Občanské průkazy
S účinností od 18. 11. 2025 spravuje Velvyslanectví České republiky v Rabatu i agendu občanských průkazů. Čeští občané si je i nadále mohou vyřizovat na území ČR bez ohledu na to, zda mají v ČR trvalý pobyt nebo nikoliv.
Pro objednání termínu pro vyřízení občanského průkazu nás prosím nejdříve kontaktujte na e-mailové adrese rabat.consulate@mzv.gov.cz
Komplexní informace k řízení o občanských průkazech poskytuje gestorský resort, tedy Ministerstvo vnitra ČR. Jsou také dostupné na portálu Služeb veřejné správy. Pravidla pro obstarávání občanských průkazů ze zahraničí jsou stejná u všech pověřených zastupitelských úřadů, které postupují dle zákona v koordinaci zajišťované Ministerstvem zahraničních věcí ČR.
Občanský průkaz se vydává:
- občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let,
- občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let,
- občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let,
- občanům starším 12 let, u nichž je dočasně fyzicky nemožné pořídit otisky prstů, s dobou platnosti na 1 rok.
Doporučujeme podat žádost vždy v době platnosti dosavadního občanského průkazu a neodkládat podání žádosti o nový občanský průkaz na dobu, kdy již dosavadní pozbude platnosti.
Občan je povinen dostavit se k podání žádosti o vydání občanského průkazu osobně.
Občan starší 15 let s trvalým pobytem v ČR má povinnost mít platný občanský průkaz. Ostatní občané ČR mají na občanský průkaz právo, není jejich povinností jej mít.
Pokud občan podal žádost o vydání občanského průkazu u pověřeného zastupitelského úřadu, vydá jej obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný podle místa trvalého pobytu občana nebo jeho posledního trvalého pobytu na území České republiky. Pokud občan ČR v České republice trvalý pobyt neměl, nebo jej nelze zjistit, vydá občanský průkaz Magistrát města Brna. Velvyslanectví České republiky v Rabatu tedy samo občanské průkazy nevydává a stejně jako cestovní pasy mu jsou doručovány vydávajícím úřadem z ČR k předání žadatelům.
Upozorňujeme, že žadatele, který při podání žádosti nevyužil svého práva uvést kontaktní e-mail nebo telefon, nemáme jak o doručení občanského průkazu z ČR vyrozumět.
Je-li žádost podána u pověřeného zastupitelského úřadu, činí lhůta k jeho vydání až 120 dnů. Při převzetí občanského průkazu v České republice je lhůta 30 dnů. Na zastupitelském úřadu nelze zažádat o zrychlené vydání.
O vydání občanského průkazu může požádat:
- český občan starší 15 let
- zákonný zástupce za občana mladšího 15 let; namísto zákonného zástupce může požádat pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do péče, anebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy, které pečuje na základě soudního rozhodnutí o občana mladšího 15 let. Tyto osoby připojují k žádosti souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem;
- soudem určený opatrovník za občana, jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý k podání žádosti;
Náležitosti žádosti:
Žadatel o vydání nového občanského průkazu s trvalým pobytem v ČR je povinen při podání žádosti předložit stávající platný občanský průkaz.
Pokud se jedná o první občanský průkaz je povinnost předložit český cestovní pas nebo rodný list.
Žadatel, který trvalý pobyt v ČR již nemá, je povinen předložit český doklad totožnosti a občanství (český cestovní pas) nebo cizozemský doklad totožnosti (cestovní pas nebo občanský průkaz členského státu EU) a doklad o českém občanství a český rodný list. K prokázání státního občanství ČR lze předložit osvědčení o státním občanství ČR vydané po 1 . 1. 2014 nebo listinu o nabytí státního občanství ČR ne starší než 1 rok.
V případě dětí (mladších 15 let) musí zákonný zástupce prokázat svou totožnost a předložit český rodný list dítěte.
Fotografie žadatelů pořizujeme bezplatně přímo na konzulárním oddělení během podání žádosti o občanský průkaz.
Zneplatnění občanského průkazu z důvodu změn:
Upozorňujeme, že platnost občanského průkazu končí okamžitě v případě ukončení trvalého pobytu. V případě změny místa trvalého pobytu v ČR nebo změny jména, příjmení, rodinného stavu (manželství-partnerství-rozvod-vdovství apod.), tedy údajů zapsaných povinně či nepovinně (rodinný stav) v jinak platném občanském průkazu, končí jeho platnost již 45 dnů od právní moci takovéto změny.
Pokud si takovou změnu občan nezaregistroval v základním registru osob, nelze o nový občanský průkaz požádat do doby, než to zajistí. Typicky se jedná o matriční události, které nastaly v cizině a občan si u zvláštní matriky v Brně nevyřídil jejích zápis.
Připomínáme již uvedené, tedy povinnost občanů ČR s trvalým pobytem v ČR mít platný občanský průkaz, jejíž porušení je ze zákona přestupkem.
Poplatek:
Poplatek je nutné uhradit v hotovosti v marockých dirhamech, jeho výši a přepočet dle aktuálního kurzu Vám sdělíme na požádání.
Převzetí občanského průkazu:
Občanský průkaz, o nějž bylo požádáno na pověřeném zastupitelském úřadě, si lze převzít pouze u tohoto zastupitelského úřadu, nikoliv u jiného pověřeného zastupitelského úřadu.
Pokud o to žadatel při podání žádosti výslovně požádal, pak si může občanský průkaz převzít u obecního úřadu obce s rozšířenou působností příslušného podle místa trvalého pobytu občana nebo posledního trvalého pobytu na území České republiky (úřad, jenž občanský průkaz nechá zhotovit a jinak by jej zasílal našemu velvyslanectví poštou), nebo u Magistrátu města Brna, neměl-li žadatel o vydání občanského průkazu nikdy místo trvalého pobytu v ČR nebo nelze-li místo jeho trvalého pobytu zjistit. Nebo opačně.
Žadatel starší 15 let přebírá doklad osobně, za občany mladší 15 let přebírá občanský průkaz jejich zákonný zástupce, přičemž účast občana mladšího 15 let se nevyžaduje.
