Incomingová turistika ze Saúdské Arábie je příležitostí i pro české firmy
29.05.2022 / 10:58 | Aktualizováno: 04.08.2022 / 14:52
Postpandemické uvolnění podmínek cestování přineslo obnovení zájmu saúdských cestovatelů do Evropy. Česká republika je pro ně atraktivním cílem, včetně medicínské turistiky. Za účelem prohloubení možností vzájemného cestovního ruchu nabídlo v Rijádu své služby na 10 českých firem na společném českém pavilonu na veletrhu Riyadh Travel Fair 2022. Akce přilákala přes 30 000 návštěvníků. Projekt byl financován z fondu PROPED.
Incomingová turistika ze zemí Blízkého východu vykazuje setrvale rostoucí tendenci a občané Saúdské Arábie tvoří jejich podstatnou část. Saúdští cestovatelé v České republice vyhledávají nejen památky, přírodu, či nákupy, ale také zdravotnické služby, převážně lázeňského typu. Česká republika je v regionu proslulá pokročilou fyzioterapií a rehabilitačními procedurami. Saúdští cestovatelé také mezi jinými národnostmi vynikají průměrnou délkou pobytu i rozpočtem, který jsou ochotni na cestování vynaložit.
Velvyslanectví ČR v Rijádu ve spolupráci s agenturou CzechTourism, spol. Graficon a za pomoci spol. VFS Global pravidelně organizují účast na veletrhu Rijád Travel Fair, který se po dvouleté odmlce konal 22.-24. května 2022. Akce se setkala s živým zájmem a navštívilo ji více než 30 000 osob. Český pavilon patřil k největším a nejnavštěvovanějším na celém veletrhu. Vystavovaly zde společnosti: Ensana s.r.o, Falkensteiner Hotel Maria Prag Betriebs s.r.o., Fashion Arena Centre Management s.r.o., GRAFICON, spol. s r.o., JTH Holding a.s., Lázně Darkos, a.s., Lázně Teplice v Čechách a.s., Léčebné lázně Jáchymov a.s., Luxury Hotel Management of Czech Republic s.r.o.
Česká republika byla také zlatým sponzorem akce, což zaručovalo prominentní místo pavilonu na výstavišti, zvýšenou propagaci v publikacích veletrhu, ale také reklamní plochy propagující Českou republiku v rámci hlavního města Rijádu. Na veletrhu samotném se český pavilon setkával s neutuchajícím zájmem saúdské veřejnosti. Pro zvýšení atraktivity českého stánku byly na místě podávány teplé lázeňské oplatky, po kterých byla ze strany návštěvníků vysoká poptávka.
Velvyslanec ČR Juraj Koudelka dal místním médiím několik rozhovorů k propagaci ČR jako cestovní destinace.
Velvyslanectví ČR v Rijádu také pro české firmy uspořádalo ve svých prostorách seminář a společenský networking s předními tour operátory v zemi za účasti 40 hostů.
Je možné pozorovat evoluci v cílové skupině, kdy dříve dominantním segmentem byli návštěvníci lázní a rehabilitačních center. Dnes je zaznamenáván zvyšující se zájem o zážitkovou turistiku, případně i luxusní služby. Největší potenciál však Česká republika skýtá pro korporátní klientelu, zejména v sektoru MICE. Před pandemií ročně navštívilo ČR přes 10 000 saúdů a toto číslo meziročně rostlo o desítky procent. Letošní trend v počtu udělených víz slibuje obnovu tohoto trendu v krátké době.
Vojtěch Hromek
Velvyslanectví ČR v Rijádu.