Podání stížnosti proti nevhodnému chování úřední osoby MZV nebo proti postupu MZV jakožto správního orgánu
25.02.2022 / 18:27 | Aktualizováno: 25.02.2022 / 19:15
Dotčené osoby mají, dle § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, právo obracet se na MZV, jakožto na správní orgán se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu MZV, a to tehdy neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany.
Stěžovatelé jsou oprávněni obracet se na odbor Generální inspekce a interní audit Ministerstva zahraničních věcí České republiky (dále „MZV ČR“):
- se stížnostmi proti nevhodnému chování pracovníků MZV ČR v ústředí a na zastupitelských úřadech ČR v zahraničí (dále jen „ZÚ“), nebo
- se stížnostmi proti nesprávnému úřednímu postupu MZV ČR v ústředí a na ZÚ.
Legislativní rámec:
§ 175 až 178 správního řádu
Podání stížnosti - obecně:
§ 175 odst. 3 správního řádu:
„Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný záznam.“
§ 175 odst. 4 správního řádu:
„Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení.“
Podání stížnosti na MZV:
Stížnost lze podat:
- elektronicky na emailovou adresu stiznosti@mzv.cz;
- elektronicky do datové schránky MZV – ID: e4xaaxh;
- písemně prostřednictvím poštovního úřadu na adresu: Ministerstvo zahraničních věcí ČR, Generální inspekce a interní audit, Loretánské náměstí č. 5, 110 00 Praha 1;
- písemně s osobním předáním v úředních hodinách podatelny MZV;
- ústně na adrese - Ministerstvo zahraničních věcí ČR, Generální inspekce a interní audit, Loretánské náměstí č. 5, 110 00 Praha 1.
Obsah stížnosti:
Stížnost by měla být co nejkonkrétnější a měla by obsahovat všechna známá fakta. Důležité je přesné popsání místa a času, kdy došlo k události, která je příčinou stížnosti, uvedení případných svědků a dalších skutečností, které by co nejpřesněji popisovanou situaci konkretizovaly.
Zejména je vhodné, aby stížnost obsahovala:
- jméno, příjmení, kontaktní poštovní adresu a podpis stěžovatele;
- označení firmy, sídlo, označení a podpis statutárního zástupce, stěžuje-li si právnická osoba;
- stručný popis toho, čeho se stěžovatel domáhá, případně uvedení, jaké právo stěžovatele bylo porušeno a jakým způsobem;
- co nejvíce konkrétních údajů, které mohou pomoci při prošetřování;
- informaci, zda, jakým způsobem a kam si stěžovatel žádá zaslat vyrozumění o vyřízení stížnosti, případně další dokumenty se stížností spojené.
Anonymní stížnost (podání):
Pokud stěžovatel zašle podání bez podpisu či s podpisem, ale bez uvedení adresy pro doručování a z podání nelze stěžovatele ani jiným způsobem identifikovat (e-mailová adresa s uvedením jména a příjmení se považuje za dostačující), považuje se stížnost za anonymní podání.
Takové podání se dle jeho obsahu v individuálním případě posuzuje jako podnět k výkonu dohledu či dozoru nebo kontroly nebo jako podnět ke zlepšení činnosti, k odstranění nedostatků v činnosti správního orgánu apod.
Vulgární či hanlivá podání:
Vulgární či hanlivá podání, která svým obsahem neodpovídají charakteru stížnosti, nebudou prošetřována ani na ně nebude, ze strany MZV, reagováno.
Podání učiněné jinou osobou:
Podá-li stížnost za stěžovatele osoba, která nebyla předmětem stížnosti sama dotčena a nejedná se o zástupce ve smyslu ustanovení § 31 a 33 až § 35 správního řádu, je možné takové podání v individuálním případě pojmout jako podnět k výkonu dohledu či dozoru nebo kontroly nebo jako podnět ke zlepšení činnosti, k odstranění nedostatků apod.
Při vyřízení takového podání nepostupuje správní orgán dle ustanovení § 175 správního řádu, ale přiměřeně dle jeho charakteru. Obdobným způsobem se postupuje v případě přijetí anonymního podání (viz výše).
Lhůta pro vyřízení stížnosti:
§ 175 odst. 5 správního řádu:
„Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení.“
„Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.“
Prošetření stížnosti:
§ 175 odst. 4 správního rádu:
„Správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.“
Výsledek prošetření stížnosti:
§ 175 odst. 5, 6, 7 správního řádu:
„O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn.“
Možné způsoby vyřízení stížnosti:
- stížnost byla shledána důvodnou, nebo
- stížnost byla shledána částečně důvodnou, nebo
- stížnost byla shledána nedůvodnou
§ 175 odst. 6 správního řádu:
„Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal.“
§ 175 odst. 7 správního řádu:
„Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.“