) nebo mezinárodní vládní organizaci.

Rodinný příslušník

Rodinní příslušníci (členové rodiny) tvořící součást domácnosti vyslaného člena personálu jsou Diplomatickým protokolem registrováni, pokud nejsou občany České republiky nebo nejsou v České republice trvale usídleni.

Za členy rodiny se ve smyslu registračních pravidel České republiky považují:

  • manžel, manželka;
  • partner, partnerka (pokud jsou držiteli diplomatického nebo služebního pasu vysílajícího státu nebo byl svazek legalizován v souladu s právními předpisy vysílajícího státu a ministerstvo zahraničních věcí vysílajícího státu potvrdí, že je dotyčná osoba považována za rodinného příslušníka ve smyslu Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích);
  • svobodné děti do 18 let (od okamžiku, kdy mají vlastní pas);
  • svobodné děti od 18 do 26 let, pokud nejsou samostatně výdělečně činné, tj. studují v České republice v řádném denním celoročním studiu bakalářského nebo magisterského typu (příp. ukončují středoškolské vzdělání) na škole evidované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (jazykové kurzy ani přípravné kurzy ke studiu na vysoké škole nejsou akceptovány);
  • děti odkázané na trvalou péči rodičů, bez omezení věku.

Osoby, které nemohou být registrovány jako rodinní příslušníci člena personálu a nespadají tedy do okruhu rodinných příslušníků požívajících výsad a imunit podle mezinárodního práva, mohou svůj pobyt v České republice legalizovat prostřednictvím Ministerstva vnitra České republiky - Oddělení pobytu cizinců Praha - Letná, a to ve zjednodušeném režimu vydávání pobytových povolení rodinným příslušníkům členů personálu diplomatických misí(8).

Odbavování na pracovišti Oddělení pobytu cizinců Praha – Letná bude probíhat na základě e-mailového objednání.

Kontaktní údaje:

Pracoviště Oddělení pobytu cizinců Praha – Letná

Nad Štolou 936/3

Praha 7 – Holešovice (Letná)

vchod z ulice Milady Horákové

Objednávací e-mail: pobytyletna@mvcr.cz

Úřední hodiny:        

Pondělí – Čtvrtek: 8.00 – 16.00 (pouze pro objednané klienty)

Pátek: 8.00 – 14.00 (pouze pro objednané klienty)

_____________

(8) viz nóta Ministerstva zahraničních věcí České republiky, odboru Konzulárních koncepcí a metodiky č.j. 304148/2014-KKM ze dne 5. června 2014

1.2.2. Obecné náležitosti žádosti o registraci

O registraci svého pracovníka a jeho rodinných příslušníků žádá diplomatická mise, konzulární úřad nebo mezinárodní vládní organizace verbální nótou Diplomatický protokol Ministerstva zahraničních věcí České republiky, a to v co nejkratším termínu po příjezdu do České republiky, resp. v době platnosti víza(9).

_____________

(9) Rozhodující je údaj „Délka pobytu ... dní“ uvedený na vízovém štítku.

Obecné náležitosti žádosti:

Registrační formulář

  • viz Přílohy (formulář je rovněž k dispozici na adrese www.mzv.cz/protokol - Registrace osob - přílohy);
  • registrační formulář se předkládá ve trojím vyhotovení (originál s nalepenou fotografií + 2 identické kopie s barevnou fotografií), vyplněný ve všech rubrikách;
  • občané EU a jejich rodinní příslušníci: registrační formulář se předkládá ve dvojím vyhotovení (originál s nalepenou fotografií + 1 identická kopie s barevnou fotografií), vyplněný ve všech rubrikách;
  • registrační formulář není možné vyplnit rukou;
  • s ohledem na nedotknutelnost soukromého obydlí je nutné uvést adresu bydliště žadatele, nikoliv adresu úřadu(10);

_____________

(10) Pokud nemá žadatel v době podání žádosti o registraci trvalou adresu bydliště zajištěnou, bude adresa jeho bydliště notifikována dodatečně.

1 fotografie odpovídající aktuální podobě žadatele

  • pasový formát (3,5 x 4,5 cm) bez bílého okraje (vlepit do vyznačeného místa na 1. straně formuláře);

pas

  • diplomatický pas (diplomatický zástupce, konzulární úředník a jejich rodinní příslušníci)
  • služební pas (člen administrativního a technického personálu diplomatické mise, konzulární zaměstnanec konzulárního úřadu, člen služebního personálu diplomatické mise nebo konzulárního úřadu a jejich rodinní příslušníci)
    • v případě, že vysílající stát nevybavuje rodinné příslušníky diplomatickým nebo služebním pasem, je možné ve výjimečných případech status rodinného příslušníka potvrdit diplomatickou nótou ministerstva zahraničních věcí vysílajícího státu s objasněním praxe vydávání pasů rodinným příslušníkům a zároveň potvrzením, že dotyčná osoba je považována za rodinného příslušníka ve smyslu Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích
  • běžný cestovní pas (vedoucí a úředník mezinárodní vládní organizace a jejich rodinní příslušníci, honorární konzulární úředník, soukromá služebná osoba)
  • v případě občanů státu s vízovou povinností vč. platného víza k pobytu nad 90 dnů za účelem podání žádosti o povolení k dlouhodobému pobytu vydávaného Ministerstvem zahraničních věcí České republiky.

1.2.3. Další specifické náležitosti žádosti dle kategorie osob

Vyslaný člen personálu

U každého nového člena diplomatického personálu je nutné do verbální nóty uvést jeho pořadí v Diplomatické listině.

Partner, partnerka

V případě partnera/partnerky, který není držitelem diplomatického nebo služebního pasu vysílajícího státu se spolu s verbální nótou dále předkládá dokument o legalizaci svazku podle právních předpisů vysílajícího státu a potvrzení ministerstva zahraničních věcí vysílajícího státu, že je dotyčná osoba považována za rodinného příslušníka ve smyslu Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích.

Děti

V případě dětí mladších 18 let, které do České republiky cestují pouze s jedním z rodičů se dále předkládá úřední doklad upravující pobyt dítěte v České republice vyplývající z rodinné situace (pokud nebyl předložen již při žádosti o vízum).

Jedná se např. o soudní rozhodnutí o střídavé roční péči o dítě (zejména v případě rozvedených párů), notářsky ověřenou dohodu rodičů o péči o dítě, resp. o pobytu dítěte v České republice s uvedením doby pobytu, příp. notářsky ověřené prohlášení druhého rodiče (souhlas s pobytem dítěte v České republice po dobu vyslání).

K žádosti je nutné přiložit originál výše uvedeného řádně ověřeného (podle vnitrostátních podmínek státu žadatele) dokumentu – tj. např. dokument, jehož podpis je ověřen na diplomatické misi České republiky, superlegalizovaný dokument, ev. dokument opatřený apostilou.

V případě dětí ve věku 18 – 26 let se dále předkládá potvrzení o studiu v řádném denním celoročním studiu bakalářského nebo magisterského typu na škole evidované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (jazykové kurzy ani přípravné kurzy ke studiu na vysoké škole nejsou pro účely registrace akceptovány).

