Pomoc v nouzi
Co pro Vás můžeme udělat
Pomoc v nouzi
Poskytováním pomoci v nouzi ze strany českého zastupitelského úřadu se rozumí způsoby řešení situace občana ČR, který se ocitne v nouzi v zahraničí v důsledku mimořádné události hodné zvláštního zřetele, např. při autohavárii, hospitalizaci, v souvislosti s náhlým úmrtím,
při odcizení/ztrátě cestovních dokladů nebo finančních prostředků, a není schopen sám řešit tuto situaci.
Pomoc v nouzi může mít různou formu v závislosti na konkrétním případu. Může spočívat
v poskytnutí informace nebo rady, ve zprostředkování kontaktu s příbuznými či známými,
v pomoci se zjištěním nejlevnějšího a nejrychlejšího způsobu návratu občana do ČR, apod.
Jako stav nouze nelze kvalifikovat situace, kdy do zahraničí odcestují občané na návštěvu svých příbuzných či přátel, nebo za účelem získání zaměstnání, a kdy mají zajištěnu pouze cestu
do zahraničí a nikoli již návrat do ČR, resp. kdy cestují, aniž by byli vybaveni dostatečným množstvím finančních prostředků na cestu a pobyt, tedy i na návrat do ČR. Jedná se také o případy, při nichž by bylo nutno označit situaci dotčených osob za stav nouze ještě před jejich vycestováním do zahraničí. Nelze odcestovat do cizího státu a očekávat či žádat, aby návrat občana financoval stát z peněz daňových poplatníků.
V případě, že se na nás obrátíte se žádostí o pomoc, uvědomte si prosím, že k tomu, abychom vám mohli účinně pomoci, je nezbytná vaše maximální spolupráce při řešení daného problému.
V prvé řadě nám při komunikaci s námi sdělte Vaše jméno a příjmení, přesné místo kde se nacházíte, a telefonní spojení na Vás.
Od 10.6.2009 je pro veřejnost zpřístupněna webová aplikace, nově také aplikace pro mobilní zařízení, která českým občanům umožňuje dobrovolnou registraci před plánovaným pobytem v zahraničí. V případě zájmu se můžete zaregistrovat na adrese http://drozd.mzv.cz
V případě ztráty nebo odcizení cestovního dokladu je třeba se osobně dostavit na Generální konzulát v Miláně nebo na kterýkoli z našich honorárních konzulátů (doporučujeme nás předem kontaktovat telefonicky!) s následujícími náležitostmi:
- 2 (dvě) barevné fotografie o rozměrech 3,5 x 4,5 cm
- policejní protokol o události vystaveným italskou policií ("denuncia")
- kopie ztraceného/odcizeného cestovního dokladu (pokud ji máte)
- finanční prostředky k úhradě poplatku dle aktuálního kurzu (položka 157b)
Na základě žádosti zastupitelský úřad provede ověření totožnosti občana a jeho státního občanství ČR, a vystaví náhradní cestovní doklad, který slouží k návratu zpět do ČR, a je vystaven s platností na dobu nezbytně nutnou pro tento účel. Pokud je žádost odůvodněná, jsou předloženy veškeré náležitosti a řádně vyplněny formuláře k žádosti, vystavení náhradního cestovního dokladu trvá přibližně 1-2 hodiny. Připomínáme, že občané ČR mohou jako cestovní doklad v Itálii použít rovněž svůj platný občanský průkaz.
V případě ztráty nebo odcizení finančních prostředků je nejrychlejším způsobem pomoci zaslání peněz prostřednictvím specializovaných finančních společností (např. Western Union) příbuznými či přáteli z ČR. Vedle rychlosti (v řádu desítek minut) je výhodou i rozsáhlá síť poboček na celém světě a neomezená výše zasílané částky. Peníze si může občan vyzvednout na kterékoli pobočce Western Union po předložení dokladu totožnosti a transferenčního kódu.V ČR má Western Union mimo jiné své pobočky i na většině poboček České pošty. Adresy poboček
a další informace je možno vyhledat na webové stránce westernunion.com. Zastupitelský úřad vám může v této souvislosti pomoci s kontaktováním vašich příbuzných či přátel v ČR.
V případě úmrtí pomoc spočívá zejména ve zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry, v komunikaci s místní policií v případě potřeby, ve zprostředkování kontaktu na místní pohřební službu či na ústav soudního lékařství, ve zjištění náležitostí k uvolnění lidských ostatků k repatriaci do ČR, apod. V případě, že měla zesnulá osoba uzavřeno cestovní připojištění (jehož pořízení před cestou do zahraničí doporučujeme), veškeré vyřizování je mnohem jednodušší
a probíhá prostřednictvím pojišťovny.
V případě automobilové nehody pomoc spočívá zejména ve zprostředkování komunikace
v případě jazykové bariéry, v komunikaci s místní policií v případě potřeby, apod.
Doporučujeme vám postupovat v souladu s pokyny Vaší pojišťovny.
V případě hospitalizace pomoc spočívá zejména ve zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry, v komunikaci s ošetřujícím lékařem v případě potřeby, ve zprostředkování kontaktu na zdravotní pojišťovnu, ve zprostředkování kontaktu na příbuzné v ČR, apod.
V případě pokuty za dopravní přestupek je pomoc ze strany zastupitelského úřadu značně omezená a spočívá zejména ve zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry,
v komunikaci s místní policií v případě potřeby, apod. Pokutu je třeba uhradit na místě, jinak nebude vozidlo policií propuštěno (policie zabaví klíče a doklady od vozidla). Pokuty za dopravní přestupky jsou v Itálii značně vysoké, zejména za přestupky profesionálních řidičů (kamióny, autobusy), kdy jejich průměrná výše dle našich zkušeností činí cca 5 000 EUR. Proti pokutě či její výši je možno se odvolat až ve správním řízení, které započne po zaplacení pokuty. Vlastník kamiónu či autobusu (česká firma) je o tomto řízení informován písemně. Je proto třeba, aby řidič v protokolu uvedl úplnou a správnou adresu firmy.
V případě zadržení či uvalení vazby je právem občana požádat o kontaktování svého zastupitelského úřadu. Pomoc spočívá zejména v poskytnutí informací o právní situaci občana,
ve zprostředkování kontaktu na místního advokáta, v komunikaci s orgány činnými v trestním řízení, v informování příbuzných v ČR, apod.