česky  english  polski 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: ZÚ Varšava
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo X logo Facebook logo LinkedIn logo

Železniční doprava je na vrcholu priorit Polska

Železniční doprava je klíčovým prvkem konkurenceschopnosti a modernosti polského hospodářství. Dynamický rozvoj tohoto sektoru má vliv na rozvoj ekonomiky. Polsko vyčleňuje obrovské finanční prostředky na výstavbu železnic, nákup kolejových vozidel, modernizaci technického zázemí a modernizaci železničních tratí. V rámci Národního plánu obnovy bude modernizováno 800 km železničních tratí. Na tento účel bude vyčleněno 10,7 miliardy PLN. Jedná se o největší část železničních investic v rámci Národního plánu obnovy.

Ministr infrastruktury Polska Dariusz Klimczak oznámil na nedávné konferenci o budoucnosti železniční dopravy v Evropě pořádané v rámci polského předsednictví v Radě EU ve Vratislavi, že investice do železnice jsou důležité pro ekonomický růst. Polsko dnes zažívá renesanci železnic z hlediska výdajů na jejich modernizaci.

Nedávný výpadek elektřiny ve Španělsku a Portugalsku je podle ministra Klimczaka signálem, že stojí za to zaměřit se také na nákup hybridních vlaků. Polsko na ně sází, a to nejen z hlediska odolnosti železniční infrastruktury, ale i kvůli zajištění infrastruktury dvojího užití pro vojenskou mobilitu. Španělsko a Portugalsko ukázaly, že v důsledku jiných okolností může železnice zastavit, pokud neexistuje alternativa hybridního pohonu.

Státní společnost PKP Polskie Linie Kolejowe (dále PKP PLK) v rámci Národního plánu obnovy (dále NPO) zmodernizuje minimálně 800 km železničních tratí za 10,7 mld. PLN. (Pozn. PKP PLK je národním provozovatelem železničních tratí). Investice budou směřovat do zvýšení kapacity tratí, zlepšení parametrů a odstranění úzkých míst. Cílem je dosáhnout požadované výsledky v co nejkratším čase. Investice do modernizace železničních tratí představuje 59 % dostupných finančních prostředků na investice do železniční dopravy v rámci NPO.

Investice do železniční dopravy v Polsku jsou financovány nejen z NPO, ale také z programů, jako jsou Evropské fondy pro infrastrukturu, klima, životní prostředí, Nástroj pro propojení Evropy (CEF), program Evropské fondy pro východní Polsko a regionální programy. Celkem se jedná o zhruba 33 mld. PLN z fondů EU v letech 2021-2027, které umožní další rozvoj železniční infrastruktury, nákup moderních vlaků a implementaci digitálních systémů řízení dopravy.

V rámci NPO je plánováno přibližně 40 projektů týkajících se železničních tratí. Dojde k výměně železničních kolejí, trakčního vedení a systému řízení vlakové dopravy. Ve stanicích a zastávkách budou vybudována moderní nástupiště. Čeští dodavatelé všech prvků železniční infrastruktury a  dopravy tak mají ideální příležitost zúčastnit se řady veřejných zakázek v oblasti železniční dopravy v Polsku a vzhledem ke svým zkušenostem v nich být i úspěšní.

Vypracoval: Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR ve Varšavě