Registrace bude provedena pouze za předpokladu dosavadního legálního pobytu v České republice.

Studenti obdrží identifikační průkaz s dobou platnosti do 30. září následujícího školního roku, s možností dalšího prodloužení o 1 rok na základě předložení nového potvrzení školy o studiu.

V případě dětí odkázaných na trvalou péči rodičů se dále předkládá potvrzení certifikovaného zdravotnického zařízení.

Soukromé služebné osoby

K žádosti o registraci se dále přikládá potvrzení o zdravotním pojištění v České republice a ověřená kopie podepsané pracovní smlouvy(11) uzavřené se zaměstnavatelem (pokud se nejedná o občana státu s vízovou povinností).

Soukromá služebná osoba bude vyzvána k osobnímu převzetí identifikačního průkazu.

_____________

(11) Vzor pracovní smlouvy zohledňující české právní předpisy a další podmínky pobytu soukromé služebné osoby v České republice – viz Přílohy (je rovněž k dispozici na www.mzv.cz/protokol - Registrace osob - přílohy).

Nerezidentní diplomatický zástupce

Jedná se o diplomatického zástupce akreditovaného pro Českou republiku z jiného státu.

K žádosti o registraci se přikládá verbální nóta velvyslanectví potvrzující, že ministerstvo zahraničních věcí druhého přijímajícího státu bylo vyrozuměno o akreditaci příslušného diplomatického zástupce i pro Českou republiku, a že tento přijímající stát nevznesl proti tomu výslovnou námitku(12). Aktivní souhlas druhého přijímajícího státu není vyžadován.

K žádosti se dále přikládá kopie identifikačního průkazu vydaného ministerstvem zahraničních věcí v místě pobytu a kopie diplomatického pasu.

Rezidentní diplomatický zástupce akreditovaný z České republiky pro více států

V nótě velvyslanectví je nezbytné uvést, pro které státy je diplomatický zástupce z České republiky akreditován, vč. potvrzení, že ministerstva zahraničních věcí těchto států byla o mnohonásobné akreditaci příslušného diplomatického zástupce vyrozuměna a žádný z přijímajících států nevznesl proti tomu výslovnou námitku(13).

Honorární konzulární úředník

Registrace nového honorárního konzulárního úředníka je prováděna až po zahájení činnosti konzulárního úřadu.

Verbální nóta se žádostí o registraci musí obsahovat následující údaje:

  • datum zahájení činnosti úřadu;
  • adresu a další kontaktní údaje úřadu, vč. otevíracích hodin úřadu (budou uveřejněny na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky).

Kromě standardních náležitostí se dále přikládá kopie exequatur.

_____________

(12) viz čl. 5 odst. 1 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích, který umožňuje akreditovat člena diplomatického personálu ve více než jednom státě, jestliže žádný z přijímajících států nevznese výslovné námitky
(13) viz čl. 5 odst. 1 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích

1.3. Identifikační průkaz pro osoby požívající výsad a imunit

Identifikační průkaz bude vydáván zpravidla do 1 měsíce od obdržení žádosti o registraci splňující všechny předepsané náležitosti.

V případě diplomatických misí, konzulárních úřadů nebo mezinárodních vládních organizací, které řádně nenotifikovaly odjezd bývalých členů personálu (tzn. nebylo oznámeno datum jejich definitivního odjezdu a nebyly vráceny identifikační průkazy) nebo se v jejich registru nachází osoby s průkazy, jejichž platnost již vypršela a nebyly vráceny, bude vydávání průkazů ostatním členům této mise, úřadu nebo organizace pozastaveno.

V souladu s novelou zákona č. 326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území České republiky, která vstoupila v účinnost dne 15. srpna 2017, budou vydávány identifikační průkazy, které budou dokladem totožnosti a současně povolením k dlouhodobému pobytu na území České republiky. Průkaz spolu s platným pasem opravňuje držitele ke vstupu na území států schengenského prostoru. Tato nová praxe se týká pouze osob, které nejsou občany států Evropské unie nebo jejich rodinnými příslušníky.

Občanům Evropské unie a jejich rodinných příslušníkům bude vydáván pouze "Identifikační průkaz", který neslouží jako povolení k dlouhodobému pobytu.

Doba platnosti průkazu je maximálně 4 roky, příp. méně v závislosti na době platnosti pasu žadatele nebo dalších okolnostech (kratší doba platnosti je uplatňována např. v případě soukromých služebných osob, zletilých dětí atd.).

Držitel průkazu prokazuje identifikačním průkazem svou totožnost a příslušnost k diplomatické misi, konzulárnímu úřadu nebo mezinárodní vládní organizaci a rovněž skutečnost, že je osobou požívající výsad a imunit podle příslušné mezinárodní smlouvy. Proto je nezbytné v případě potřeby nebo na vyžádání českých státních orgánů průkaz předložit, neboť jen tak může Česká republika jako přijímající stát dostát svým závazkům daným mezinárodním právem.

Průkaz nenahrazuje řidičský průkaz ani pobytové povolení a neopravňuje ke vstupu na území jiných států schengenského prostoru.

 

1.3.1. Typy identifikačních průkazů podle kategorie personálu, rozsah výsad a imunit a další náležitosti

 

Ministerstvo zahraničních věcí České republiky vydává identifikační průkazy jednotlivým kategoriím personálu, které požívají odlišného rozsahu výsad a imunit (D, K, MO/D, ATP, SP, SSO, KZ, SP/K, SSO/K, HK, MO, MO/ATP).

Česká republika se plně hlásí k tzv. funkčnímu pojetí výsad a imunit zakotvenému v preambulích Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích a rovněž v čl. 41, resp. čl. 55 Vídeňské úmluvy o diplomatických, resp. konzulárních stycích, podle nichž musí osoby
požívající výsad a imunit dbát zákonů a předpisů přijímajícího státu s výhradou svých výsad a imunit.

Identifikační průkaz s označením „D“

Identifikační průkaz s označením D


Diplomatičtí zástupci – vedoucí diplomatických misí a členové diplomatického personálu mise (t.j. členové personálu mise, kteří mají diplomatickou hodnost a jsou držiteli diplomatických pasů) a jejich rodinní příslušníci.

Diplomatický zástupce a jeho rodinní příslušníci mají povinnost dbát zákonů a předpisů přijímajícího státu (viz čl. 41 odst. 1 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích). V souladu s preambulí Úmluvy není účelem poskytnutí diplomatických výsad a imunit prospěch jednotlivce, ale zajištění účinného výkonu funkcí diplomatických misí.

Diplomatický zástupce a jeho rodinní příslušníci registrovaní Diplomatickým protokolem (pokud nejsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice) požívají zejména následujících diplomatických výsad a imunit podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích.

Diplomatický zástupce je v souladu s čl. 31 Úmluvy vyňat z trestní jurisdikce České republiky. Je rovněž vyňat z jurisdikce civilní a správní, s výjimkou žaloby týkající se soukromé nemovitosti a žaloby týkající se dědictví (více viz čl. 31 odst. 1 písm. a, b). Úmluva neumožňuje, aby diplomatický zástupce provozoval v přijímajícím státě pro svůj osobní prospěch další zaměstnání nebo obchodní činnost (viz čl. 42). Jestliže diplomatický zástupce toto ustanovení poruší, není vyňat z civilní a správní jurisdikce České republiky v případě žaloby týkající se tohoto dalšího povolání (viz čl. 31 odst. 1 písm. c).

