Ministři Lipavský a Bartoš oznámili novinky nadcházející turistické sezóny
17.06.2024 / 12:23 | Aktualizováno: 17.06.2024 / 12:43
Zřízení letních konzulárních jednatelství, společné hlídky českých a místních policistů či novinky v aplikaci DROZD. To jsou hlavní opatření, která na letošní léto připravilo Ministerstvo zahraničních věcí spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj. Na tiskové konferenci v Černínském paláci je v pondělí 17. června 2024 představil šéf resortu Jan Lipavský s místopředsedou vlády a ministrem Ivanem Bartošem.
„Konzulární agenda je zásadní součástí práce MZV. Je to ministerstvo a jsou to naše zastupitelské úřady, které českým občanům podává pomocnou ruku, pokud jsou v nouzi. Na české občany se ale snažíme působit i preventivně, když apelujeme na jejich zodpovědný přístup před samotnou cestou,“ uvedl na úvod šéf české diplomacie Jan Lipavský. Pro případy komplikací českých občanů při cestování do zahraničí zřizuje MZV i letos během letní sezóny tzv. konzulární jednatelství. Ta se nacházejí v zemích, které jsou oblíbenými dovolenkovými destinacemi českých občanů - v bulharském Burgasu a v chorvatských městech Rijeka a Split, kde bude fungovat konzulární jednatelství až do konce září. Rovněž dochází k posílení českého honorárního konzulátu ve španělské Barceloně.
Ministerstvo zahraničních věcí zároveň důrazně doporučuje cestujícím Čechům, aby se zaregistrovali do systému DROZD. „I v zemi relativně bezpečné může dojít ke krizové situaci. Díky registraci v Drozdu občan vždy včas obdrží rychlé informace, čeho se má vyvarovat, například jaké oblasti se má vyhnout, nebo naopak doporučení, co má v danou chvíli učinit. Tyto informace vnímáme jako nezbytný základ pro to, aby se občan mohl rozhodnout, jak se v dané situaci zachovat, což mu v extrémním případě může zachránit i život,“ řekl ministr Lipavský.
Za loňskou sezonu se v systému DROZD registrovalo přes 100 tisíc cestovatelů a rozeslali jsme kolem 48 tisíc zpráv. Během tiskové konference ministr Lipavský také připomněl tzv. Rozcestník MZV, kde lze nalézt informace o každé zemi světa, či fungování tzv. call centra. „Tuto linku spouštíme právě dnes a v první fázi bude sloužit českým občanům, kteří se ocitnou v nouzi v evropských zemích. Linka bude fungovat v nepřetržitém režimu,“ upřesnil ministr Lipavský.
Ministerstvo zahraničních věcí také rozšiřuje síť honorárních konzulátů tak, abychom v případě potřeby byli českému občanovi v nouzi blíže, a to i v zemích, kde je profesionální český zastupitelský úřad daleko, nebo se tam vůbec nenachází. Od loňského léta jsme zřídili nebo obnovili 12 honorárních konzulátů ČR. Jde o úřady v místech, kde lze očekávat množství českých turistů, např. na řecké Lefkadě či v jordánské Akabě, nebo kde se koncentruje česká diaspora, např. v kanadském Vancouveru, či v zemích, kde jiný úřad nemáme, např. v Libérii, Togu, Beninu či Bhútánu.
Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Bartoš na tiskové konferenci
upozornil na novinku týkající se systém DROZD, a tedy, že jej lze nově nalézt i v Portálu občana. „Mít správné a rychlé informace, je v případě ohrožení nesmírně důležité, a nyní je to díky systému DROZD v aplikaci Portálu občana i snadné. V případě mimořádných událostí v zahraničí není třeba se obávat. Stačí se jen zaregistrovat a systém DROZD vás z toho vytáhne,“ uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš. „Stačí si stáhnout aplikaci Portál občana z App Store nebo Google Play, přihlásit se Identitou občana a ve výběru služeb v aplikaci kliknout na systém DROZD. Následně stačí vyplnit jednoduchý formulář složený ze čtyř částí: informace o cestovateli, údaje o pobytu v zahraničí, informace o spolucestujících a kontaktní osoba v Česku. Na základě těchto údajů pak Ministerstvo zahraničních věcí rozesílá hromadné e-maily a SMS všem zaregistrovaným osobám, čímž jim poskytuje důležité informace nebo je varuje před případným nebezpečím.” Význam systému DROZD se ukázal i během minulé turistické sezóny, kdy lidé díky němu dostali včasné upozornění na požáry na ostrově Rhodos či v Turecku, spolu s krizovou linkou, na kterou se mohli obracet.
Další Bartošova slova patřila možným krizovým situacím v cílových destinacích. „České cestovní kanceláře jsou v dobré kondici a klient má u nás silné jistoty dané povinným pojištěním proti úpadku navíce ještě vyztužené Garančním Fondem. Na stránkách MMR je potom aktualizovaný seznam pojištěných cestovních kanceláří. Na webu MMR každý najde aktualizovaný seznam kanceláří, které opravdu mají toto povinné pojištění sjednané, takže si může jednoduše předem svou cestovku tzv. proklepnout,“ uvedl ministr Bartoš. A dále informoval o aktivaci Skupiny pro koordinaci řešení krizových situací, která proběhla před několika týdny na MMR. „Společně s Ministerstvem zahraničních věcí, cestovními kancelářemi, jejich asociacemi a Letištěm Václava Havla jsme nastavili podrobný postup řešení krizí. V případě mimořádné události skupinu snadno aktivuje první člen, který se o ní dozví,” dodal.