Nepodceňujte obezřetnost při obchodu se subjekty z Británie
04.04.2022 / 12:30 | Aktualizováno: 05.04.2022 / 17:51
Velvyslanectví v Londýně opakovaně registruje pokusy o podvody v obchodním styku s Velkou Británií, které se množí i po odchodu země z Evropské unie. Přinášíme českým firmám a občanům rady a doporučení, jak obezřetným přístupem předejít problémům. Některé podvodné subjekty vystupují jako britské firmy, často však britské vůbec nejsou. Po převodu finančních prostředků je velmi těžké škodu vymoci zpět.
Ač se jedná o velmi malé promile z enormního objemu obchodu mezi Českou republikou a Velkou Británií, velvyslanectví v Londýně bohužel registruje i pokusy o podvody při obchodním styku s Británií. České firmy a občané se stávají obětí podvodů např. při objednávání stavebních a zemědělských strojů, automobilů a jiných dopravních prostředků, spotřební elektroniky, domácích spotřebičů apod. přes internetové stránky britských firem a prostřednictvím inzerátů, resp. i při dodávkách zboží neprověřeným subjektům vydávajícím se za podniky z Velké Británie.
V těchto případech často dochází ke zneužití údajů existujících britských firem k založení a provozování fiktivního internetového prodeje (traktorů, bagrů, JCB, mobilů, automatických praček, ledniček, ale např. i obilí atd.). Druhou variantou podvodů je objednávání a odebírání českého zboží podvodníky, kteří se opět snaží vystupovat jménem existujících britských společností a dodané zboží nikdy nezaplatí. Po převedení platby/doručení zboží domnělý prodejce/nákupčí zpravidla přestává komunikovat a prostředky jsou často nenávratně ztraceny.
Ve většině případů však lze předem odhalit, že se za existující britskou společnost snaží vydávat podvodník. Upozorňujeme proto podnikatele, aby věnovali zvýšenou pozornost nejen nízké ceně zboží, které objednávají z Británie, či obchodně atraktivnímu objemu zboží někým z Británie poptávaného, ale zejména těm detailům nabídky/poptávky/transakce, které mohou indikovat podvodné jednání, zejm.:
- kontaktní emailové adrese (podvodníci často používají emaily registrované na veřejném serveru, tj. nikoliv na "firemní" doméně - např. adresa ve formátu "jménofirmy@gmail.com" s vysokou pravděpodobností nebude oficiálním firemním emailem), nebo na "upravené" firemní doméně - často se tak stává u velkých řetězců jako např. Tesco či Sainsbury's (pravá doména tesco.com a sainsburys.co.uk);
- internetové doméně prodejce / poptávajícího (zpravidla registrované na nebritský subjekt, lze zjistit např. na whois.domaintools.com, pozn.: na stejném webu lze zjistit i informaci o tom, kdy prověřovaná webová stránka vznikla);
- adrese pobočky banky příjemce (pozná se podle tzv. "sort code", uvedeného zpravidla přímo na faktuře. Sort code sestávající ze šesti číslic lze ověřit na findsortcodes.co.uk a adresa pobočky banky je obvykle v případě zneužití údajů na jiném místě nebo ve zcela jiném městě, než je adresa registrace firmy);
- detailům skutečné firmy (adresu a další detaily včetně často i účetní uzávěrky za předchozí rok lze zjistit dle jména firmy v obchodním rejstříku na www.companieshouse.co.uk; nejedná se však o zcela závazný a 100% přesný zdroj informací);
- kontaktnímu telefonnímu číslu (u podvodných zpráv často není uvedena pevná linka, ale jen předplacená SIM karta, tj. číslo ve formátu /+44/ 7xxx xxx xx, příp. jsou použity tzv. služby přesměrování hovorů: čísla začínající na 0702 nebo 0703 nebo 0704 resp. /+44/ 702 , /+44/ 703 nebo /+44/ 704 a další, nebo jsou využity tzv. virtuální pevné linky);
- řadě gramatických a stylistických chyb v emailové komunikaci (díky možnosti využít angličtinu se za britské firmy nezřídka vydávají podvodníci ze zahraničí);
- tlaku domnělého obchodního partnera hlavně na rychlou platbu ze strany zákazníka (zatímco praktické náležitosti související s dopravou a dodáním zboží jej tolik nezajímají, atd.).