Diplomatický zástupce a jeho rodinní příslušníci registrovaní Diplomatickým protokolem požívají nedotknutelnosti (viz čl. 29 Úmluvy) a nejsou povinni vypovídat jako svědci (viz čl. 31 odst. 2 Úmluvy). Jejich soukromé obydlí a majetek rovněž požívá nedotknutelnosti.

Rodinní příslušníci diplomatického zástupce registrovaní Diplomatickým protokolem jsou v souladu s čl. 37 odst. 1, resp. čl. 31. odst. 1 Úmluvy vyňati z trestní jurisdikce České republiky. Jsou rovněž vyňati z jurisdikce civilní a správní, s výjimkou žaloby týkající se soukromé nemovitosti, žaloby týkající se dědictví a žaloby týkající se svobodného povolání nebo obchodní činnosti, kterou v přijímajícím státě vykonávají (více viz čl. 31 odst. 1 písm. a, b, c).

Diplomatickým zástupcům a jejich rodinným příslušníkům bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu požívá diplomatických výsad a imunit dle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (č. 157/1964 Sb.).”

Diplomatickým zástupcem může být se souhlasem přijímajícího státu i občan přijímajícího státu či osoba, která má v přijímajícím státě povolení k pobytu, nebo občan třetího státu. V tomto případě musí diplomatická mise v souladu s čl. 8 Úmluvy požádat Ministerstvo zahraničních věcí České republiky o souhlas s jejich jmenováním za člena mise. Pokud bude souhlas udělen, Diplomatický protokol provede registraci.

Občanům České republiky a osobám, které mají v České republice povolení k pobytu bude vydán průkaz, který pouze potvrdí příslušnost k misi a bude na něm v souladu s čl. 38 odst. 1 Úmluvy uvedeno: „Držitel průkazu požívá pouze vynětí z jurisdikce a nedotknutelnost, pokud jde o oficiální činnost vykonávanou při plnění jeho funkcí diplomatického zástupce.“. Rodinným příslušníkům těchto osob nejsou průkazy vydávány a nepožívají žádných výsad a imunit.

Identifikační průkaz s označením „K“

Identifikační průkaz s označením K


Konzulární úředníci – osoby pověřené výkonem konzulárních funkcí na konzulárním úřadě, včetně vedoucího konzulárního úřadu, kteří jsou držiteli diplomatických pasů, a jejich rodinní příslušníci.

Konzulární úředník a jeho rodinní příslušníci mají povinnost dbát zákonů a předpisů přijímajícího státu (viz čl. 55 odst. 1 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích). V souladu s preambulí Úmluvy není účelem poskytnutí výsad a imunit prospěch jednotlivce, ale zajištění účinného výkonu funkcí konzulárních úřadů.

Konzulární úředníci a jejich rodinní příslušníci registrovaní Diplomatickým protokolem (pokud nejsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice) požívají výsad a imunit podle Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích. Odlišný rozsah výsad a imunit může být stanoven v platných dvoustranných konzulárních úmluvách sjednaných mezi přijímajícím a vysílajícím státem.

Konzulární úředník je v souladu s čl. 43. odst. 1 Úmluvy vyňat z jurisdikce soudních a správních orgánů České republiky, pouze však v případě úkonů prováděných při výkonu konzulárních funkcí. V případě civilněprávního řízení vyplývajícího ze smlouvy, kterou konzulární úředník nesjednal jako zástupce vysílajícího státu, a v případě škody vzniklé při dopravní nehodě, zahájila-li řízení třetí strana (tzn. nikoliv přijímající stát) se vynětí z jurisdikce na konzulárního úředníka nevztahuje, i když může souviset s výkonem konzulárních funkcí (viz čl. 43 odst. 2 písm. a, b Úmluvy). Imunitu konzulárního úředníka dále upravují čl. 41, 44 a 45 Úmluvy.

Rodinní příslušníci konzulárního úředníka nejsou z jurisdikce soudních a správních orgánů České republiky vyňati.

Konzulárním úředníkům a jejich rodinným příslušníkům bude vydán průkaz s informací: „Držitel průkazu požívá konzulárních výsad a imunit dle Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (č. 32/1969 Sb.).

Konzulárním úředníkem může být se souhlasem přijímajícího státu i občan přijímajícího státu či osoba, která má v přijímajícím státě povolení k pobytu nebo občan třetího státu. V tomto případě musí vysílající stát v souladu s čl. 22 Úmluvy požádat Ministerstvo zahraničních věcí České republiky o souhlas s jejich jmenováním za člena konzulárního úřadu. Pokud bude souhlas udělen, Diplomatický protokol provede registraci.

Občanům České republiky a osobám, které mají v České republice povolení k pobytu, bude vydán průkaz, který pouze potvrdí příslušnost k úřadu a bude na něm v souladu s čl. 71 odst. 1 Úmluvy uvedeno: „Držitel průkazu požívá pouze vynětí z jurisdikce a osobní nedotknutelnosti v souvislosti s úředními úkony provedenými při výkonu jejich funkcí.“ Rodinným příslušníkům těchto osob nejsou průkazy vydávány.

Identifikační průkaz s označením „MO/D“

Identifikační průkaz s označením MO/D


Členové personálu mezinárodních vládních organizací – vedoucí a úředníci kanceláří mezinárodních vládních organizací, kteří na základě příslušného ustanovení mezinárodní smlouvy nebo zákona požívají výsad a imunit jako členové diplomatického personálu diplomatické mise, a jejich rodinní příslušníci.

Těmto osobám a jejich rodinným příslušníkům registrovaným Diplomatickým protokolem bude vydán průkaz s informací: „Držitel průkazu požívá diplomatických výsad a imunit jako diplomatický zástupce dle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (č. 157/1964 Sb.).“

Identifikační průkaz s označením „ATP“

Identifikační průkaz s označením ATP


Členové administrativního a technického personálu mise – členové personálu mise služebně přidělení ministerstvem zahraničních věcí vysílajícího státu na diplomatickou misi do administrativních nebo technických služeb, kteří jsou držiteli služebních nebo zvláštních pasů, a jejich rodinní příslušníci.

Člen administrativního a technického personálu a jeho rodinní příslušníci mají povinnost dbát zákonů a předpisů přijímajícího státu (viz čl. 41 odst. 1 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích). V souladu s preambulí Úmluvy není účelem poskytnutí výsad a imunit prospěch jednotlivce, ale zajištění účinného výkonu funkcí diplomatických misí.

Člen administrativního a technického personálu a jeho rodinní příslušníci registrovaní Diplomatickým protokolem (pokud nejsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice) požívají zejména následujících výsad a imunit podle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích.

