english  azərbaycan dili / по-русски  česky 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo Facebook logo LinkedIn logo

Ázerbájdžán modernizuje silniční síť a chystá se zavést dálniční mýtné

Ázerbájdžán připravuje ambiciózní plán obnovy a rozvoje stávající silniční sítě. Vlajkovými projekty se má stát nová dálnice z hlavního města Baku na jih na hranice s Íránem a rekonstrukce se rovněž dočká dálnice na sever do Ruské federace. Úsek posledně zmiňované dálnice se nad to má stát historicky první placenou pozemní komunikací na území Ázerbájdžánu. Oba projekty představují velkou příležitost pro české firmy, jež historicky mají s výstavbou silnic v Ázerbájdžánu rozsáhlé zkušenosti.

Státní agentura pro silniční infrastrukturu (AZERAVTOYOL) zveřejnila ambiciózní plán obnovy a rozšíření stávající silniční sítě v zemi. Podle slov jejího ředitele Saleha Mammadova má být v nejbližších letech realizována výstavba a rekonstrukce celkem 2 171 km ázerbájdžánských silnic. Kromě dálničních úseků Alat – Astara – hraniční přechod s Íránem v délce 243 km a úseku Baku – Guba – hraniční přechod s Ruskem v délce 208 km se má jednat o dokončení silničního obchvatu města Baku, který zahrnuje i výstavbu tunelu nedaleko dnešního Olympijského stadionu, další pokračování výstavby silnice Shamakhi – Padar atd. Plán prací byl podepsán prezidentem Ilhamem Alijevem 19. února 2018, přičemž jen na první etapu rekonstrukce dálnice do Ruska bylo ze státního rozpočtu vyčleněno 150 mil. AZN (1,8 mld. CZK).

Most přes řeku Kuru jako součást nové dálnice z Baku na íránské hranice.

Most přes řeku Kuru jako součást nové dálnice z Baku na íránské hranice.

Příležitost pro české firmy

Uveřejněné záměry představují příležitost pro české firmy, neboť ty v Ázerbájdžánu velké infrastrukturní projekty úspěšně realizují již od roku 2005. Dle statistik Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) bylo od roku 2005 pojištěno celkem 49 obchodních případů v hodnotě 62,8 miliardy korun, přičemž lví podíl z nich připadá na vrub výstavby a rekonstrukcí silnic či železnic včetně jejich materiálového zabezpečení (kolejnice, nákladní vozidla, stavební stroje, zabezpečovací zařízení) a souvisejících služeb.

Pro úplnost dodejme, že zásadním faktorem pro získání pojištění ze strany EGAP je u velkých zakázek existence státních záruk v rámci konkrétního projektu. Menší krátkodobé zakázky lze úspěšně realizovat ve spolupráci s privátními českými či ázerbájdžánskými bankami.

autor: Jan Jindřich, vedoucí obchodně-ekonomického úseku Velvyslanectví ČR v Baku