
Modernizace železniční sítě v Dánsku příležitostí pro české firmy
25.11.2019 / 11:41 | Aktualizováno: 27.01.2020 / 14:38
Region Hovedstaden, region hlavního města, investuje půl miliardy dánských korun (1,75 mld. Kč) do modernizace lokální železniční sítě severní části dánského ostrova Zéland. Postupná obnova železničních kolejí, mostů, signalizačních zařízení a v neposlední řadě i regionálních vlakových souprav bude významnou příležitostí pro uplatnění českých firem.
Počínaje rokem 2020 region Hovedstaden investuje půl miliardy dánských korun na renovaci a modernizaci pěti železničních tratí na severu Zélandu, konkrétně Nærumbanen, Lille Nord, Frederiksværkbanen, Gribskovbanerne a Hornbækbanen, přičemž poslední dvě jmenované tratě byly opravovány naposledy v 70. a 80. letech a nutně potřebují rozsáhlou renovaci, včetně položení nových kolejnic.
Obnovovat a modernizovat se budou nejen železniční koleje, ale i mosty, signalizační zařízení a také železniční přejezdy. Největší změnou pak bude nahrazení starých vlakových souprav RegioSprinter (Siemens-Duewag) na regionálních tratích za nové.
Samotná modernizace má začít v roce 2021 a měla by probíhat do roku 2026. V letech 2021- 2023 region každý rok investuje 100 milionů dánských korun (350 mil. Kč). Nejpozději v roce 2025 pak má být realizována výměna vlakových souprav na trase Nærumbanen.
Stáří až 80 % lokálních železnic v Dánsku se pohybuje mezi 25 a 41 lety (zdroj: zpráva společnosti Struensee & Ramboll z roku 2017 pro dánské ministerstvo dopravy) a v následujících letech bude proto nezbytně nutné přistoupit k jejich obnově.
Takto rozsáhlým projektem se českým firmám z oblasti železničního stavitelství, bezpečnosti dopravy, či výrobcům vlakových souprav otevírá mimořádná příležitost pro uplatnění svých zkušeností a kapacit v rámci postupně vyhlašovaných tendrů.
Sabina Sigmundová