česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: (@MZV)
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Vláda se seznámila s kroky v oblasti posílení podpory exportu a ekonomické diplomacie

Vláda ČR se dne 14. září 2015 na svém výjezdním zasedání v Brně u příležitosti konání Mezinárodního strojírenského veletrhu seznámila s Informací o dosavadních a plánovaných krocích v oblasti posílení podpory exportu a ekonomické diplomacie. Materiál do vlády společně předložilo Ministerstvo zahraničních věcí s Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Oba resorty, stejně jako agentury CzechTrade a CzechInvest, se letošního MSV zúčastnily na společném stánku, kde byly novinky v oblasti podpory exportu a ekonomické diplomacie prezentovány experty všech zúčastněných institucí zájemcům z řad podnikatelské sféry. 

Prosperita České republiky je do značné míry závislá na schopnosti prosazovat vlastní hospodářské zájmy ve světě. Rostoucí význam proto sehrává aktivní ekonomická diplomacie, která vhodně doplňuje bezpečnostní, rozvojové a politické aspekty zahraniční politiky. Podpora exportu a ekonomická diplomacie jsou dvěma základními nástroji pro zvyšování prosperity České republiky, a proto je nutnou ambicí vlády ČR sehrávat aktivní roli při prosazování českých ekonomických zájmů ve světě.

V posledním roce došlo k mnoha zlepšením jak na poli podpory exportu, tak ve fungování ekonomické diplomacie. Jedná se především o posílení a zpřehlednění služeb, které státní správa exportérům nabízí, odstranění nejasností, duplicit a kompetenčních rozporů, které v oblasti podpory zahraničního obchodu existovaly ještě na počátku loňského roku. Namísto tří různých institucí funguje nyní jedna společně sdílená síť zahraničních zastoupení státu, provozovaná nedílně resorty MZV a MPO, a jejímiž významnými partnery jsou agentury CzechTrade a CzechInvest. Exportéři k jejím službám přistupují jedním vstupním místem: Klientským centrem pro exportéry, kde firmy naleznou společnou nabídku služeb.

Součástí všech zahraničně-obchodních a diplomatických aktivit je mimo jiné aktivní hledání a ověřování příležitostí pro české firmy. Sledováním příležitostí podle jednotlivých sektorů nabízí dnes jednotná zahraniční síť ve spolupráci s dalšími partnery i podnikatelskou sférou nový pohled na zahraniční trhy. Každý stát, ve kterém má České republika svou diplomatickou, či obchodní misi je pro nás aktuálně prioritní.

Jedním z měřítek hodnocení úspěšnosti ekonomické diplomacie se stávají případy spolupráce s firmami na zahraničních trzích. Jak zastupitelské úřady, tak i zahraniční kanceláře CzechTrade pomáhaly u řady úspěšných případů českých firem v zahraničí. Podílely se rovněž na vstupu zahraničních investorů na český trh. Podpora takovéhoto druhu, zacílená konkrétním ekonomickým projektům, v konečném efektu přináší jasně měřitelný růst konkurenceschopnosti českých ekonomických subjektů, zvyšování počtu pracovních míst, i posílení daňových výnosů. Vzhledem k míře podílu exportu na tvorbě HDP České republiky je zřejmé, že každý takovýto úspěšný případ českých vývozců pozitivně ovlivňuje ekonomiku ČR.

Značný kvalitativní posun se v posledním roce udál v oblasti koordinace zahraničních cest ústavních činitelů s doprovodnými obchodními a podnikatelskými misemi. Postupně se daří efektivně cílit tyto cesty tam, kde mají reálný efekt. Pevnou součástí této agendy je aktivní práce s výstupy z těchto cest a systémová kontrola plnění úkolů z nich vzešlých.

Po období omezování a redukování sítě ekonomických diplomatů v zahraničí dochází k posilování obchodně ekonomických úseků vybraných diplomatických misí, i zahraničních kanceláří CzechTrade, zejména v zemích mimo EU. Ve spolupráci Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu a poprvé v historii také s Ministerstvem zemědělství a Úřadem vlády vznikly nové pozice zemědělských diplomatů a diplomatů pro vědu, výzkum a inovace v zemích s exportním potenciálem pro ČR.

Vláda rovněž vzala na vědomí, že je třeba zohlednit potřeby ekonomické diplomacie a pro-exportních agend i při projednávání státního rozpočtu na rok 2016, zejm. pak v kapitolách ministerstva zahraničních věcí i ministerstva průmyslu o obchodu. Pro naši významně vývozně orientovanou ekonomiku jsou investice do růstu obchodní úspěšnosti českých firem na zahraničních trzích klíčové a ve srovnání s okolními státy zatím výrazně poddimenzované.

přílohy

Informace do vlády - podpora exportu - září 2015 125 KB DOC (Word dokument) 18. 9. 2015