O saúdské železnici - realita a plány
20.11.2017 / 08:22 | Aktualizováno: 02.10.2021 / 22:57
Během léta 2017 publikovala saúdská státní dopravní instituce Public Transport Authority, pod jejíž řízení náleží i železniční společnost Saudi Railways, své záměry na rozšíření železniční sítě v Saúdské Arábii.
V následujícím výčtu uvádíme jednotlivé projekty v oblasti železniční dopravy, rozdělené do tří kategorií podle stavu realizace. V současnosti jsou v plném provozu následující tratě:
Rijád – Dammám
trať pro nákladní dopravu v délce 556 km, postavená v 50. letech;
Rijád – Hofuf – Dammám
trať pro osobní dopravu v délce 449 km (v závěrečné části úseku před Dammámem přidána druhá kolej k nákladní trati).
Rozpracované projekty:
Rijád – Qásim – Hail – Al Džuf (jordánská hranice), tzv. Severojižní trať
trať, využívaná i pro osobní přepravu je postupně uváděna do provozu, do konce 2017 se očekává zprovoznění úseku do Hailu (realizuje China Railway Construction Corporation Ltd.);
Džalamid - Ras Al-Khair
trať, budovaná ve spolupráci se státní těžební společností Ma´aden (zejm. bauxit, fosfáty), určená k přepravě vytěžených surovin do přístavu v Perském zálivu s návazností na Severojižní trať;
Mekka – Džidda - KAEC - Medína, tzv. Haramain High Speed Rail Project (HHR) aka Západní trať
osobní vysokorychlostní trať, která měla být plně zprovozněna v 03/2018, slouží zejména k přepravě poutníků mezi těmito dvěma pro islám posvátnými městy se zastávkami na letišti v Džiddě a v Ekonomickém městě krále Abdulláha (King Abdullah Economic City, KAEC); budováno konsorciem pod španělským vedením.
Plánované projekty:
Džidda – Rijád, tzv. Landbridge
projekt by měl realizovat spojení mezi západním a východním pobřežím Saúdské Arábie v délce 1.300 km; o projektu se hovoří již více než 15 let, doposud nezačala výstavba; na projektu se podíleli Francouzi a Korejci, hovoří se o realizaci Číňany;
hranice s Kuvajtem – hranice s Katarem, tzv. GCC (Gulf Cooperation Council) Railway
tratí má být realizováno propojení od Kuvajtu po Omán podél pobřeží Perského zálivu s odbočkami do Bahrajnu a Kataru v délce 2.116 km; otazníkem je s ohledem na politickou krizi realizace katarské odbočky; Omán vyjádřil při rozhovorech s českým velvyslanectvím aktuální nedostatek financí pro tento projekt.
Vize 2030 očekává větší zapojení privátního sektoru do provozování železnic v Saúdské Arabii, a to zejména v oborech optimalizace nákladů, zvýšení počtu cestujících i přepravovaného objemu nákladu, snížení závislosti na státu odbouráním státní podpory.
Rovněž se očekává zapojení zkušených velkých mezinárodních konsorcií do realizace doposud jen plánovaných projektů. Zde se jeví reálnou šance na uplatnění českých firem, které však musí být bezpodmínečně napojeny na takováto konsorcia, ať už se jedná o dodávky kolejiva, signalizačních systémů, vybavení železničních stanic apod.
Mgr. Petr Hošťálek, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rijádu