Osvědčení o státním občanství České republiky
20.07.2022 / 15:30 | Aktualizováno: 14.05.2024 / 17:24
Osvědčení o státním občanství České republiky (dále jen “osvědčení“) je dokladem, v němž se uvádí údaj o tom, že fyzická osoba je k datu jeho vydání státním občanem České republiky. Dokument potvrzuje české státní občanství osoby, na jejíž osobní údaje byl vystaven, a jeho platnost je 12 měsíců od data vydání.
Na výslovnou žádost dotčené osoby může obsahovat i údaj o tom, kdy, jakým způsobem a podle jakého právního předpisu fyzická osoba české či československé státní občanství nabyla nebo pozbyla, nebo o tom, že k určitému datu nebo v určitém období byla českým státním občanem či československým státním občanem, případně o tom, že fyzická osoba je státním občanem České republiky od určitého data nepřetržitě do doby vydání osvědčení.
Co je nutno předložit k podání žádosti:
- český rodný list, oddací list, pokud žadatel uzavřel manželství, doklad o vzniku partnerství, pokud vstoupil do partnerství, popřípadě doklad o rozvodu manželství, doklad o zrušení partnerství, úmrtní list zemřelého manžela nebo partnera,
- české rodné listy rodičů, jejich oddací list, pokud uzavřeli manželství, popřípadě doklad o rozvodu manželství, jejich úmrtní listy, pokud zemřeli, má-li tyto doklady k dispozici,
- dříve vydané doklady o českém státním občanství žadatele a o státním občanství jeho rodičů, popřípadě i dalších předků, má-li tyto doklady k dispozici,
- doklad o osvojení, došlo-li k osvojení osoby, o jejíž osvědčení se jedná, státním občanem České republiky,
- osoby, které získaly státní občanství jiného státu na žádost, musí předložit doklad, prokazující datum a způsob nabytí cizího státního občanství (ve Švýcarsku je to např. Bürgerrechtsnachweis für schweizerische Staatsangehörige/Preuve du droit de cité pour les citoyens suisses/Prova della cittadinanza per cittadini svizzeri).
Osvědčení vydává krajský úřad, příslušný podle místa trvalého, popřípadě posledního trvalého pobytu fyzické osoby, o jejíž státní občanství se jedná, na území České republiky. Pokud žadatel trvalý pobyt na území ČR nikdy neměl, je místně příslušným Úřad městské části Praha 1.
Místně příslušný krajský úřad, kterému Velvyslanectví ČR v Bernu podanou žádost přeposílá k vyřízení, může dodatečně vyžádat předložení i jiných dokladů, pokud by se jejich předložení ukázalo jako podstatné pro zjištění státního občanství žadatele.
Doklady, vystavené švýcarskými úřady, musí být opatřeny apostilní doložkou a úředním překladem do českého jazyka, jsou-li vystaveny v cizím jazyce. Budete-li předkládat doklady, vystavené v jiných státech, dotažte se nás předem, čím musí být opatřeny. Informace týkající se úředních překladů švýcarských a lichtenštejnských veřejných listin pro použití v České republice získáte zde.