Hurikán Milton
26.09.2024 / 17:22 | Aktualizováno: 07.10.2024 / 22:20
(Archivní článek, platnost skončena 30.11.2024 / 01:00.)
Floridu zasáhne další ničivý hurikán Milton
K západímu pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton, který rychle nabývá na síle a který by měl zasáhnout pevninu ve středu 9.10. Již před jeho dopadem je nutno počítat s prudkým deštěm a bleskovými záplavami. Hurikán Milton zasáhne téměř celé území Floridy, ve většině okresů již byl vyhlášen stav ohrožení. Přinese další silné bouře, rozsáhlé záplavy a nárazový vítr s ničivými následky.
Pokud se nacházíte na Floridě, respektujte pokyny místních orgánů, včetně případné evakuace.
Vývoj situace a aktuální doporučení můžete sledovat mj. na portálu National Hurricane Center.
V případě potřeby konzulární asistence je v pracovní době možno se obrátit na Velvyslanectví ČR ve Washingtonu, mimo pracovní dobu pak v případě nouze na jeho nouzovou linku: +1-202 570 3028.
_____________________________________________________________
Informace o zdrojích pomoci při katastrofách pro občany ČR v USA (pomoc po katastrofě)
Americká federální agentura pro krizové řízení (FEMA) a její partneři nabízejí pomoc postiženým lidem, včetně zahraničních občanů a návštěvníků.
Okamžitá životní pomoc:
V prvních hodinách a dnech po katastrofě mohou být všichni postižení, bez ohledu na občanství a imigrační status, oprávněni k následující pomoci:
- nouzová lékařská péče, přístřeší, jídlo a voda
- nouzové zásoby
- pátrací a záchranné operace
- podpora při sjednocování rodin
- podpora pro domácí mazlíčky a asistenční zvířata
- krizové poradenství
- právní služby a krizové řízení
- program doplňkové výživové pomoci
Kontaktní informace:
- Nouzová lékařská pomoc: volejte 9-1-1
- FEMA helpline: (800) 621-3362 / TTY (800) 462-7585
- Národní krizová linka: volejte nebo pište na 800-985-5990
Dlouhodobá pomoc při obnově po katastrofě:
Po několika týdnech a měsících od katastrofy je další pomoc dostupná pouze pro občany USA, neobčanské státní příslušníky a kvalifikované cizince. Tyto zdroje mohou zahrnovat peníze na dočasnou pomoc s nájmem, opravy domů a další vážné potřeby nebo výdaje související s katastrofou
Originál sdělení:
Disaster Response and Recovery Resources from the U.S. Federal Emergency Management Agency (FEMA)
Hotlines (services available in several languages)
Emergency Medical Assistance: dial 9-1-1
FEMA Helpline: (800) 621-3362 / TTY (800) 462-7585
Press 1 for English
Press 2 for Spanish
Press 3 for other languages
Dial 711 for video relay services
National Disaster Distress Hotline: call or text 800-985-5990
General FEMA information: 202-646-2500
Immediate Life-Saving & Life-Sustaining Assistance
In the immediate hours during and days after a disaster, all individuals affected by a major disaster – regardless of citizenship and immigration status – may be eligible for the following:
- emergency medical care, shelter, food and water
- emergency relief supplies
- search and rescue, and mass evacuation
- family reunification support
- support for household pets and service animals
- crisis counseling
- disaster legal services and case management
- support for people with functional needs (special needs)
- disaster supplemental nutrition assistance program
- other non-monetary, in-kind emergency disaster-relief programs
Emergency Shelter Information - locate shelter options by:
- Search through the FEMA Mobile App
- Looking up zip code on the American Red Cross or Salvation Army websites
- Texting SHELTER and zip code (for example, “SHELTER 01234”) to 4FEMA (43362)
Para Espanol, for Spanish text REFUGIO and zip code to 4FEMA (Standard text message rates apply.)
Immediate Non-Emergency Needs:
- Call 2-1-1 or 3-1-1 for non-emergency assistance
- Contact your local emergency management agency
- Call the FEMA Helpline (1-800-621-3362 / TTY (800) 462-7585)
To learn more about how to contact a family member after a disaster, visit the American Red Cross website.
Long-term Disaster Recovery Assistance
In the weeks and months after a disaster, additional assistance is available only to U.S. citizens, non-citizen nationals, and qualified non-citizens. These resources may include: money for temporary rental assistance, home repairs, personal property loss, medical losses, funeral expenses and other serious disaster-related needs or expenses not covered by insurance or other means.
Note: People who do not fall under the above qualified categories may be available for additional disaster assistance if at least one person in their household is a U.S. Citizen, non-citizen national, or qualified non-citizen.
For more information and a list of qualified non-citizens, visit: www.fema.gov/assistance/individual/program/citizenship-immigration-status
Additional information and resources are available in multiple languages:
Qualifying for Disaster Assistance: Citizenship and Immigration Status Flyer | FEMA.gov
FEMA Resources in Various Languages
The Disaster Distress Helpline (DDH) is the first national hotline dedicated to providing year-round disaster crisis counseling. This free, multilingual, crisis support service is available 24/7 to all residents in the U.S. and its territories who are experiencing emotional distress related to natural or human-caused disasters. People do not need to provide identification to use this service. Interpretive services are provided in over 100 languages.
Disaster Distress Helpline:
Call or text 1-800-985-5990.
Español: Llama o envía un mensaje de texto a 1-800-985-5990 y presiona “2.”
For Deaf and Hard of Hearing ASL Callers: To connect directly to an agent in American Sign Language, click the "ASL Now" button or call 1-800-985-5990 from your videophone. ASL Support is available 24/7. FAQs for ASL NOW users.