
Podpora mladých Evropanů a modernizace vysokoškolského vzdělávání tématy jednání Rady EYCS
22.11.2017 / 14:43 | Aktualizováno: 23.11.2017 / 15:12
Ve dnech 21. – 22. 11. 2017 se v Bruselu uskutečnilo pravidelné zasedání Rady pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport (EYCS). První den Rada zasedala ve formátu pro vzdělávání a mládež, kterému předsedala estonská ministryně pro vzdělání a výzkum Mailis Reps. Evropskou komisi zastupoval komisař Tibor Navracsics. Delegaci ČR vedl náměstek ministra mládeže, školství a tělovýchovy Václav Velčovský.
V části mládež Rada přijala obecný přístup k Návrhu nařízení o Evropském sboru solidarity, jehož cílem je umožnit mladým lidem vykonávat dobrovolnickou činnost či placenou práci v rámci prospěšných projektů po celé Evropě. Rada následně jednomyslně schválila Návrh závěrů Rady k inteligentní organizaci práce s mládeží, kde navrhuje, aby při rozvoji praktické práce s mládeží byla využívána digitální média a technologie.
Ministři rovněž debatovali o výzvách týkajících se mládeže. Ve svých vystoupeních se zaměřili především na sdílení národní dobré praxe a zkušeností v oblasti práce a komunikace s mládeží. Obecně pak ministři zdůraznili potřebu nejen podporovat a rozvíjet strukturovaný dialog s mládeží, ale zaměřit se také na výsledky a praktické využití tohoto dialogu. Na závěr dopoledního bloku představilo nadcházející bulharské předsednictví v Radě EU priority svého předsednictví a Komise představila iniciativu Nový příběh pro Evropu.
V oblasti vzdělávání Rada schválila závěry Rady o rozvoji škol a vynikající výuce, ve kterých zdůrazňuje nutnost zajištění kvalitního a inkluzivního vzdělávání pro všechny a posílení postavení učitelů. Dále byly přijaty závěry Rady o obnoveném programu EU v oblasti vysokoškolského vzdělávání a doporučení Rady o sledování uplatnění absolventů. Následná politická diskuze se věnovala měnící se roli odborného vzdělávání a uplatnění absolventů.
Z diskuse vyplynulo, že je nutné zaměřit se především na flexibilitu a prostupnost odborného vzdělávání a jeho návaznost na celoživotní učení. Ministři potvrdili důležitost programu Erasmus+ a apelovali na jeho posílení v příštím finančním období a připomenuli nutnost přizpůsobení vzdělávacích systémů aktuálním trendům (např. digitalizaci).