Veselynivka, česká
evangelická obec v Berezivském okrese Oděské oblasti na
Ukrajině, je jednou z posledních osad v dějinách, kterou
založili potomci pobělohorských evangelických exulantů.
Bratři Vilém Horta, Pavel Kratochvíl, Josef, Karel a Pavel
Poláčkovi a Antonín Zlatník z Bohemky a Jan Hejtmanek,
Alois Manek, František Suchánek a Jan Švejdar ze Zeleného
Jaru s rodinami založili vesnici 14. února 1912 na najaté
půdě pana Sirotinského v tehdejší Chersonské gubernií
Ruského císařství.
"Sirotinka byla původně osadou německou a Čechové,
ponejvíce z Bohemky se přistěhovavší, převzali ji v roce
1912. Je zde 21 rodin náboženství českobratrského a dvě
rodiny ruské pravoslavné. Čechů je celkem 90, Rusů 11.
Stanice dráhy je Berezovka na trati Charkov-Oděsa, vzdálená
20 verst. Je zde jednoduchá škola, umístěná v zemljance,
jakož i ostatní chaty jsou tak stavěny. ... Poloha osady je
příznivá, jen voda je nedobrá a bylo by třeba artézské
studně. Je tu i rybník, napájený jarními vodami, v němž se
někdy přes celé léto voda udrží", tak psal o
Veselynivce vikář ČCE Rudolf Šedý, který ji jako první
navštívil v l. 1922 a 1923. Ale první zmínka o Veselynivce
se objevila v českém tisku ještě r. 1914 v cestopise
evangelického faráře Františka Bednáře, který tehdy
navštívil Bohemku. Název obce se měnil v průběhu její
existence několikkrát. Prvním její názvem byla Sirotinka,
potom Čechoslavie (1923-1930), chutor Čechy (1930-1940),
znovu Sirotinka (1940-1950) a od r. 1950 Veselynivka. Kdo
byl prvním starostou obce se zatím nepodařilo zjistit, ale
v r. 1923 jím byl bratr Jan Švejdar.
V období 1912-1918 hospodařili bratři na najaté
půdě. Po říjnovém převratu přešla půda do jejich osobního
vlastnictví a r. 1930 v důsledku kolektivizace do
vlastnictví státu. Tehdy v obci vzniklo družstvo, které
neslo jméno Komunistické strany Československa. Přes různé
reorganizace, zastavení činnosti v období 2. světové války,
změny názvu (Kirova, Družba), přenesení sídla do sousední
Mychajlo-Oleksandrivky a znovu osamostatnění v únoru r.
1998 existovalo družstvo do r. 2000. V r. 2000 vznikla ve
Veselynivce společnost s ručením omezeným (ředitel Vasyľ
Švec'). Po 2. světové válce byly vystaveny v obci nová
škola, klubovna, obchod a pekárna, zavedena elektřina,
telefon a autobusové spojení s okresem. V osobním
vlastnictví mají veselynivští také rozhlasové přijímače,
televizory, osobní auta a motorky. Jak už bylo řečeno výše,
první obyvatelé Veselynivky bydleli v zemljankach, t.j.
chalupách z hlíny. "Je to typ obydli daný poměry. Staví si
ho každý sám. ...
Zemljanka je také nejpraktičtějším obydlím pro
přechodnou dobu bydlení na najatých pozemcích, lze ji brzy
a snadno zbudovati". Lepší domy s pálených cihel se
začaly stavět až po 2. světové válce.
Evangelický sbor byl založen pravděpodobně r. 1923 a
existoval do r. 1962. Jako kazatelé tam sloužili: 1923-1929
- bratr August Hapala (*1895, †1984) z Bílavska u Bystřice
pod Hostýnem, bývalý voják c. a k. rakousko-uherské armády
a zajatec, 1929-1942 - Vilém (Konstantinovič) Horta (*1880,
†1954), 1942-1945 - Josef (Miloslavovič) Vintr (*1913, †1
993) z Bohemky, 1945-1948 - Fridrich (Francovič) Jančík
(*1899, †1980). V letech 1948-1962 občas dojížděli kazatelé
Václav Pujman (*1878, †1 952) a Vilém Pujman (*1896, †1967)
z Bohemky, a v letech 1965-1970 kázal na pohřbech Jan
(Karlovič) Svoboda (*1880, † 1973). Konfirmace dětí se
konala v Bohemce. V letech 1922-1932 se starala o bratry ve
Veselynivce Českobratrská církev evangelická (ČCE) a
Kostnická Jednota. V jejich zastoupení obec navštívil v r.
