
Časté dotazy k dopravním nehodám v Chorvatsku
21.07.2025 / 10:36 | Aktualizováno: 21.07.2025 / 11:35
„Nedostali jsme protokol o nehodě, nemáme žádný dokument o nehodě pro pojišťovnu, neznáme jméno druhého účastníka nehody…“. S ohledem na velký počet obdobných dotazů souvisejících s vydáváním protokolů o dopravních nehodách v Chorvatsku, si Velvyslanectví ČR v Záhřebu vyžádalo od Ministerstva vnitra Chorvatské republiky aktuální informace o policejním postupu a dokumentech vydávaných při dopravních nehodách. Níže si dovolujeme předat hlavní body sdělení, které jsme ze strany chorvatského ministerstva vnitra obdrželi.
V případech, kdy je na místo dopravní nehody přivolána policejní hlídka:
- na místě se vydává:
- Záznam o provedené zkoušce na přítomnost alkoholu, návykových látek nebo léků v organismu zkoušeného (Zapisnik o ispitivanju prisutnosti alkohola, opojnih droga ili lijekova u organizmu ispitanika). Záznam obsahuje informace o tom, zdá se účastník nehody podvolil zkoušce nebo ne (zkouška je povinná pro všechny řidiče) a jaké byly její výsledky.
- Potvrzení o poškození vozidla (Potvrda o oštećenju vozila), kterým se dokládá, že vozidlo bylo účastníkem dopravní nehody. Potvrzení je povinným dokladem pro překročení hranic poškozeným vozidlem (ať už jde o přejezd vozidlem (pokud je v pojízdném stavu), nebo přepravu odtahovou službou). Obsahuje údaje o vozidle a řidiči, místu a času dopravní nehody a popis poškození na daném vozidle. Záznam má být opatřen podpisem a razítkem policisty a také podpisem řidiče vozidla.
Oba dokumenty by měli účastníci dopravní nehody obdržet od policie automaticky. V případě, kdy potvrzení není automaticky vydáno, doporučujeme o něj na místě požádat. Toto potvrzení může případně sloužit i jako důkaz, že vozidlo se účastnilo dopravní nehody a poškození na vozidle nebrání jeho dalšímu provozu na území Chorvatska.
2. Následně se po skončení policejního šetření na žádost osoby, která na tom má oprávněný zájem (majitel vozidla, řidič, cestující nebo jiný účastník dopravní nehody) vydává:
- potvrzení o dopravní nehodě (Potvrda o prometnoj nesreći) - obsahuje údaje o účastníkovi nehody, na jehož žádost se potvrzení vydává, údaje o místu a času nehody, podrobné údaje o řidičích, dokladech a vozidlech, údaje o cestujících a následcích nehody (tělesná zranění) a informace o provedených úkonech ze strany policie. Potvrzení je opatřeno podpisem náčelníka a razítkem příslušné policejní stanice a slouží k likvidaci pojistné události ze strany pojišťovací služby.
Žádost o vydání potvrzení o dopravní nehodě se podává příslušné policejní stanici a to buď osobně nebo emailem (kontaktní údaje jednotlivých stanic jsou dostupné online, ale žádost se může zaslat i na adresu Ministerstva vnitra: policija@mup.hr, které ji pak postoupí konkrétní stanici). Pokud se žádá emailem, k žádosti se musí přiložit kopie dokladu (občanského průkazu, pasu nebo řidičského průkazu).
Žádost má obsahovat: čas a místo dopravní nehody, SPZ vozidla a účel podání žádosti (npř. likvidace pojistné události). Žádost má být podána v chorvatském jazyce (pozn. k tomu lze například využít některý z volně dostupných elektronických překladačů). Příslušná policejní stanice na základě žádosti vydá Potvrzení o dopravní nehodě a doručí jej žadateli osobně nebo emailem.