
Do roku 2030 bude na dánských silnicích jezdit až 775 000 zelených automobilů
06.01.2021 / 12:50 | Aktualizováno: 12.01.2022 / 15:00
Představitelé dánské vlády se dohodli, že do roku 2030 bude na dánských silnicích jezdit nejméně 775 000 elektrických a hybridních automobilů. Vláda tak učinila další krok k dosažení již dříve avizovaného „zeleného cíle“ v oblasti klimatu, který počítá do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 70 %. Tento ambiciózní plán představuje významnou příležitost pro české výrobce automobilů s elektrickým a hybridním pohonem.
V současné době je v Dánsku 2,5 milionů automobilů a jen 20 000 z nich je poháněno elektrickou energií. Vládní dohoda se proto zaměřila i na širší cíl, a to aby do roku 2030 na silnicích jezdil až 1 milion aut s nízkými nebo nulovými emisemi. Klíčem k naplnění tohoto cíle by mělo být i nové daňové schéma. Daně a odvody z automobilů poháněných fosilními palivy se budou postupně zvyšovat, zatímco daně z nových automobilů budou záviset na tom, kolik oxidu uhličitého vyprodukují. To nahradí stávající systém, který vypočítává daň na základě počtu najetých kilometrů.
Zelený plán do značné míry navazuje na dřívější doporučení Dánské rady pro klima, která apelovala na snížení emisí skleníkových plynů o více než 2 miliony tun a vláda na něj vyčlenila 2,5 miliardy dánských korun. Vládní strany se proto dohodly, že do roku 2025 provedou inventuru dosavadních iniciativ a zhodnotí finanční reálnost zamýšlených cílů.
Politika Evropské unie v oblasti změny klimatu prošla také výraznou proměnou, neboť unie si stanovila do roku 2030 snížit emise alespoň o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Dánsko tak očekává, že bude schopné dosáhnout svého 70% cíle mnohem snadněji, než kdyby regulace probíhaly jen na vnitrostátní úrovni.
Dánská vláda se společně s dalšími 11 členskými zeměmi Evropské unie zasazuje o postupné ukončení používání vozidel na fosilní paliva na úrovni EU do roku 2030, nicméně navrhovaný zákaz je zatím v rozporu s platnými pravidly Evropské unie. Představitelé dánské vlády tak zatím alespoň předpokládají, že průměrný elektromobil by měl být v příštích letech výrazně levnější.
Uvedený ambiciózní plán dánské vlády představuje významnou budoucí obchodní příležitost pro české výrobce jak elektromobilů, tak automobilů s hybridním pohonem. Právě u tohoto segmentu trhu očekáváme výrazný růst, především díky předpokládané postupné obměně vozového parku jak v rámci státní správy, tak v privátním sektoru.