Člen administrativního a technického personálu je v souladu s čl. 37 odst. 2, resp. čl. 31. odst. 1 Úmluvy vyňat z trestní jurisdikce České republiky. Vynětí z civilní a administrativní jurisdikce České republiky se nevztahuje na činnost vykonávanou mimo rámec jeho povinností (viz čl. 37 odst. 2).

Člen administrativního a technického personálu a jeho rodinní příslušníci registrovaní Diplomatickým protokolem požívají nedotknutelnosti (viz čl. 29 Úmluvy) a nejsou povinni vypovídat jako svědci (viz čl. 31 odst. 2 Úmluvy). Jejich soukromé obydlí a majetek rovněž požívá nedotknutelnosti.

Rodinní příslušníci člena administrativního a technického personálu registrovaní Diplomatickým protokolem jsou v souladu s čl. 37 odst. 2, resp. čl. 31. odst. 1 Úmluvy vyňati z trestní jurisdikce České republiky. Vynětí z civilní a administrativní jurisdikce České republiky se na rodinné příslušníky
nevztahuje.

Členům administrativního a technického personálu a jejich rodinným příslušníkům bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu požívá výsad a imunit dle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (č. 157/1964 Sb.).”

Identifikační průkaz s označením „SP“

Identifikační průkaz s označením SP


Členové služebního personálu mise – členové personálu zaměstnaní v domácích službách diplomatické mise, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru s vysílajícím státem a jsou držiteli služebních nebo zvláštních pasů.

Člen služebního personálu (pokud není občanem České republiky nebo osobou s povolením k pobytu v České republice) požívá imunity, pokud jde o činnost vykonávanou v rámci jeho povinností (viz čl. 37 odst. 3 Úmluvy).

Členům služebního personálu bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu požívá omezených imunit dle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (č. 157/1964 Sb.); nepožívá vynětí ze správní jurisdikce České republiky (viz čl. 37 odst. 3 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích).”

Rodinní příslušníci člena služebního personálu nepožívají výsad a imunit. Bude jim vydán průkaz, na kterém bude uvedeno: „Držitel průkazu nepožívá výsad a imunit.“

Identifikační průkaz s označením „SSO“

Identifikační průkaz s označením SSO


Soukromé služebné osoby ve službách členů diplomatické mise – jedná se o soukromé zaměstnance členů mise, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru s vysílajícím státem, a nejsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice.

Soukromé služebné osoby nejsou z jurisdikce České republiky vyňaty. Přijímající stát však musí nad těmito osobami vykonávat svou jurisdikci tak, aby nedošlo k nevhodnému zasahování do výkonu funkcí mise (viz čl. 37 odst. 4 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích).

Soukromým služebným osobám bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu není vyňat z jurisdikce České republiky. Přijímající stát vykonává svou jurisdikci tak, aby nedocházelo k zasahování do výkonu funkcí mise (viz čl. 37 odst. 4 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích publikované pod č. 157/1964 Sb.).”

Identifikační průkaz s označením „KZ“

Identifikační průkaz s označením KZ


Konzulární zaměstnanci – osoby zaměstnané v administrativních nebo technických službách konzulárního úřadu, kteří jsou držiteli služebních nebo zvláštních pasů, a jejich rodinní příslušníci.

Konzulární zaměstnanec má povinnost dbát zákonů a předpisů přijímajícího státu (viz čl. 55 odst. 1 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích). V souladu s preambulí Úmluvy není účelem poskytnutí výsad a imunit prospěch jednotlivce, ale zajištění účinného výkonu funkcí konzulárních úřadů.

Konzulární zaměstnanec je v souladu s čl. 43. odst. 1 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích vyňat z jurisdikce soudních a správních orgánů České republiky, pouze však v případě úkonů prováděných při výkonu konzulárních funkcí. V případě civilněprávního řízení vyplývajícího ze smlouvy, kterou
konzulární zaměstnanec nesjednal jako zástupce vysílajícího státu, a v případě škody vzniklé při dopravní nehodě, zahájila-li řízení třetí strana (tzn. nikoliv přijímající stát) se vynětí z jurisdikce na konzulárního zaměstnance nevztahuje, i když může souviset s výkonem konzulárních funkcí (viz čl. 43
odst. 2 písm. a, b Úmluvy). Konzulární zaměstnanec nemá povinnost podávat svědectví týkající se věcí spojených s výkonem svých funkcí (viz čl. 44 odst. 3 Úmluvy).

Rodinní příslušníci konzulárního zaměstnance nejsou z jurisdikce soudních a správních orgánů České republiky vyňati.

Odlišný rozsah výsad a imunit může být stanoven v platných dvoustranných konzulárních úmluvách sjednaných mezi přijímajícím a vysílajícím státem.

Konzulárním zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu požívá konzulárních výsad a imunit dle Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích (č. 32/1969 Sb.).”

Identifikační průkaz s označením „SP/K“

Identifikační průkaz s označením SP/K


Členové služebního personálu konzulárního úřadu – členové personálu zaměstnaní v domácích službách konzulárního úřadu, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru s vysílajícím státem a jsou držiteli služebních nebo zvláštních pasů.

Člen služebního personálu (pokud není občanem České republiky nebo osobou s povolením k pobytu v České republice) není vyňat z jurisdikce České republiky, nemá však povinnost podávat svědectví týkající se věcí spojených s výkonem svých funkcí (viz čl. 44 odst. 3 Úmluvy).

Členům služebního personálu konzulárního úřadu bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu není vyňat z jurisdikce České republiky, nemá však povinnost podávat svědectví týkající se věcí spojených s výkonem svých funkcí (viz čl. 44 odst. 3 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích publikované pod č. 32/1969 Sb.).“

Rodinní příslušníci člena služebního personálu nepožívají výsad a imunit. Bude jim vydán průkaz, na kterém bude uvedeno: „Držitel průkazu nepožívá výsad a imunit.“.

Odlišný rozsah výsad a imunit může být stanoven v platných dvoustranných konzulárních úmluvách sjednaných mezi přijímajícím a vysílajícím státem.

Identifikační průkaz s označením „SSO/K“

Identifikační průkaz s označením SSO/K


Soukromé služebné osoby ve službách členů konzulárního úřadu – jedná se o soukromé zaměstnance členů úřadu, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru s vysílajícím státem, a nejsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice.

Soukromé služebné osoby ve službách členů konzulárního úřadu nejsou z jurisdikce České republiky vyňaty.

Soukromým služebným osobám ve službách členů konzulárního úřadu bude vydán průkaz s informací: “Držitel průkazu není vyňat z jurisdikce České republiky.”

Další pravidla registrace soukromých služebných osob a podmínky jejich vstupu a pobytu na území České republiky jsou shodné s informacemi uvedenými u soukromých služebných osob zaměstnaných diplomatickými zástupci.

Identifikační průkaz s označením „HK“

Identifikační průkaz s označením HK


Honorární konzulární úředníci jsou osoby pověřené v České republice výkonem některých konzulárních funkcí. Nejsou konzulárními úředníky z povolání.

Honorární konzulární úředníci požívají mj. následujících výsad a imunit podle hlavy III. Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích, a to ode dne zahájení činnosti konzulárního úřadu.

