Žádost o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování
28.01.2025 / 16:49 | Aktualizováno: 28.01.2025 / 17:06
Podat danou žádost v tuto chvíli není možné, protože je třeba vyčkat, až prezident republiky vyhlásí termín voleb (k čemuž dojde nejpozději 90 dnů před volbami).
Způsoby podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování:
1. osobní podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování u zastupitelského úřadu ČR (ZÚ)
2. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování v listinné podobě (poštou)
3. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování prostřednictvím datové schránky
4. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování prostřednictvím zmocněné osoby
5. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování přes Portál občana
1. osobní podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování u zastupitelského úřadu ČR (ZÚ)
- žadatel/volič se osobně dostaví na ZÚ, v jehož územním obvodu je adresa, kde pobývá
- prokáže svou totožnost platným občanským průkazem, platným cestovním dokladem, popř. jiným platným úředním dokladem, a to i cizozemským, opatřeným fotografií držitele a obsahujícím jeho základní osobní údaje
- na místě vyplní nebo odevzdá žádost o zápis - doporučuje se použít vzorový formulář, jenž obsahuje potřebné údaje, které se o voliči vedou ve zvláštním seznamu voličů
- tím je žádost o zápis podána
2. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování v listinné podobě (poštou)
- žadatel/volič zašle žádost na ZÚ, v jehož územním obvodu je adresa, kde pobývá.
- žádost může být sepsána volnou formou, ale musí obsahovat všechny údaje, které se o voliči vedou ve zvláštním seznamu voličů (proto je vhodné využít vzorový formulář).
- v případě, že žádost nebude obsahovat všechny potřebné údaje a ZÚ je nemůže z příslušné evidence registru obyvatel o voliči dohledat, bude voliče kontaktovat, aby údaje doplnil; proto je vhodné, aby volič na sebe v žádosti uvedl i telefonní nebo e-mailový kontakt
- neopominutelnou podmínkou listinné žádosti je úředně ověřený podpis voliče na samotné žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování
3. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování prostřednictvím datové schránky
- žadatel/volič odešle žádost ze své datové schránky do datové schránky MZV (identifikátor datové schránky: e4xaaxh)
- žádost může být sepsána volnou formou přímo v těle datové zprávy, ale musí obsahovat všechny údaje, které se o voliči vedou ve zvláštním seznamu voličů (proto je vhodné využít vzorový formulář a ten připojit jako přílohu datové zprávy).
- v případě, že žádost neobsahuje všechny potřebné údaje a ZÚ je nemůže z příslušné evidence v registru obyvatel o voliči dohledat, bude voliče kontaktovat, aby údaje doplnil; proto je vhodné, aby volič na sebe v žádosti uvedl i telefonní nebo e-mailový kontakt
- u této formy žádosti se nevyžaduje úředně ověřený podpis voliče
4. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování prostřednictvím zmocněné osoby
- volič může rovněž zmocnit jinou osobu, aby za něj žádost u ZÚ podala
- zmocněná osoba nejprve předloží svůj doklad totožnosti a úředně ověřenou plnou moc od voliče
- poté na místě vyplní nebo odevzdá žádost o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování, kterou za voliče podepisuje zmocněnec - doporučuje se použít vzorový formulář, který obsahuje potřebné údaje, které je třeba vést o voliči ve zvláštním seznamu voličů
5. podání žádosti o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování přes Portál občana
- toto bude možné až od 1. 4. 2025
- žadatel se přihlásí do Portálu občana pomocí své digitální identity, přičemž potřebné údaje pro zápis budou předvyplněny podrobnosti a příslušný odkaz budou doplněny nejpozději k 1. 4. 2025