Každou zdánlivě výhodnou nabídku či poptávku je nutné zvažovat s plným vědomím všech možných rizik. Dle informací britské Metropolitní policie dochází ke zvýšenému počtu případů krádeže identity, kdy se za existující firmu vydává někdo jiný. Jako určité vodítko ohledně podvodných aktivit na internetu mohou též sloužit specializované weby, které se přímo zabývají touto problematikou, např.: www.scamadviser.com, resp. online fórum www.scamwarners.com.
Velké řetezce jako Tesco,Costco, Marks and Spencer či Sainsbury's samy velmi zřídka kontaktují potenciální dodavatele, u těchto firem důrazně doporučujeme možné prověření ze strany velvyslanectví.
Ve Velké Británii jsou v důsledku pandemie firmy zvyklé používat videocally i v běžném pracovním styku, doporučujeme se před platbou a první dodávkou s britským partnerem spojit před videohovor a partnera lépe poznat.
Zde naleznete dedikované stránky britské policie zaměřené na téma podvodů v obchodním styku, které mj. obsahují i praktické rady, jak se vyhnout problémům při obchodování: být skeptický k příliš lákavým nabídkám, žádat od obchodních partnerů reference, prověřovat kontaktní údaje, u větších obchodů trvat na předchozí osobní návštěvě v sídle obchodního partnera, komunikovat s obchodním partnerem na jeho pevné lince a ověřit si, že se představuje správným jménem společnosti, a mnohé další, viz tématická brožura.
Objevují se případy, kdy se podvodníci vydávají za vládní instituci, např. Britský úřad pro daně a cla HMRC, využívající padělané oficiální dokumenty. Doporučujeme proto vždy zkontrolovat, jestli se jedná o autentický dokument. Např. HMRC nabízí návod jak postupovat na svých webových stránkách.
Velvyslanectví eviduje také podvody v oblasti kryptoměn. Před investicí doporučujeme navštívit web britského regulátora finančního sektoru FCA nebo britské národního centra pro hlášení podvodů a kybernetické kriminality Action Fraud.
V případě jakýchkoli pochybností při obchodním styku s britským subjektem se obraťte na Velvyslanectví ČR v Londýně (oeu.london@embassy.mzv.cz). Je jednodušší podvodům předcházet, než řešit případné důsledky.
Jak postupovat v případě, že jste se stali obětí podvodu ze strany subjektu operujícího v Británii:
Britská policie v rámci boje s podvody provozuje webovou stránku a linku Action Fraud (tel. z ČR: +44 300 123 2040; pokud nemluvíte anglicky, zatelefonujte na číslo +44 207 386 3620, Váš hovor bude zodpovězen osobou hovořící anglicky, řekněte jí, že byste chtěli hovořit česky, služba zavolá tlumočníka; tel. z Británie: 0300 123 2040), na kterých přijímá i hlášení o podvodném jednání. Při podání elektronicky přímo na stránce Action Fraud je vhodné zaškrtnout variantu, že si oznamující přeje obdržet poštou potvrzení o přijetí podnětu - měl by následně spolu s číslem jednacím obdržet i přihlašovací údaje do systému, se kterými může v systému doplňovat nové/další detaily k případu.
Podvody je možné také hlásit přímo britské policii v místě (nejbližší služebnu naleznete po zadání britského PSČ), kde se podvod odehrál, a to dle britské policie zejména v případech, kdy jde o velmi aktuální případ (probíhá nebo má brzy nastat), hrozí další škoda, či je znám pachatel.
Další rady, jak postupovat, pokud jste se stali obětí podvodu v Británii, naleznete v tomto článku.
Tamara Slate Glässner, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Londýně