Honorární konzulární úředník je v souladu s čl. 58 odst. 2, resp. čl. 43. odst. 1 Úmluvy vyňat z jurisdikce soudních a správních orgánů České republiky, pouze však v případě úkonů prováděných při výkonu konzulárních funkcí. Výjimkou je civilněprávní řízení vyplývající ze smlouvy, kterou honorární
konzulární úředník nesjednal jako zástupce vysílajícího státu, a v případě škody vzniklé při dopravní nehodě, zahájila-li řízení třetí strana (tzn. nikoliv přijímající stát). V těchto dvou případech se vynětí z jurisdikce na honorárního konzulárního úředníka nevztahuje, i když může souviset s výkonem
konzulárních funkcí (viz čl. 43 odst. 2 písm. a, b Úmluvy).

Honorárním konzulárním úředníkům, kteří jsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice, jsou vydávány průkazy, které neslouží jako doklad totožnosti. Na průkazu bude v souladu s čl. 71 odst. 1 Úmluvy uvedeno: „Držitel průkazu požívá vynětí z jurisdikce a osobní
nedotknutelnosti v souvislosti s úředními úkony při výkonu jeho funkcí. Řízení motorového vozidla není “úředním úkonem” ve smyslu čl. 5 a 43 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích a nevztahuje se na něj vynětí ze správní jurisdikce ČR.“

Rodinní příslušníci honorárního konzulárního úředníka nepožívají výsad a imunit a nejsou jim průkazy vydávány.

Identifikační průkaz s označením „MO“

Identifikační průkaz s označením MO


Členové personálu mezinárodních vládních organizací – vedoucí a úředníci kanceláří mezinárodních vládních organizací (v souladu s definicí pojmu úředníka podle příslušného ustanovení mezinárodní smlouvy nebo zákona), kteří požívají výsad a imunit podle mezinárodních smluv nebo podle příslušného českého zákona, a jejich rodinní příslušníci.

Těmto osobám a jejich rodinným příslušníkům registrovaným Diplomatickým protokolem bude vydán průkaz s informací: „Držitel průkazu požívá výsad a imunit v rozsahu daném mezinárodní smlouvou či zákonem publikovaným ve Sbírce zákonů.“ 

Identifikační průkaz s označením „MO/ATP“

Identifikační průkaz s označením MO/ATP


Členové personálu mezinárodních vládních organizací – úředníci mezinárodních vládních organizací (v souladu s definicí pojmu úředníka podle příslušného ustanovení mezinárodní smlouvy nebo zákona), kteří na základě příslušného ustanovení mezinárodní smlouvy nebo zákona požívají výsad a imunit jako členové administrativního a technického personálu diplomatické mise, a jejich rodinní příslušníci.

Těmto osobám a jejich rodinným příslušníkům registrovaným Diplomatickým protokolem bude vydán průkaz s informací: „Držitel průkazu požívá výsad a imunit jako člen administrativního a technického personálu dle Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích (č. 157/1964 Sb.).“ 

1.3.2. Žádost o výměnu průkazu

Při vypršení doby platnosti průkazu, při jeho ztrátě, krádeži, zničení nebo při změně některého z údajů v něm uvedeném, diplomatická mise, konzulární úřad nebo mezinárodní vládní organizace uvědomí o této skutečnosti verbální nótou Diplomatický protokol a požádá o vydání nového průkazu.

K verbální nótě bude přiložen vyplněný „Formulář pro vystavení nového průkazu“ (viz Přílohy; formulář je rovněž k dispozici na adrese www.mzv.cz/protokol - Registrace osob - přílohy).

- Formulář pro vystavení nového průkazu s nalepenou fotografií + identická kopie (tzn. s barevnou fotografií)

- Občané EU a jejich rodinní příslušníci: Formulář pro vystavení nového průkazu s nalepenou fotografií

V jednotlivých případech budou dále připojeny následující dokumenty:

  • původní průkaz;
  • 2 kopie pasu (vč. strany s údajem o platnosti pasu);
  • Občané EU a jejich rodinní příslušníci: 1 kopie pasu (vč. strany s údajem o platnosti pasu);
  • aktuální fotografie pasového formátu (zejména u dětí);
  • u dětí starších 18 let potvrzení o studiu v České republice;
  • u honorárních konzulárních úředníků se přikládá oficiální potvrzení ministerstva zahraničních věcí vysílajícího státu o prodloužení pověření ve funkci honorárního konzulárního úředníka;
  • u soukromých služebných osob potvrzení o zdravotním pojištění v České republice.

Nový průkaz bude vystaven na dobu platnosti 2 roky, příp. kratší v závislosti na době platnosti pasu žadatele nebo z jiných důvodů.

Při změně údajů na průkazu se k žádosti přikládá:

  • původní průkaz;
  • 2 kopie pasu (vč. strany s údajem o platnosti pasu);
  • Občané EU a jejich rodinní příslušníci: 1 kopie pasu (vč. strany s údajem o platnosti pasu).

Nový průkaz bude vystaven na stejnou dobu platnosti jako původní průkaz.

Při ztrátě nebo krádeži, příp. zničení průkazu se k žádosti přikládá:

  • policejní protokol o nahlášení ztráty nebo krádeže původního průkazu;
  • 2 kopie pasu (vč. strany s údajem o platnosti pasu);
  • Občané EU a jejich rodinní příslušníci: 1 kopie pasu (vč. strany s údajem o platnosti pasu).

Nový průkaz bude vystaven na stejnou dobu platnosti jako původní průkaz.

1.4. Podmínky zaměstnávání soukromých služebných osob

Soukromé služebné osoby ve službách členů diplomatické mise – jedná se o soukromé zaměstnance členů mise, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru s vysílajícím státem, a nejsou občany České republiky nebo osobami s povolením k pobytu v České republice.

Zaměstnavatelem soukromé služebné osoby může být pouze člen diplomatického personálu. Předpokládá se přiměřený počet soukromých služebných osob na jednoho zaměstnavatele podle následujících kategorií:

  • velvyslanec – maximálně 2 soukromé služebné osoby;
  • diplomatický zástupce – maximálně 1 soukromá služebná osoba;

Doba platnosti průkazu soukromé služebné osoby je 1 rok, příp. méně podle doby platnosti průkazu zaměstnavatele, resp. doby platnosti zdravotního pojištění.

Pobytové povolení vydané Ministerstvem zahraničních věcí České republiky platí pouze po dobu trvání pracovního poměru, přičemž tento typ pobytového povolení není vydáván rodinným příslušníkům zaměstnance. Rodinní příslušníci soukromých služebných osob nejsou Diplomatickým protokolem registrováni.

Soukromá služebná osoba nesmí být pokrevním příbuzným zaměstnavatele či jeho manželky/manžela.

1.4.1. Povinnosti zaměstnavatele

Zaměstnavatel je povinen zajistit soukromé služebné osobě pracovní i osobní podmínky pobytu v souladu s českým právním řádem.

1.4.2. Pracovní podmínky

Soukromá služebná osoba musí být zaměstnána v souladu s českými právními předpisy (viz zejména zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů), nikoliv podle právních předpisů vysílajícího státu.