1922 a 1923 vikář Rudolf Šedý (*1873, †1970) ze Svebohova.
Obnovení vztahů s ČCE nastalo až v nezávislé
Ukrajině v červnu 1993, kdy Veselynivku navštívili faráři
Jiří Kučera z Hradiště a Pavel Jun z Borové u Poličky,
vikář Václav Hurt z Hrabové a student ETF UK Daniel Matouš.
Od r. 1994 obec nepravidelně navštěvuje kazatel Josef
Jančík z Bohemky a také bohoslovci z Čech (David Balcar,
Aleš Mostecký, Daniel Heller), kteří sloužili také v
Bohemce nebo přijeli na návštěvu Bohemky a Veselynivky
(ThMgr. Petr Brodský, Jana Kadlecová aj.). První pokusy o
obnovení sboru byly zaznamenány v r. 1994. V únoru 1998 byl
obnoven sbor (Registrační listina č. 358/A-99 od 21. dubna
1999). Jako kazatelka působí Marie Provazníková, r.
Pujmanová, a jako kurátorka Libuše Pysarenková, r.
Provazníková. Dřivé při bohoslužbách se používali Bible
Kralická, zpěvníky Harfa Sionská a Kancionál. Nyní se
používá také ekumenický překlad Bible a Evangelický
zpěvník. 17.11.1997 byl pověřen koordinovat spolupráci ČCE
a sborů v Bohemce a Veselynivce ThMgr. Petr Brodský,
tajemník ETF UK, který je pravidelně na Velikonoce a na
podzim navštěvuje. 5. prosince 1998 se zúčastnila sestra
Marie Provazníková celocírkevního shromáždění v Praze u
příležitosti 80. výročí vzniku ČCE a 24. května 1999
navštívila Veselynivku delegace synodní rady ČCE ve složení
ThMgr. Pavel Smetana, synodní senior, RNDr. Lydie
Roskovcová, synodní kurátorka, a ThMgr. Daniel Ženatý,
zástupce synodního seniora. Při této příležitostí udělil
bratr synodní senior ČCE sestře Marii Provazníkové ordinaci
k službě Slova a svatosti. 8.-21.7.1999 se na pozvání
synodní rady ČCE zotavovalo v táboře J.A. Komenského v
Bělči nad Orlici v Čechách šest dětí z Veselynivky (Helena
Dolotovs'ká, Jurij Jarovs'kyj, Serhij Jarovs'kyj, Kateřina
Mezencevová, Kateřina Provazníková, Olga Provazníková,
vedoucí skupiny Olga Jar. Provazníková). Nakonec, 2.4.2000,
byla uzavřena dohoda o spolupráci a vzájemných stycích mezi
Nezávislým evangelickým bratrským sborem a ČCE, která z
právního hlediska zajistila vzájemnou spolupráci. Dohodu
podepsali kazatelka sboru Marie Provazníková, synodní
senior ThMgr. Pavel Smetana a synodní kurátorka PhDr. Lydie
Roskovcová.
V období 1923-1962 se konala bohoslužebná
shromáždění v domě Viléma Horty a Fridricha Švejdara a v
letech 1998-1999 - ve domě Marie Provazníkové. V r. 1999
zakoupil sbor za finančni pomocí ČCE bývalý obchod a
opravil ho na evangelickou modlitebnu. 3. října 1999 byla
modlitebna posvěcená za přítomnosti koordinátora spolupráce
ČCE a sborů v Bohemce a Veselynivce ThMgr. Petra Brodského,
jáhnů ČCE Aleše Mosteckého a Daniela Hellera. Při této
příležitosti byl předán sboru kalich jako dar sboru ČCE z
Kladna v Čechách. 6. července 2001 se konaly v Bohemce
společné bohoslužby evangelického sboru veselynivského a
bohemského, věnované památce Mistra Jana Husa. Slovem Božím
posloužili sborům kazatelé Josef Jančík, Marie Provazníková
a Ludvík Švejdar. Nyní sbor čítá kolem 25 sester a bratři a
má všechny předpoklady pro další růst.
