
Dopravní projekt Development Path
10.03.2024 / 16:51 | Aktualizováno: 03.11.2024 / 11:24
Největším v Iráku připravovaným projektem mezinárodního významu je strategický projekt euroasijského koridoru, který bývá v médiích označován jako „development road“ či „dry canal“ za 17 mld USD. V červenci 2024 ohlásila vláda, že vybrala konzultanta - firmu Oliver Wyman Consulting Company. Design celého projektu je podle informací ministra z listopadu 2024 již údajně hotov ze 100 % pro železnici a z 84 % pro dálnici. K projektu již byla dokončena feasibility study a geologický průzkum průzkum podloží byl již dokončen na 1000km plánované trasy (z 1200 celkem).
Vládní vizí je přetvořit Irák do mezinárodního centra spojujícího Evropu a Asii. Cílem je vystavět dálniční a železniční koridor - 1.200km dlouhý z Perského zálivu do Turecka po území Iráku - přes který bude proudit zboží mezi dvěma kontinenty. Jak uvádí předseda vlády Iráku: "My vidíme tento projekt, jako udržitelný pilíř naší ekonomiky nezávislé na ropě".
Projekt má spojit (železnicí a dálnicí) nově budovaný irácký přístav Grand Faw Port v Perském zálivu (přes města Basra, Bagdád, Mosul až po hraniční přechod Faiš Chabúr s Tureckem. Na IRQ straně jde 1200km dlouhý úsek železnice a stejně dlouhé paralelně vedené dálnice. Na TUR straně projekt počítá s výstavbou 133 km dlouhého úseku – prodloužení stávající železniční sítě na IRQ hranici. Podél tohoto koridoru mají být také vedeny páteřní vysoké napětí, velkokapacitní datový internetový kabel, ropovod a plynovod.
Projekt za 17 mld USD měl být oficiálně zahájen v roce 2024, má mít 3 časové fáze a být dokončen do roku 2050. Přičemž do prvních 4 let (do roku 2028) má projekt umožnit přepravu 22 mil tun nákladu ročně po železnici (fakticky má zajistit přepravu lidí, zboží a energetických surovin - zřejmě ropy a jejích derivátů). Pokud by se celý projekt dálničního a železničního spojení TUR a IRQ realizoval, údajně by zkrátil dobu přepravy zboží ze 33 na 15 dní, než kdyby cestovalo lodí Suezem. Projekt by měl generovat každoroční zisk 4 mld USD a vytvořit 100 000 nových pracovních míst. Projekt má být financován konsorciem iráckých a mezinárodních investorů a odhadované náklady jsou 17 mld. USD. Počátečním konzultantem projektu byla italská stavební společnost PEG (Progetti Europa & Global S.p.A.) – již připravila studii proveditelnosti.
K projektu již údajně existuje řada technických podrobností, jako např. kapacita provozu, standardy, specifikace, počty a typy stanic a signalizačního a komunikačního systému. Prověřována byla nadmořská výška, probíhaly topografické průzkumy, průzkumy půdy apod. V řadě věcí se mají IRQ standardy přizpůsobit již existujícím tureckým požadavkům. IRQ vláda dále pokračuje v přípravách nákresů projektů, průzkumech podloží a logistických řešeních. Údajně byly posuzovány tři varianty projektu, které nabídl realizátor projektu, a právě na základě dat bylo nakonec rozhodnuto o plánované trase. V rámci tohoto celého projektu provádí řada iráckých ministerstev (tzv. výbor ministerstev) své dílčí úkoly (vize předložené jednotlivými ministerstvy). Na počátku září 2024 se začal připravovat plán výkupu a vyvlastňování pozemků (jak soukromých, tak státních subjektů), ministerstva obrany a vnitra mají předložit návrhy zajištění bezpečnosti a ochrany celého projektu a trasy. Zvláštní studii k energetickým investicím podél trasy mají připravit ministerstva elektřiny, ropy, komunikací a dopravy. V projektu se také angažuje Světová banka, která úzce spolupracuje s Ministerstvem plánování.
Do projektu by se rádo zapojilo Rusko. To bylo v srpnu 2024 před podpisem dohod s Irákem (dohody o pozemní a námořní dopravě), jež by zapojily ruské firmy do výstavbu částí železničních tratí. Rusko také navrhlo, že vyškolí irácký personál na Ruské dopravní akademii. Rusko se také chce dopravně napojit na projekt Development Path (přes sousední státy).
Další vývoj
- V červnu 2024 diskutoval premiér Iráku a vláda další možnosti rozvoje projektu. V těchto diskusích zaznělo, že existuje studie obslužného koridoru podél celé trasy. Ten by mohl zahrnovat vedení optických kabelů, dvě potrubí pro přepravu ropy a plynu a vedení vysokého napětí pro přenos elektřiny (vč. obnovitelné energie).
- V červnu 2024 prohlásil ředitel General Railway Company (Younis Khaled Al-Kaabi), že má Development Path přepravovat 13 mil pasažérů ročně. Železnice bude údajně cca 4 hodiny sloužit přepravě cestujících, 12h přepravě zboží a cca 6 hod údržbě vysokorychlostní trati. Trasa železnice má být dále napojena do dalších provincií Iráku, vč. Kurdistánu.
- V červenci 2024 byla podepsána dohoda mezi společností Oliver Wyman Company a Iráckými železnicemi. Zahraniční společnost má vládě zajišťovat služby v oblasti financí a ekonomiky projektu.
- V červenci 2024 se v tisku objevila informace, že dojde k vykupování pozemků. Většina je údajně v držení státních subjektů, řada pozemků však bude vykupována od soukromých vlastníků. Komise bude rozhodovat o tom, které pozemky budou nutné pro realizaci projektu a kolik bude činit kompenzace za odebrání (znárodnění) pozemků.
- V srpnu 2024 ohlásil v tisku ministr dopravy, že se blíží vyhlášení prvních tendrů týkajících se projektu Development Path.
- V srpnu 2024 vláda schválila, že ze státního rozpočtu na rok 2024 uvolní bezmála 4 mld USD na dílčí rekonstrukce železničních tratí a přikázala Ministerstvu dopravy podepsat s IT firmou BTP kontrakt na provedení auditu projektu a doplňkových prací.
- Dne 31 října 2024 proběhlo v Bagdádu druhé zasedání 4 zemí k projektu (Quadripartite Committee for the Development Road sestává z ministrů dopravy Iráku, Kataru, Spojených arabských emirátů a Turecka), z něhož vzešlo několikabodové (poměrně "sterilní") společné prohlášení.
- V listopadu 2024 turecká strana údajně vytvořila čtyřčlenný výbor pro napojení projektu na EU, jehož se účastní TU, IRQ, BGL a HUN.
Kontakty:
- Prime Minister's Advisor for Investment Affairs, Mohamed El-Naggar
- Prime Minister's Advisor for Transport Affairs, Nasser Al-Asadi
- General Manager of Oliver Wyman Company, Pedro Oliveira
- Director General of Iraqi Railways, Younis Khalid Jawad
Připravil: Ing. Roman Plevák, vedoucí obchodního úseku, Velvyslanectví ČR v Bagdádu