Délka pracovní doby činí 40 hodin týdně. Práce přesčas je placena dle českých právních předpisů.

Délka pracovní doby

V souvislosti s délkou pracovní doby soukromé služebné osoby musí být dodržena následující ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů:

Přestávky v práci (§ 88 odst. 1) – zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut.

Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami (§ 90 odst. 1) – zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl mezi koncem jedné směny a začátkem následující směny nepřetržitý odpočinek po dobu alespoň 11 hodin.

Nepřetržitý odpočinek v týdnu (§ 92 odst. 1) – zaměstnavatel je povinen rozvrhnout pracovní dobu tak, aby zaměstnanec měl nepřetržitý odpočinek v týdnu v trvání alespoň 35 hodin.

Dny pracovního klidu (§ 91 odst. 1, odst. 2, odst. 3) – jsou dny, na které připadá nepřetržitý odpočinek zaměstnance v týdnu a svátky. Práci ve dnech pracovního klidu může zaměstnavatel nařídit jen výjimečně, a to v případech výslovně stanovených v § 91 odst. 3. Práce vykonávaná soukromými služebnými osobami mezi „nutné práce, které nemohou být provedeny v pracovních dnech“ nepatří.

Příplatky

Standardní délka pracovní doby činí 40 hodin týdně. V případě, že soukromá služebná osoba pracuje nad rámec tohoto limitu stanoveného právními předpisy České republiky, musí být její práce finančně ohodnocena, a to následujícím způsobem dle příslušných ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů:

Práce přesčas (§ 114 odst. 1 a odst. 3) – za dobu práce přesčas přísluší zaměstnanci mzda, na kterou mu vzniklo za tuto dobu právo a příplatek nejméně ve výši 25 % průměrného výdělku nebo (v případě dohody se zaměstnancem) náhradní volno v rozsahu práce konané přesčas.

Výjimkou je pouze případ, kdy je výše mzdy sjednána již s přihlédnutím k případné práci přesčas. Pokud byla mzda sjednána již s přihlédnutím k případné práci přesčas, musí být toto uvedeno v pracovní smlouvě, sjednán rozsah práce přesčas (zákonný limit je nejvýše 150 hodin ročně), a výše
mzdy musí tomuto ujednání odpovídat. Pokud práce přesčas přesáhne 150 hodin ročně, musí být zaměstnanci poskytnuta dosažená mzda spolu s výše uvedeným příplatkem za práci přesčas nebo náhradní volno.

Pokud zaměstnavatel preferuje poskytování náhradního volna místo příplatku za práci přesčas, musí se na této formě odměny se zaměstnancem dohodnout.

Noční práce (§ 78 odst. 1 písm. j a písm. k, § 116) – jedná se o práci konanou mezi 22. a 6. hodinou, pokud zaměstnanec odpracuje během této noční doby nejméně 3 hodiny.

Za dobu noční práce přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku.

Je však zároveň nutné dodržet povinné přestávky v práci, dny pracovního klidu a nepřetržitý odpočinek v týdnu.

Práce v sobotu a v neděli (§ 118 odst. 1) – za dobu práce v sobotu a v neděli přísluší zaměstnanci dosažená mzda a příplatek nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku.

Je však zároveň nutné dodržet povinné přestávky v práci, dny pracovního klidu, nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami a nepřetržitý odpočinek v týdnu.

1.4.3. Výše mzdy a způsob výplaty

Za vykonanou práci přísluší soukromé služebné osobě mzda, jejíž výše byla stanovena v pracovní smlouvě. Minimální výše mzdy je v České republice stanovena každoročně novelizovaným nařízením vlády č. 567/2006 Sb.(15) Do této mzdy se nezahrnuje mzda za práci přesčas, příplatek za práce ve svátek, noční práci a za práci v sobotu a v neděli.

Termín a způsob výplaty mzdy (přednostně na bankovní účet soukromé služebné osoby) musí být stanoven v pracovní smlouvě.

_____________

(15) S účinností od 1.1.2017 byla nařízením vlády č. 336/2016 Sb. stanovena základní sazba minimální mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin 66 Kč za hodinu nebo 11 000 Kč za měsíc.

1.4.4. Osobní práva soukromé služebné osoby

Soukromá služebná osoba má nárok disponovat svým cestovním pasem a identifikačním průkazem, poté, co jí bude vydán, po celou dobu trvání pracovního poměru. Odebrání osobních dokladů je považováno za závažné porušení práv soukromé služebné osoby.

Zaměstnavatel je povinen zajistit soukromé služebné osobě na vlastní náklady bydlení a lůžko v samostatném pokoji a stravu v podobě minimálně tří plnohodnotných jídel denně respektujících zdravotní, náboženská či jiná omezení zaměstnance.

Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnanci po skončení pracovního poměru na vlastní náklady dopravu zpět do místa trvalého/dlouhodobého pobytu zaměstnance.

Zaměstnavatel je povinen hradit veškeré náklady na léčebnou péči zaměstnance v České republice, a to buď formou uzavření individuálního zdravotního pojištění zaměstnance, anebo uzavřením smlouvy o poskytování lékařské péče s příslušným zdravotnickým zařízením. Zaměstnavatel nesmí krátit mzdu zaměstnance o výdaje na zdravotní péči.

Omezování osobní svobody

V souladu s platnými právními předpisy České republiky je každý zaměstnanec povinen řádně plnit své pracovní úkoly během své pracovní doby, má však nárok na své osobní volno v rámci povinných přestávek v práci, ve dnech pracovního klidu a ve dnech nepřetržitého odpočinku v týdnu. Ve svém
osobním volnu nesmí být omezován ve volném pohybu.

Soukromá služebná osoba má právo opustit obydlí svého zaměstnavatele. Zaměstnavatel nesmí bránit soukromé služebné osobě užívat osobní svobody.
Omezování osobní svobody je v České republice kvalifikováno jako trestný čin (viz § 171 zákona č. 40/2009, trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů).

1.4.5. Úkony před příjezdem do České republiky

Pracovní smlouva

Informaci o záměru zaměstnat soukromou služebnou osobu zašle diplomatická mise Diplomatickému protokolu spolu s pracovní smlouvou(16) sjednanou v souladu s pracovně právními předpisy České republiky v anglickém jazyce opatřenou ověřeným překladem do rodného jazyka soukromé služebné osoby (resp. do jazyka jí srozumitelného).

Pracovní smlouva splňující všechny náležitosti bude Diplomatickým protokolem následně označena razítkem potvrzujícím její předložení a vrácena diplomatické misi.

Budoucí zaměstnavatel může být pozván k osobnímu pohovoru na Diplomatickém protokolu.

_____________

(16) Vzor pracovní smlouvy zohledňující české právní předpisy a další podmínky pobytu soukromé služebné osoby v České republice – viz Přílohy (je rovněž k dispozici na www.mzv.cz/protokol - Registrace osob - přílohy).

