česky  english  français 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo

Představení ukazatelů schopností OECD v oblasti umělé inteligence

Již od konce roku 2022 čelí naše společnost rapidní změně, kdy je svět stále více ovlivňován umělou inteligencí (AI). Zatímco AI se progresivně vyvíjí, lidské vnímání a porozumění tomuto fenoménu zaostává. Aktuální zpráva OECD „Představení ukazatelů schopností OECD v oblasti umělé inteligence“ definuje nový rámec pro systematické hodnocení schopností AI ve vztahu k těm lidským.

Tento rámec zahrnuje devět oblastí lidských schopností jako je například jazyk, kreativita, sociální interakce, řešení problémů, kritické myšlení či vizuální a robotické dovednosti. Výkonnost AI je v návaznosti měřena na pětistupňové škále, přičemž aktuální úroveň pokročilých AI systémů se pohybuje mezi 2. a 3. stupněm.

Indikátory vznikly v rámci projektu AI and the Future of Skills a byly vyvinuty ve spolupráci s desítkami odborníků z oblasti AI, psychologie a vzdělávání. Jsou zveřejněny prozatím v předběžné podobě a vyzývají ke zpětné vazbě, zejména ze strany výzkumníků z oboru AI a zákonodárců.

Role OECD v hodnocení umělé inteligence globální komunitou je klíčová. Její metodologie paralelně reflektuje nejnovější výzkum dovedností AI, které jsou srozumitelné i pro laickou veřejnost. V rychle se rozvíjejícím světě AI přináší OECD svou metodologií potřebnou stabilitu, transparentnost a důvěryhodnost, kterou ostatní aktéři, včetně průmyslu, často postrádají. V návaznosti na zařazení konkrétních ukazatelů dochází posléze k odhalení mezer mezi jednotlivými stupni. To může být startovní pozicí k vyhodnocení, jaká povolání se mohou vyvíjet směrem k nahrazení lidských pracovníků umělou inteligencí. Například pokud AI dosahuje úrovně 3 v jazykových schopnostech, může být schopna převzít úkoly spojené s rutinní komunikací, ale nedosáhne na vyšší úkoly, které vyžadují kritické myšlení a komplexní porozumění kontextu, tedy na úroveň 5.

Všech 9 ukazatelů tak podněcuje diskuzi o přístupu založeném na hodnotách a kladou otázky o zapojení AI napříč celou ekonomikou. Nejde pouze o technickou otázku, tedy o tom, co je proveditelné, ale i o společenskou volbu, kde a jak chceme AI nasazovat. Zda by AI měla doplňovat nebo nahrazovat učitele, zdravotníky, úředníky apod. Díky srozumitelnosti a systematičnosti své metodiky se indikátory OECD stávají nástrojem pro vlády, vzdělávací instituce i zaměstnavatele, kteří tak mohou lépe pochopit, jaké schopnosti budou v budoucnosti na trhu práce žádané, a kde je třeba přizpůsobit například kurikula či politiku zaměstnanosti.

Celou zprávu naleznete zde

 

Zpracovala Alžběta Svobodová, stážistka SM