Škola vznikla pravděpodobně ihned po vzniku obce. Po
návštěvě Veselynivky r. 1923 napsal o její škole vikář
Rudolf Šedý, že
"Sirotinka má budovu vlastní v malé zemljance, která po
úpravě byla dosti útulná. Dětí školou povinných je tu přes
20, ale učitelů nebylo. Vyučovali hospodáři v zimě (po
čtyři měsíce - A.D.) tomu, co sami věděli. Poslední pak
zimu 1923-24 vyučování vůbec nebylo. Ztráta, která se sotva
dá nahraditi. Škola potřebuje nejen učitele, ale i knihy
pro děti a veškeré pomůcky vůbec". Z tohoto důvodu
zajistila Kostnická Jednota pro obec učitele Pavlů. V
letech 1928-1929 působil v obci učitel Josef Michalský,
který v r. 1931 už jako učitel v Olšance Žytomyrské oblasti
byl represovaný a zešílel ve vězeňských táborech. Roku 1930
nastoupila do školy jako česká učitelka Růžena Matějková
(*1911, †1933?) z Bohemky, posléze represováná, která
pochází z těch děti, které Rudolf Šedý vzal r.1923 do Čech.
Vlastně za působení učitelů Pavlů, Josefa Michalského a
Růženy Matějkové existovala ve Veselynivce česká škola. Od
r. 1938 se vyučuje ve škole výhradně v ukrajinštině (český
číst a psat se vyučovalo jen doma). Jen v období 2. světové
války se vyučovala ve škole také rumunština a čeština
(učitel Josef Vintr). Od r. 1997 se vyučuje čeština znovu,
ale už jako volitelný předmět.
Od r. 1996 pomáhá sboru ve Veselynivce Centrum
humanitární pomoci krajanům v Praze (ved. Jiří Svoboda),
který zajišťuje učitele češtiny pro letní školy, knihy,
video a audiokazety, a Odbor kulturních a krajanských styků
MZV ČR. Jako učitele letních českých škol působili ve
Veselynivce studenti Univerzity Karlovy Martin Hájek
(1996), Petr Prokopík (1997), Jiří Binder (1998, 1999),
Jiří Vávra (1999, 2000), Daniela Grollová a Markéta
Halamová (2001).
Veselynivku navštívila také Stavební agentura
Kolínský (řed. Ing. Petr Kolínský), která se připravuje na
opravu a dostavbu modlitebny.
Historická událost se konala 15.-26. října 2000, kdy
na pozvání sboru ČCE v Novém Městě na Moravě poprvé
navštívilo ČR 12 sester z Veselynivky (spolu s bohemskými).
Této výpravy se zúčastnily Marie Provazníková, Libuše
Pysarenková, Nina Gavrotová (*1972, †2001), Lýdie
Bolťanská, Evženie Dračuková, Marie Hartová, Anna Javorská,
Natalie Jelínková, Evženie Provazníková, Věra Suchánková,
Lýdie Zlatníková a Nina Zlatníková. Po cestě výprava
navštívila český Jeruzalem - Zelov v Polsku, odkud v r.
1862 odešli předkové veselynivských a bohemských, a také v
Čechách Valašské Meziříčí, Jimramov a Prahu. Na zpáteční
cestě se vypravil spolu s účastníky zájezdu na návštěvu
Veselynivky kazatel sboru Bratrské Jednoty Baptistů v Žatci
Dobroslav Stehlík. Za svého pobytu ve Veselynivce (26.-30.
října) on navázal vztahy s ukrajinským baptistickým sborem
a jeho kazatelem Volodymyrem Kochancem. Do tohoto sboru
patři také řada krajanů.
Také se ve Veselynivce obrodil český kulturní život.
