
Marocký sektor železniční dopravy jako příležitost pro české firmy - mj. v kontextu plánovaného spuštění prvních rychlovlaků TGV na domácí půdě (1. trimestr 2018)
16.02.2017 / 13:34 | Aktualizováno: 16.02.2017 / 13:44
První rychlovlaky TGV na marockém území s výhledem případného napojení (v příštích dekádách) na další africké linky by měly vyjet do terénu během 1. trimestru 2018. Maroko v tomto ohledu usilovalo o prvenství, předstihly jej však Nigérie (spuštění TGV v červenci 2016) a JAR (srpen 2016). Maroko však zřejmě jednoho primátu skutečně dosáhne: díky rozloze své železniční sítě pro rychlovlaky se stane pomyslným č. 1 v rámci zemí arabského Maghribu (pozn. zároveň č. 2 na africkém kontinentu za JAR).
Celková výše marockých investic do nové sítě pro rychlovlaky prozatím dosáhla 20 mld MAD (v přepočtu necelé 2 mld USD). V první fázi se jedná o spojení mezi středomořským přístavem Tanger a metropolí marockého obchodu, kterou je Casablanca. Vzdálenost mezi oběma městy v podobě 350 km by měla být díky nové železnici významným způsobem zkrácena ze současných 4,45 hodin čistého času na 2,10 hodin komfortní jízdy.
Příležitost pro ČR
Velký potenciál pro české firmy v Maroku představuje oblast údržby stávající železniční sítě, její další rozvoj včetně možných dodávek a montáže automatických čteček pro označení a kontrolu jízdenek. Totéž platí pro pokládku kolejí, inženýrské práce, dodávky signalizace či úpravu okolního terénu nově budovaných (rychlo)vlakových tratí.
Konkrétní příležitosti byly mj. představeny v rámci 1. ročníku casablanské konference s názvem „Rail Industry Summit“ ve dnech 25. - 27. 10. 2016 (informace byla sdílena českému podnikatelskému sektoru prostřednictvím kanceláře CzechTrade Casablanca), na který naváže jeho další pokračování mezi 22. - 23. 11. 2017. Tato platforma, resp. matchmaking během jejího konání je významnou příležitostí pro výměnu kontaktů s klíčovými zástupci marocké státní správy, konrétně ONCF (tj. marockého národního železničního dopravce), Ministerstva dopravy aj.
Konkurence v rámci sektoru marocké železniční dopravy prozatím chybí, jediným velkým hráčem je dosud pouze kanadský Bombardier Transport (v Maroku přítomen od roku 2011). Státní podnik ONCF s jeho zástupci podepsal exkluzivní dohodu týkající se servisu marockých vlakových souprav a smlouvu pro dodávku signalizace na trase Casablanca-Tanger. Protislužbou kanadského obra mají být finanční injekce do společných projektů s jednotlivými marockými společnostmi v rámci dalšího rozvoje rychlovlakové dopravy pod křídly strategie „Made in Morocco“.
Navzdory aktivitám Bombardier Transport existují další příležitosti pro české firmy pro údržbu 47 „obyčejných“ lokomotiv, dodávku 18 nových lokomotiv a 300 nových vozů, renovace dalších 300 vozů, přičemž má být (dle vyjádření vedení marockých drah citovaného domácími médii) preferován evropský konstruktér.
Totéž, tj. případná šance pro českou kolejovou dopravu, platí pro další plány spojené se zbývajícími 20% železniční infrastruktury pro rychlovlaky, která ještě není zcela dokončena. Týká se zamýšlené pokládky tratě a dodávek signalizace mezi Marrákeší a Agadirem (pozn. v rámci Národního plánu pro železnice 2040, kdy by měly marocké rychlovlaky křižovat zemi od Tangeru přes metropoli Casablanca do Marrákeše až po Agadir) včetně zapojení trojúhelníku Rabat-Fes-Wažda (fr. Oujda ležící v blízkosti alžírských hranic).
Délka všech marockých tratí pro rychlovlaky by po svém dokončení měla dosáhnout 1 500 km, přičemž ji doplní dalších 2 700 km „obyčejných“ vlakových kolejí (pozn. toto číslo zahrnuje stávající „obyčejné“ tratě i ty nově – do konce roku 2017 – dokončené).
Mgr. Jana Kostrounová, obchodní rada, Velvyslanectví ČR v Rabatu