عربي  česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Iraq Projects
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Grand Port of Faw

Irák na konci roku 2024 postavil svůj nový hlubokomořský přístav v Perském zálivu. Jmenuje se Grand Port of Faw. V listopadu 2024 slavnostně předala jihokorejská firma Daewoo iráckému státu všech pět dokončených přístavních mol. Zbývá ještě dokončit řadu souvisejících projektů. Nicméně v roce 2028 má přístav mít odbavovací kapacitu 3,5 mil TEU a do dalších 10 let (do 2038) 7,5 mil TEU. Správu přístavu vykonává General Company For Ports of Iraq- GCPI. 

Grand Port of Faw je logistickou bránou Iráku do světa. Integruje nejmodernější námořní technologie s pokročilou infrastrukturou, díky nimž dokáže přijímat největší obchodní lodě. Projekt v hodnotě 7 mld USD (přístav a další infrastruktura) má svým významem konkurovat (již kapacitně naplněnému) Suezskému průplavu a přes Irák a Turecko zajišťovat přepravu zboží mezi Evropou a Asií. Po svém úplném dokončení v roce 2038 přístav Al-Faw (se 100 kotvišti) s odbavovací kapacitou 7,5 milionu TEU ročně předstihne současný největší kontejnerový přístav na Blízkém východě, tzn. má být větší nežli dubajský Jebel Ali (s 67 kotvišti).

Grand Port of Faw má pojmout masivní obchodní toky. Je proto považován za kritické logistické centrum, které posílí roli Iráku. Má plně integrovat pozemní, námořní a železniční konektivitu. Přístav bude počátkem pozemního koridoru Development Path, tj. 1.200 km dlouhé vysokorychlostní železnice a dálnice napříč Irákem až do Turecka. Přístav bude dálnicí propojen s existujícím iráckým přístavem Umm Qasr. Pod námořním kanálem Khor AL Zubair má být vnořený 2,5 km dlouhý podmořský tunel, který staví firma z Nizozemska (zahrnuje také propojení ropovody a plynovody). Grand port of Faw má být také součástí čínské Belt and Road Initiative.  

Irácká vláda v současné době nabízí mezinárodním firmám, aby se zapojily do rozvoje přístavu a výstavby průmyslových podniků prostřednictvím PPP (Public Private Partnerships) projektů. Dalším krokem je proto předkládání nabídek předních světových společností.

  • V listopadu 2024 informoval ředitel General Company for Ports of Iraq (GCPI) Farhan Al-Fartousi, že země vybírá z 11 společností, které budou soutěžit o kontrakt na provozování přístavu Al-Faw. Irácká vláda pak rozhodnout v lednu 2025 o provozovateli, přičemž provoz přístavu má být zahájen v roce 2026. Mezi těmito 11 společnostmi jsou China Merchants Port Group Co., Taiwanská kontejnerová přepravní společnost Evergreen, francouzská CMA CGM, Mediterranean Shipping Company (MSC), indická Adani, filipínská International Container Terminal Services (ICTSI), čínská Cosco a emirátská ABM Global Shipping LLC.
  • Po zahájení v roce 2026 (případě po celkovém dokončení první fáze výstavby přístavu v roce 2028) by mělo být v přístavu k dispozici pět kontejnerových překladišť, z nichž každé může pojmout lodě o ekvivalentu až 23 000 dvacetistopých jednotek (TEU). Roční odbavovací kapacita přístavu pro manipulaci s kontejnery by po od roku 2028 měla být čtyři miliony TEU
  • Po úplném dokončení v roce 2038 by Velký přístav Al-Faw se 100 kotvišti, která mohou odbavit 7,5 milionu TEU ročně, předstihl dubajský Jebel Ali s 67 místy jako největší kontejnerový přístav na Blízkém východě.

Charakteristika přístavu

  • 5 přístavních mol v délce 1 750 m
  • délka vlnolamů: východní 8 km, západní: 16 km 
  • celková plocha: 54 km2
  • přístavní silnice uvnitř areálu v souhrnné délce 16,5 km 

Před dokončením

  • Plocha pro manipulaci s kontejnery: 2 000 x 600 m
  • 62 km silniční spojnice přístavu Grand Port of Faw a Umm Qasr 
  • 2,4 km tunel pod kanálem Khor Al-Zubair:
  • 23 km dlouhý navigační kanál z mořského přístavu do říčního
  • 10 ha průmyslová a komerční zóna 
  • 100 km železniční přípojky

V zázemí přístavu mají být také:

  • kontejnerového překladiště s inteligentními logistickými systémy pro odbavování největších lodí světa
  • doky pro překládku a zpracovatelské závody pro export ropy, pohonných hmot a plynu
  • loděnice (mezi největšími v regionu) pro opravy lodí a komplexní námořní logistické služby 
  • průmyslová zóna na ploše 10 hektarů
  • propojení přístavu na ropovody a plynovody
  • rafinerie ropy a petrochemický závod na podpora růstu těžkého a středního průmyslu v regionu
  • projekt terminálu na zkapalněný zemní plyn (LNG)
  • výrobní jednotky pro odsolování vody a elektrárny
  • závod na recyklaci odpadu a
  • rezidenční oblast pro 350 000 obyvatel.

 

K průběhu výstavbu přístavu

V prosinci 2020 vyhrála jihokorejská společnost Daewoo Engineering kontrakt na výstavbu nového iráckého přístavu v Perském zálivu (pěti přístavních mol) v hodnotě 2,7 mld USD. Na výstavbě přístavu se podílely firmy Daewoo Engineering & Construction Co. Ltd (Jižní Korea), GCPI (Irák) and TECHNITAL (Itálie). V listopadu 2024 již byla dokončena výstavba 5 přístavních mol a dále pokračuje výstavba hlavního silničního napojení na přístav Umm Kasr (s plánovaným dokončením v květnu 2025). V roce 2028 má přístav mít odbavovací kapacitu 3,5 mil TEU a do dalších 10 let (do 2038) 7,5 mil TEU. Generální ředitel společnosti pro irácké přístavy (General Company For Ports of Iraq- GCPI) je pan Farhan Al-Fartusi. 

Grand Port of Faw se spolu s 1.200 km dlouhým pozemním železničním a dálničním koridorem napříč územím Iráku má stát překladní bránou pro zboží cestující mezi Evropou a Asií. Přístav je klíčovou součástí plánovaného projektu Development Road, který spojí Perský záliv se Středozemním mořem přes Irák a Turecko. Samotné lodní překladiště má být dlouhé 1750 m a prostor kontejnérového překladiště 2.000 m dlouhý. 

Dokončením pěti přístavních mol tento přístav vstoupil do globálních obchodních a dopravních tras procházejících Blízkým východem. Dokončením tohoto hlubokomořského přístavu se Irák transformuje ze země závislé na přístavech jiných zemí na námořní stát s plnou přítomností v Perském zálivu.

probíhající práce Grand Port of Faw

probíhající práce Grand Port of Faw

pan velvyslanec Štěpánek v tehdy ještě rozestavěném přístavu Grand Port of Faw na počátku roku 2024

pan velvyslanec Štěpánek v tehdy ještě rozestavěném přístavu Grand Port of Faw na počátku roku 2024

 Připravil: Ing. Roman Plevák, Ph.D., vedoucí Oddělení obchodu a rozvojové spolupráce, Velvyslanectví ČR v Bagdádu