česky  english  română 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Juraj Melioris
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Rumunsko dohání modernizaci železniční dopravy. Připravenost k účasti potvrdily na Railway Days 2025 v Bukurešti i české technologické firmy.

Rumunsko začíná zrychlovat tempo modernizace železnic. Snaží se tak dohnat zpoždění z minulých let způsobené podfinancováním v důsledku nedostatečného využívání kohezních fondů EU určených k tomuto účelu. Nedávné studie naznačují naléhavou potřebu modernizace železniční infrastruktury a dopravních prostředků s cílem zlepšit kvalitu, bezpečnost a provozní efektivitu. Bez mezinárodní účasti tyto plány nebude možné realizovat, přičemž o modernizaci rumunského železničního sektoru se aktivně zajímá i řada českých exportérů. Na mezinárodním investičním fóru Railway Days 2025 v Bukurešti ve dnech 14.–15. října 2025 proto devět českých firem nabídlo pokročilé technologie a zkušenosti s výrobou a modernizací kolejových vozidel, digitálních systémů řízení a diagnostiky, brzdových zařízení, elektromechanických komponentů, záznamových a komunikačních systémů pro bezpečnost dopravy a v neposlední řadě s testováním a certifikací v dopravním průmyslu.

Rumunsko může na rekonstrukci a modernizaci železniční sítě i v budoucnu získat od EU nemalé prostředky. Jenom pro rok 2025 bylo na projekty rekonstrukce, elektrifikace a digitalizace železniční sítě vyčleněno více než 2,3 mld. EUR. Financování pochází z národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR), kohezního programu Doprava, mechanismu pro propojení Evropy (CEF). Nynější vývoj je příznivě podporován i unijní iniciativou Solidarity Lanes spuštěnou v květnu 2022 v reakci na logistické výzvy způsobené ruskou invazí na Ukrajině.

Zahájené modernizační projekty pokrývají více než 1 200 km železničních tratí zahrnujících mimo jiné i strategické úseky jako Caransebeș–Temešvár–Arad a Kluž–Oradea–Episcopia Bihor. Klíčová města jako Brašov, Kluž, Jasy, Craiova a Galați procházejí významnou modernizací železničních uzlů. Modernizují se také vlakové soupravy. Do provozu mají být uvedeny desítky nových a rekonstruovaných elektrických vlaků. V rámci širší modernizace rumunské dopravní infrastruktury hrají důležitou roli také městské tramvajové systémy, které začínají procházet výraznou obnovou. V klíčových městech jako Bukurešť, Kluž, Jaši, Temešvár nebo Oradea plánují místní samosprávy investice do nákupu nových nízkopodlažních tramvají, digitalizace provozu a rozšíření tratí. I v tomto případě s využitím unijních fondů. Železniční a tramvajová doprava se tak v Rumunsku stává nejen  ekologickou alternativou jiných druhů dopravy přispívající mimo jiné ke zlepšení městské a meziměstské mobility, ale i strategickou platformou pro technologickou spolupráci mezi Českem a Rumunskem.

V tomto dynamickém prostředí proběhl v Bukurešti ve dnech 14.-15. října 2025 mezinárodní investiční summit Railway Days 2025, na němž svá technologické řešení a odborné znalosti představilo i devět českých exportérů. Zástupci rumunských institucí, státních a soukromých dopravních společností a firem zajišťujících výrobu, opravy a údržby dopravních systémů a infrastruktury se tak na českém národním stánku a rovněž v rámci samostatných prezentací mohli setkat s představiteli firem ŠKODA TRANSPORTATION a.s. vyrábějící elektrické vlaky, lokomotivy a městská kolejová vozidla a její digitální odnože, firmy ŠKODA DIGITAL s.r.o. vyvíjející diagnostické a řídící systémy pro kolejová vozidla, dále pak CZ LOKO a.s. specializující se na výrobu, servis a modernizaci lokomotiv, DAKO-CZ a.s. dodávající brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla, Alfa Union a.s. vyrábějící elektromechanické komponenty pro kolejová vozidla (ovladače, stykače, brzdy), SVV Praha s.r.o. nabízející zkušební, certifikační a inženýrské služby pro železniční vozidla a infrastrukturu, ReDat Recording a.s. poskytující systémy pro záznam hlasu a dat pro dopravní dispečerská centra, T-CZ a.s. dodávající radarové a rádiové systémy pro bezpečnost železniční dopravy (přístroje a systémy pro detekci objektů a analýzu rizik) a MSV elektronika s.r.o. vyvíjející elektronické řídící systémy pro dopravu. Čeští zástupci měli v rámci dvoudenního programu možnost aktivně se zúčastnit řady odborných přednášek, prezentací a kulatých stolů. Součástí programu byly také technické prohlídky obdobně oborově zaměřených firem v Bukurešti.  

Pravidelný bukurešťský summit Railway Days 2025 je považován za nejvýznamnější platformu pro rozvoj mezinárodní železniční spolupráce, jehož se každoročně účastní stovky profesionálů a lídrů z uvedeného oboru.

Účast českých firem podpořilo Velvyslanectví ČR v Bukurešti díky realizaci projektu ekonomické diplomacie připraveného ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Oborově českou účast zastřešilo Sdružení pro dopravní telematiku (SDT - ITS&S Czech Republic) a Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Ing. Juraj Melioris, zástupce velvyslance a ekonomický diplomat

 

Railway Days 2025 1

Railway Days 2025 1

 

Railway Days 2025 2

Railway Days 2025 2

Railway Days 2025 3

Railway Days 2025 3

Railway Days 2025 4

Railway Days 2025 4

Railway Days 2025 5

Railway Days 2025 5

Railway Days 2025 6

Railway Days 2025 6

 

Railway Days 2025 7

Railway Days 2025 7

Railway Days 2025 8

Railway Days 2025 8

Railway Days 2025 9

Railway Days 2025 9

Railway Days 2025 10

Railway Days 2025 10

Railway Days 2025 11

Railway Days 2025 11

 

Railway Days 2025 12

Railway Days 2025 12

Railway Days 2025 13

Railway Days 2025 13

Railway Days 2025 14

Railway Days 2025 14

Railway Days 2025 15

Railway Days 2025 15