Modernizovaní "čmeláci" budou dál sloužit lotyšským železnicím
26.09.2011 / 17:17 | Aktualizováno: 15.12.2011 / 13:04
Komplexně modernizovanou posunovací motorovou lokomotivu ČME 3M předala 21. září 2011 lotyšským státním železnicím (Latvijas dzelzcelš) jejich dceřiná firma LDz ritoša sastáva serviss spolu se zástupci české společnosti CZ LOKO a německé firmy Zeppelin Power Systems. Slavnostního předání „ocelové dámy“ se zúčastnili mj. lotyšský ministr dopravy Uldis Augulis a velvyslanec ČR v Rize Tomáš Pštross, kteří promluvili ke shromážděným hostům a novinářům.
První z nasmlouvaných celkem 14 „čmeláků“, jak zní zlidovělý název těchto lokomotiv, bude nasazen do provozu na seřaďovacím nádraží v jiholotyšském Daugavpilsu, dalších 13 podstoupí omlazovací kúru v nejbližší době. Jak vysvětlil obchodní ředitel CZ LOKO Josef Červený, modernizace lokomotivy vyjde dvakrát levněji než pořízení nové. Navíc je modernizovaná „ČME 3M 4464“ vyrobena v naprostém souladu s normami Evropské unie a je maximálně ohleduplná k životnímu prostředí. Stroje jsou osazovány americkými naftovými motory Caterpillar a splňují emisní normy Stage IIIA. I při výkonu 1550 kW se ušetří až 53 % paliva a spotřeba oleje by měla být o 94 % nižší než ta, kterou nyní dohromady vykazují dvě spřažené původní lokomotivy ČME3. Silnou stránkou finálního výrobku je také pohodlí a dokonalá ergonomie kabiny strojvedoucího. Předpokládá se, že se projekt zaplatí do tří let.
Lotyšská média ve zpravodajství z předání lokomotivy ocenila kromě technických kvalit tohoto prakticky nového stroje také fakt, že modernizace dalších 13 lokomotiv v rižském železničním depu zajistí na nejbližší dva roky práci zhruba stovce lidí. Výhledově existuje též opce na rekonstrukci ještě přibližně stejného počtu těchto strojů pro Latvijas dzelzcelš.