Žádost o vízum

Žádost o vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem podání žádosti o povolení k dlouhodobému pobytu vydávaného Ministerstvem zahraničních věcí České republiky se podává na českém zastupitelském úřadě ve státě, jehož je soukromá služebná osoba občanem, popřípadě jenž vydal cestovní doklad, jehož
je cizinec držitelem, nebo ve státě, ve kterém má cizinec povolen dlouhodobý nebo trvalý pobyt.(17)

Žádost je třeba podat 2 měsíce před plánovaným odjezdem pracovníka do České republiky.

K žádosti o vízum musí být přiložen cestovní doklad, 1 fotografie a pracovní smlouva v anglickém jazyce opatřená ověřeným překladem do rodného jazyka soukromé služebné osoby (resp. jazyka jí srozumitelného), označená Diplomatickým protokolem.

Soukromá služebná osoba bude vyzvána k osobnímu pohovoru. Součástí tohoto pohovoru může být mj. ověření schopnosti komunikace mezi soukromou služebnou osobou a budoucím zaměstnavatelem a ověření znalosti podmínek pracovní smlouvy a pobytu v České republice.

Před vyznačením víza může být českým zastupitelským úřadem vyžádáno potvrzení o zdravotním pojištění v České republice(18) platné ode dne příletu soukromé služebné osoby do České republiky.

_____________

(17) Seznam zemí, jejichž státní příslušníci jsou oprávněni požádat o udělení víza i na jiném zastupitelském úřadě, uvádí vyhláška č. 429/2010 Sb., stanovící výjimky z povinnosti cizince požádat o vízum nebo povolení k pobytu na místně příslušném zastupitelském úřadě České republiky.

(18) viz § 180 j) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů

1.4.6. Po příjezdu do České republiky

Registrace na Diplomatickém protokolu

Žádost o registraci na Diplomatickém protokolu je nezbytné zaslat neprodleně po příjezdu soukromé služebné osoby do České republiky.

K žádosti o registraci na Diplomatickém protokolu se kromě standardních náležitostí přikládá potvrzení o zdravotním pojištění v České republice nebo kopie smlouvy o poskytování lékařské péče s příslušným zdravotnickým zařízením Soukromým služebným osobám je vydáván průkaz sloužící jako doklad totožnosti.

Soukromá služebná osoba bude vyzvána k osobnímu převzetí identifikačního průkazu.

Prodloužení registrace na Diplomatickém protokolu

Diplomatická mise zašle minimálně 1 měsíc před vypršením platnosti identifikačního průkazu soukromé služebné osoby žádost o vystavení nového průkazu spolu s aktuálním potvrzením o zdravotním pojištění v České republice.

Soukromá služebná osoba bude vyzvána k osobnímu převzetí identifikačního průkazu.

Pobyt soukromé služebné osoby v České republice nesmí přesáhnout souhrnnou dobu 10 let.

1.4.7. Odjezd soukromé služebné osoby

V souladu s čl. 10 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích je nezbytné, aby diplomatické mise oznámily Diplomatickému protokolu verbální nótou datum konečného odjezdu soukromé služebné osoby z České republiky.

K verbální nótě budou připojeny následující dokumenty:

  • identifikační průkaz;
  • kopie dokladu o ukončení pracovního poměru (dohodou/výpovědí jedné ze smluvních stran);
  • čestné prohlášení o vyrovnání závazků z pracovně-právního vztahu se soukromou služebnou osobou (formulář viz Přílohy; formulář je rovněž k dispozici na adrese www.mzv.cz/protokol - Registrace osob - přílohy).

1.5. Odjezd člena personálu a jeho rodinných příslušníků, vrácení průkazů

V souladu s čl. 10 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a čl. 24 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích je nezbytné, aby diplomatické mise, konzulární úřady a mezinárodní vládní organizace akreditované v České republice oznámily Diplomatickému protokolu Ministerstva zahraničních věcí
České republiky verbální nótou datum konečného odjezdu člena personálu a jeho rodinných příslušníků, příp. soukromé služebné osoby, a vrátily jejich identifikační průkazy.

V případě diplomatických misí, konzulárních úřadů nebo mezinárodních vládních organizací, které řádně nenotifikovaly odjezd bývalých členů personálu (tzn. nebylo oznámeno datum jejich definitivního odjezdu a nebyly vráceny identifikační průkazy), bude vydávání průkazů ostatním členům této mise, úřadu nebo organizace pozastaveno.

1.6. Výjezdní příkaz

Před ukončením své mise požádají členové personálu diplomatické mise, konzulárního úřadu nebo mezinárodní vládní organizace akreditované v České republice nebo jejich rodinní příslušníci, kteří obdrželi prostřednictvím Konzulárního odboru Ministerstva zahraničních věcí České republiky
pobytové povolení, o vystavení výjezdního příkazu.(19)

_____________

(19) viz § 50 odst. 2 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů

1.7. Začátek a konec výsad a imunit

Členové diplomatické mise nebo konzulárního úřadu požívají výsad a imunit ode dne, kdy vstoupí na území České republiky za účelem převzetí svého úřadu, nebo, pokud jsou již na území České republiky, jakmile bude jejich jmenování notifikováno Ministerstvu zahraničních věcí České republiky.(20)

Honorární konzulární úředníci, pokud požívají výsad a imunit, jich požívají ode dne zahájení činnosti konzulárního úřadu, příp. ode dne, kdy bylo zahájení činnosti notifikováno Ministerstvu zahraničních věcí České republiky.(21)

Rodinní příslušníci, příp. soukromé služebné osoby člena mise nebo úřadu, mají nárok na výsady a imunity podle data jejich přiznání vyslanému pracovníkovi, příp. ode dne svého vstupu na území České republiky nebo ode dne, kdy se stanou příslušníky jeho rodiny nebo členy jeho soukromého personálu, a to podle toho, který den je pozdější.

Výše uvedené platí za předpokladu, že jsou splněny všechny podmínky stanovené pro provedení registrace na Ministerstvu zahraničních věcí České republiky.

Datum vystavení identifikačního průkazu není z hlediska přiznání výsad a imunit relevantní.

Když skončí funkce osoby požívající výsad a imunit, končí její výsady a imunity a výsady a imunity jejích rodinných příslušníků nebo soukromé služebné osoby, a to obvykle v okamžiku, kdy opustí zemi, anebo po uplynutí rozumné doby, ve které tak mají učinit.(22)

Imunita však trvá, pokud jde o činy, které osoba požívající výsad a imunit podnikla při výkonu svých funkcí jakožto člen mise, resp. konzulární úředník či konzulární zaměstnanec.(23)

Pobytové povolení vydávané konzulárním odborem Ministerstva zahraničních věcí České republiky je platné pouze po dobu registrace na Diplomatickém protokolu. Když skončí funkce osoby požívající výsad a imunit, není možné na toto pobytové povolení dále pobývat v České republice za jiným účelem pobytu.

Maximální délka souvislého pobytu vyslaného člena personálu diplomatické mise, konzulárního úřadu nebo mezinárodní vládní organizace (s výjimkou vedoucích těchto institucí), a s tím související registrace Diplomatickým protokolem, je 10 let. Po uplynutí této doby jsou uvedené osoby považovány za trvale usedlé v České republice. Jejich registrace bude k datu dovršení 10 let pobytu v České republice zrušena a pokud by tento cizinec měl zájem nadále pobývat na území České republiky, musí si legalizovat pobyt prostřednictvím Ministerstva vnitra České republiky.

