česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: GK Sanghaj
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo LinkedIn logo

Největší čínský veletrh dovozu CIIE 2024 v Šanghaji opět s bohatou českou účastí

Ve dnech 5. – 10. 11. se v Šanghaji uskutečnil již sedmý ročník China International Import Expo, největšího čínského veletrhu specializovaného na importované zboží. Česká republika zde měla i letos silné zastoupení, a to především v oblasti potravinářství a sklářství. Slavnostní zahájení veletrhu a také oficiální otevření českého stánku proběhlo za účasti české delegace vedené vrchním ředitelem Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Marianem Piechou a také generálního konzula ČR v Šanghaji, Karla Šrola.

Za vznikem největšího import veletrhu CIIE stojí prezident Xi Jinping, který tuto obrovskou akci koncipoval primárně jako platformu pro čínské otevírání světu. Není však pochyb o tom, že CIIE představuje jedinečnou příležitost zviditelnit své produkty na čínském trhu čítajícím 1,4 mld. lidí, pochopit čínskou spotřební kulturu a rovněž seznámit se s novými obchodními partnery.

Akce se těší velké pozornosti médií a politických elit a účast na ní je považována za prestižní záležitost. Každý rok tady proto najdete obrovské prezentace firem jako IKEA, LEGO, LVMH či předních automobilových značek.

Letošní ročník hostil více než 3 400 vystavovatelů ze 129 zemí a regionů, mezi kterými byli i zástupci českých firem, především z oblasti potravinářství a sklářství. Hlavní česká prezentace byla k vidění v jedné ze tří hal zaměřených čistě na potraviny a zemědělské produkty, kde vystavovali výrobci českého piva, vína a destilátů, minerální vody, zdravé výživy a dětské stravy či doplňků stravy, kteří využili dotačního programu Ministerstva zemědělství pro účast na zahraničních veletrzích.

Se zviditelněním a u některých firem i se samotným vstupem na čínský trh pomohl i networkingový večer, který uspořádal Generální konzulát ČR v Šanghaji za finanční podpory Ministerstva průmyslu a obchodu ČR jako projekt ekonomické diplomacie PROPED. Během večera měli české firmy vystavující na veletrhu možnost sejít se zástupci čínských firem, ale i se zástupci obchodní komory CzechCham v Šanghaji, kteří se rádi podělili se zkušenostmi s místním obchodním prostředím.

Networkingový večer během CIIE 2024 v Šanghaji

Networkingový večer během CIIE 2024 v Šanghaji

Čína je stále největším světovým dovozcem potravin a zemědělských produktů. Trh s potravinami a nápoji je v Číně sice vysoce konkurenční, přesto i nadále nabízí zajímavé příležitosti pro zahraniční značky, které se snaží na čínský trh vstoupit. O rostoucí střední třídě či změně spotřebitelských preferencí v Číně toho bylo již napsáno hodně. Faktem je, že dovezené potraviny jsou v Číně stále oblíbenější díky jejich vnímané vyšší kvalitě a exkluzivitě. Stále roste například poptávka po zdravějších produktech, jako jsou bioprodukty, funkční potraviny s přidanými vitamíny a minerály, doplňky stravy či obyčejné mléčné výrobky. Příležitosti se nabízejí i v oblasti alkoholických nápojů, především piva, likérů a destilátů.

Zahraniční značky vstupující na čínský trh musí především pochopit a přizpůsobit se specifickému chování a preferencím čínských spotřebitelů. Chcete-li zaujmout na přeplněném trhu, je nezbytné zaměřit se na odlišení výrobků prostřednictvím kvalitních surovin, jedinečných příchutí, designu obalů nebo udržitelných postupů získávání surovin. Někteří čeští vystavující se setkali se zpětnou vazbou přímo v praxi, a to že jejich produkt je pro místní trh málo sladký nebo obal produktu málo přitažlivý.

Český potravinářský stánek na CIIE 2024

Český potravinářský stánek na CIIE 2024

Úplně zásadní a nezbytná je pak digitalizace resp. důraz na elektronický obchod. Pro úspěšné zacílení na čínské spotřebitele je důležité, aby si firmy vytvořily silnou online přítomnost prostřednictvím elektronického obchodu a sociálních médií (více ve článku zde). Jeden z českých vystavujících na CIIE používal nástroj živého streamování, kdy najatý čínský influencer prezentoval zájemcům firemní produkt přímo z veletrhu a realizoval tímto způsobem za relativně krátkou dobu zajímavý prodej. Live streaming je rostoucí médium, které nabízí značkám jedinečnou příležitost navázat kontakt s čínskými spotřebiteli tímto interaktivním způsobem.

Samostatnou kapitolou je české pivo. Českých značek na trhu působí poměrně hodně, každá s různými úspěchy. Čínští pivaři obecně dávají přednost lehkým a osvěžujícím pivům, která jsou vhodná pro teplé podnebí. Zároveň ale konzumují více kvalitních prémiových piv, čehož by měly české pivovary využít a prezentovat ho právě nálepkou prémiové kvality. V Číně je pití alkoholu spojeno s tradicemi, rituály, obchodními jednáními a společenskými vazbami. Jakkoliv české pivo má svůj příběh, tradici, nepochybnou kvalitu a chuť, povědomí o něm v Číně je stále nízké. Toto je potřeba změnit a čínskému zákazníkovi ho představit v celé jeho kráse.

 

Jan Kubačka, ekonomický diplomat GK Šanghaj