Na základě evangelického sboru vznikl folklórní spolek,
který se 20.-22. října 2001 poprvé zúčastnil
celoukrajinského festivalu české kultury v Lobanovu na
Krymu u příležitosti 140. výročí obce. Tam se konalo
zasedání České Národní Rady Ukrajiny a setkání s delegací
Senátu Parlamentu ČR v čele se senátorem Jaroslavem Šulou,
kterých se poprvé zúčastnila také sestra kazatelka Marie
Provazníková. Je zajímavé, že v obci se dosud zpívají nejen
náboženské, ale i české lidové písně, které ještě v 60.-80.
léta natáčeli ukrajinští folkloristé docent Mečnikovy
univerzity v Odese Petro Markuševs'kyj (*1918, †1995) a
Světlana Čerňavs'ka z Kyjiva. Na tomto základě připravil P.
Markuševs'kyj k vydání sbírku českých lidových písní
"Baťkivski pisni", které byli natočené ve
Veselynivce a v takových českých obcích na Ukrajině jako
Malá Olexandrivka a Novo-Samarka Odeské oblasti, Bohemka
Mykolajivské oblasti, Koňský záhon Chersonské oblast (jíž
neexistuje), Mykolajivka Vinnycké oblasti a Vyšehrad
Kyjivské oblasti.
Občané Veselynivky se zúčastnili 1. světové války
jako vojácí ruské armády a 2. světové války jako vojácí
československé východní armády (1. československý armádní
sbor v SSSR), Rudé armády a sovětského partizanského
oddílu. V těchto armádách sloužilo patřičně 2 (?), 31, 1 a
2 vojáky z Veselynivky.
Za dobu své existence Veselynivka zažila 3 války (1.
světová, občanská a 2. světová), několik okupací, únorovou
revoluci r. 1917, říjnový převrat r. 1917, 4 hladomory
(1921-22, 1928, 1932-33, 1947-48), represe (1927-37),
znárodnění a kolektivizaci (1930), národnostní a náboženský
útlak, neúrody (1922, 1932, 1947), Černobylskou katastrofu
(1986) a existenci největšího a nejsilnějšího totalitního
státu v dějinách lidstva - SSSR (1922-1991). Celkové ztráty
nejsou přesně známy. Počet podlehlých represím se
nepodařilo ještě přesně zjistit, ale ve 2. světové válce
padli 4 bratři v československé východní armádě, 1 v Rudé
armádě a 2 v partizanském oddílu. Jejich jména jsou
uveřejněná na pomníku v sousední obci
Mychajlo-Oleksandrivka. V průběhu čtyř hladomorů nezemřel
nikdo.
Podle etnologa Jiřího Vávry (FF UK), který v l. 1999
a 2000 učil děti ve Veselynivce, obec nyní číta 74
usedlostí, kde
"žije kolem 220 obyvatel, mezi nimiž je zhruba
dvoutřetinová většina české národnosti. Ostatní dospělí
jsou většinou Ukrajinci, ale jednotlivě jsou zastoupeny i
jiné národnosti (2 Bělorusky, 1 Polák, 1 Rus, 1 Moldavan, 1
Armén)". Ve své nepublikované práci "Čechy při Černém
moři?" (2002) dále píše:
"I přes obtížnou hospodářskou situaci, s kterou se
obyvatelé Veselinovky musí dnes a denně vyrovnávat, jsem se
u všech lidí, které jsem navštívil, setkal s pohostinností
a přátelským přijetím. Lidé rádi viděli zájem o svoji obec.
...
Je obdivuhodné a pozoruhodné, že si tito lidé po
tolika generacích pobytu jejich předků v jinojazyčném
prostředí uchovaly svůj původní jazyk a své náboženství. To
ukazuje na vnitřní sílu tohoto společenství a jeho
členů".
Ing. Alexandr Drbal
Poznámka. Tento článek byl
zpracován podle prací Rudolfa Šedého, Stanislava Klímy,
Petra T. Markuševského, E. Ju. Kasyma, Heleny Dluhošové,
Jaroslava Vaculíka, Světlany Čerňavské, Václava Hurta,
Petra Brodského, Aleny a Aleše Mosteckich, Daniela Hellera,
Daniela Ženatého, Lydie Roskovcové, Dobroslava Stehlíka a
Jiřího Vávry, informací Jiřího Svobody, Petra Kolínského,
Olgy Provazníkové, Věry Schwarzové a Květy Šilarové a
dopisů Marie Provazníkové, Amalie Andršové a Marie
Okenkové.
|
sledujte nás na