Pokud by diplomatická mise, konzulární úřad nebo mezinárodní vládní organizace měla zájem i nadále zaměstnávat trvale usídleného člena personálu, mohla by tak činit (v souladu se zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů) jen za podmínky, že cizinec disponuje zaměstnaneckou kartou k tomuto konkrétnímu pracovnímu místu.

Zaměstnaneckou kartu lze (za splnění dalších podmínek stanovených zákonem) vydat cizinci pouze v případě, že se má zaměstnanecká karta vztahovat na volné pracovní místo obsaditelné držitelem zaměstnanecké karty, tedy (podle § 37a odst. 2 zákona č. 435/2004 Sb.) pracovní místo, které nebylo
do 30 dnů ode dne jeho oznámení obsazeno žádným uchazečem o zaměstnání a k jehož zařazení do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty udělil zaměstnavatel souhlas.

Pokud diplomatická mise, konzulární úřad nebo mezinárodní vládní organizace obsadí pracovní pozici člena personálu v rámci rotace jiným cizincem (nově vyslaným členem personálu), tento cizinec nebude ke svému zaměstnání a pobytu na území České republiky zaměstnaneckou kartu potřebovat, a to opět až do doby, kdy se stane trvale usídleným v České republice. Zaměstnaneckou kartu nebude potřebovat ani zaměstnanec, který je občanem České republiky.

Odbor azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra České republiky je připraven v řízeních o žádostech o vydání zaměstnanecké karty trvale usídleným členům personálu vycházet diplomatickým misím, konzulárním úřadům a mezinárodním vládním organizacím maximálně vstříc. Pro přijímání těchto žádostí bylo určeno pracoviště Oddělení pobytu cizinců Praha – Letná.

Odbavování na pracovišti Oddělení pobytu cizinců Praha – Letná bude probíhat na základě e-mailového objednání.

Kontaktní údaje:

Pracoviště Oddělení pobytu cizinců Praha – Letná

Nad Štolou 936/3

Praha 7 – Holešovice (Letná)

vchod z ulice Milady Horákové

Objednávací e-mail: pobytyletna@mvcr.cz

Úřední hodiny:        

Pondělí – Čtvrtek: 8.00 – 16.00 (pouze pro objednané klienty)

Pátek: 8.00 – 14.00 (pouze pro objednané klienty)

Je však nezbytné věnovat této záležitosti zvýšenou pozornost, a žádosti o vydání zaměstnaneckých karet podávat na určené pracoviště v dostatečném časovém předstihu.

Pokud diplomatická mise, konzulární úřad nebo mezinárodní vládní organizace nehodlá cizince dále zaměstnávat nebo cizinec neplánuje pokračovat v tomto pracovním poměru, a cizinec hodlá nadále pobývat v České republice, musí si rovněž legalizovat svůj pobyt v České republice, a to za jiným účelem pobytu (např. v případě zaměstnání u jiného zaměstnavatele na základě zaměstnanecké karty k tomuto novému pracovnímu místu nebo, pokud je rodinným příslušníkem občana České republiky nebo osoby s povolením k pobytu v České republice, na základě povolení k dlouhodobému pobytu za účelem společného soužití rodiny na území České republiky). Žádosti o vydání pobytových oprávnění mohou být podány na kterémkoliv jiném pracovišti Oddělení pobytu cizinců – i v těchto případech musí být žádost podána v dostatečném časovém předstihu.

_____________

(20) (viz čl. 39 odst. 1 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a čl. 53 odst. 1 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích
(21) viz čl. 53 odst. 1 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích
(22) viz čl. 39 odst. 2 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a čl. 53 odst. 3 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích
(23) viz čl. 39 odst. 2 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a čl. 53 odst. 4 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích

1.8. Místní síly

Osoby, které jsou zaměstnány diplomatickou misí, konzulárním úřadem nebo mezinárodní vládní organizací, a jsou občany České republiky nebo osobami, které v České republice trvale sídlí, a nebyly vyslány ministerstvem zahraničních věcí vysílajícího státu, resp. byly najaty(24) v České republice, jsou kategorií tzv. místních sil.

V České republice tyto osoby nepožívají výsad a imunit(25), nejsou Diplomatickým protokolem registrovány a nejsou jim vydávány identifikační průkazy. Přijímající stát však musí nad těmito zaměstnanci vykonávat svou jurisdikci tak, aby nedošlo k nevhodnému zasahování do výkonu funkcí
diplomatické mise, resp. aby neodůvodněně nebránil výkonu funkcí konzulárního úřadu.(26)

Diplomatická mise je oprávněna vydávat místním sílám průkazy informující o jejich zaměstnaneckém poměru k misi, a to zejména v případě osob, které jsou pověřeny jednat jménem mise s českými státními orgány. Tyto průkazy však nesmí obsahovat jakékoliv zavádějící údaje – např. označení místní síly jako osoby požívající výsad a imunit. Na průkazu dále nesmí být uvedeny české státní symboly.

Problematika zaměstnávání tzv. místních sil vč. pracovně-právních náležitostí je zpracována v kapitole Zaměstnání v České republice.

_____________

(24) viz čl. 10 odst. 1 písm. d) Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích
(25) Vídeňská úmluva o diplomatických, resp. konzulárních stycích ponechává na zvážení přijímajícího státu, zda těmto osobám poskytne výsady a imunity, a v jakém rozsahu (viz čl. 38 odst. 2 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a čl. 71 odst. 2 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích). V České republice tyto osoby výsad a imunit nepožívají.
(26) viz čl. 38 odst. 2 Vídeňské úmluvy o diplomatických stycích a čl. 71 odst. 2 Vídeňské úmluvy o konzulárních stycích

1.9. Diplomatická listina

Diplomatická listina obsahuje přehled diplomatických misí, konzulárních úřadů a mezinárodních vládních organizací akreditovaných pro Českou republiku, seznam vedoucích diplomatických misí podle ancienity, seznam diplomatických zástupců každé diplomatické mise a přehled státních svátků.
Diplomatická listina je vedena Ministerstvem zahraničních věcí České republiky pouze v elektronické podobě a je k dispozici na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí na adrese www.mzv.cz/protokol.

Aktualizace Diplomatické listiny probíhá automaticky, a to na základě žádostí o registraci, resp. notifikací odjezdů diplomatických zástupců. Při každé žádosti o registraci nového diplomatického zástupce je proto nezbytné do verbální nóty uvést jeho pořadí v Diplomatické listině.

Pokud dojde ke změně v rámci diplomatické mise, konzulárního úřadu nebo mezinárodní vládní organizace (změny telefonních čísel, výměna personálu a s tím související změny pořadí), je nezbytné tyto opravy vyznačit na straně Diplomatické listiny týkající se příslušné mise, úřadu nebo organizace
vytištěné z webových stránek Ministerstva zahraničních věcí České republiky a zaslat Diplomatickému protokolu.

1.10. Přílohy

Ke stažení na www.mzv.cz/protokol - Formuláře / Forms

 

.